6p

Kedd este folytatódott a CEU-n Ungváry Krisztián 12 alkalmas előadás-sorozata a 19-20. századi magyar történelem vitatott kérdéseiről. Ez alkalommal Magyarország és a „keleti rokonság” (emlékezet) politikája volt napirenden. 

Turanizmus (merthogy végső soron erről az ideológia konstrukcióról lenne szó) mibenlétét megfejteni nem egyszerű dolog. 

Ungváry Krisztián a CEU-n futó előadássorozatának tegnap esti részében azt a módszert választotta, hogy végigvezet ennek a szellemi áramlatnak a keletkezéstörténetén, a fejlődésén, bemutatja a képviselőit, mindezt egy-egy jól kiválasztott idézettel, idézetgyűjteménnyel alátámasztva. Hátha így magyarázatot kapunk arra is, miként válhatott az 1900-as évek elején szárba szökkenő, és kezdetben igencsak elszigetelt eszmerendszer az első világháború után erőssé, mely, ha nem is domináns, de jelentős módon meghatározta a kurzus politikai közgondolkodását, helyet kért magának a politikai-szervezeti élet színes palettáján éppúgy, mint a tudomány berkein belül. 

(A közönség soraiban esetlegesen előforduló komor hangulat oldásaként Ungváry egy 2022-es videóbejátszással indított: a helyszín a tokiói parlament, ahol is a japán képviselők a trianoni békediktátumra emlékeztek, megcsalatott turáni testvérnépként hivatkozva a magyarokra…)

De, hogy mennyire „döcögősen” is indult ez a keleti rokonság projekt, azt Ungváry két 19. századi festmény összehasonlításával szemléltette. Vágó Pál Magyarok Kiev előtt (!) címet viselő pannóján a nyugatról érkező magyar vitézek előtt hódolnak a legyőzött kijevi méltóságok, míg Madarász Viktor képén (mely a megosztott Erdélyt szimbolizálta egy testvérpár képében) a kelet és a nyugat még egy szinten jelenik meg. Egyiknek sincs primátusa, elsőbbsége a másikkal szemben.

Ungváry a turanizmus megjelenését, majd erőre kapását a 20. század hajnalán megjelenő magyar birodalmi gondolat megszületésével magyarázza, a magabiztosságtól duzzadó hazai kapitalizmus, az általános fejlődés és növekedés eredményei kerestek egyfajta múltbéli önigazolást, történelmi önképet és korai megerősítést. 

Ezt találták meg a (képzelt) szkíta ősökben (a magyar nemesek magukat tőlük származtatták), de már a 19. század második felétől kezdve egyre több nyelvészeti és genetikai (származástani) bizonyítékot (esetenként áltudományos érvet) vonultattak fel a keleti eredet, származás bizonyítékául. 

A turanizmusnak volt egy antifasiszta ága is - mutatott rá Ungváry Krisztián. Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd
A turanizmusnak volt egy antifasiszta ága is - mutatott rá Ungváry Krisztián. Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

Egy német nyelvész Max Müller az indogermán nyelvcsalád mellett igyekezett érveket felhozni egy úgynevezett turáni nyelvcsalád létezése mellett, de a korabeli tudományos (áltudományos) diskurzusba igyekeztek a magyarok is bekapcsolódni. Budenz József, Hunfalvy Pál, illetve Vámbéry Ármin már a finnugor, vagy éppen türk eredetről folytattak vérre menő vitákat (ez volt az úgynevezett Finnugor háború); mindezek mögött persze elsősorban a magyar nemzet ősgenezisének minél dicsőbb, minél fényesebb felvázolása állt, nem feledve az éppen aktuális politikai igényeket. 

A Finnugor elmélet képviselőit hamar a Habsburg-udvar ágenseiként azonosították, mondván: így akarják megfosztani dicső (keleti) múltjától a magyart. 

Az 1910-ben megalakult Turáni Társaság aztán intézményi keretet biztosított a szellemi konstrukciónak, és hogy mennyire a korabeli köztudat egy meghatározó eleméről beszélünk: a tagok Károlyi Mihálytól Chorin Ferencig terjedtek, az egyik legmeghatározóbb szereplő pedig Teleki Pál volt.

Vallották, hogy a germánság és a szlávság után a 600 millió lelket (köztük a nyelvi asszimilációt erősen szorgalmazó, és így évről évre népesebb magyarságot is magába foglaló) turánság kora jön el; ez a pán-ideológia kitűnően megfelelt az éppen felfelé ívelő szakaszában lévő politikai magyar nemzet ideológiai kívánalmainak, igényeinek. 

(Ungváry – közbevetőleg - itt jegyezte meg, hogy nem volt a turanizmus minden elemében őrültség, hiszen a keleti gyökerek kutatása alapozta meg a híres, és tudományosan is helytállónak bizonyult Tibet-kutatásokat, magyar Ázsia-kutatásokat, elég, ha csak Goldziher Ignác és Germanus Gyula későbbi munkásságára utalnunk.)

A turanizmus aktuálpolitikai vonatkozásai a Nagy Háború után felerősödtek, a Sevres-i békeszerződést elutasító Törökország felértékelődött a Trianoni békeszerződést következményeit aktuálisan nyögő Magyarország szemében. Csak egy példa: a várbeli Kapisztrán János (fő szerepet játszott a nándorfehérvári diadalban) szobor 1922-es avatásakor kifejezetten ügyeltek arra, nehogy megbántsák a törökök érzékenységét.  

A turanizmus ideológiája kapóra jött azoknak is, akik az első világháború után a liberalizmus ideológiájának hanyatlását hirdették, ebben az eszmerendszerben ugyanis egészséges keleti gyökerekre leltek, a „romlott” nyugati helyett.

Egyes képviselői egy úgynevezett szláv-turáni parasztállamról képzelegtek, melyet a nyugati államszervezeti/társadalomszerveződési modell szolgai átvétele helyett ajánlottak; szerintük Ázsia határát nem az Ural, sokkal inkább a Duna jelöli ki…

A turanizmusnak ugyanakkor volt egy antifasiszta ága is, és ami a legmeglepőbb, ezt részben egy tőrölmetszett fajvédő szervezet, a MOVE (Magyar Országos Véderő Egylet) képviselte, amelyik a pán-turanizmust állította szembe a német (ideológiai) behatolást előkészítő pán-germanizmussal. (A pártállam nem is nagyon tudott mit kezdeni az ellenállásban résztvevő turanistákkal – Talán Bajcsy-Zsilinszkyt leszámítva – hiszen ők nemcsak hogy kommunisták nem voltak, de még demokraták sem…)

De persze ugyanígy volt a keleti eszmerendszernek „szabad vegyértéke” a nácik felé is, ez a Szovjetunió 1941-es megtámadása után lett virulens.  

Szálasi büszke viszonyát a magyarság keleti eredetéhez mi sem bizonyítja jobban, minthogy egyenesen a náciknál interveniált az ellen, hogy azok ne beszéljenek ázsiai bolsevizmusról! 

A turanizmus, mint eszmerendszer és politikai ideológia két világháború közötti fontosságát bizonyítja, hogy egészen 1947-ig a Társaságnak a magyar országházban irodája is volt (!). 

1945, mint minden másban, ebben is gyökeres fordulatot hozott.

Egy érdekes adalék ugyanakkor, hogy a szocializmus viszonyai között fejtette ki Tőkei Ferenc az Ázsiai termelési mód elméletét, mely a földtulajdon kollektív (keleti) tulajdonlása miatt finom párhuzamot volt a szocialista tulajdonformákkal. 

Ungváry előadása végén néhány példával illusztrálta, hogy a NER-ben miféle nyomai fedezhetők fel a turanista eszmerendszernek; a Magyarságkutató Intézet és a Lezsák Sándor-féle Kurultáj-Magyar Törzsi Gyűlés ebbe a sorba illeszthető be.  

Végezetül egy bon mot-nak is beillő idézet Bakay Kornéltól, aki egyszer a hun-magyar rokonság realitásával kapcsolatban mondta, hogy miért is ne hihetnénk el, hiszen nincs a korból írott emlék, azaz a „tények vétója” nem áll az utunkba…

Az előadássorozatról készült további cikkeink:

Hogyan viszonyulunk a kiegyezéshez? Ungváry Krisztián lesújtó eredményre jutott

A rendszerváltás után komoly erőre kapott az úgynevezett Trianon-biznisz - mutatott rá Ungváry Krisztián

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!