RTL: 2,4 milliárdos osztalék
Tekintve, hogy a válság után megtépázott hazai reklámpiac még a tavalyi évben sem igazán talált magára, nem meglepő, hogy az RTL bevételei 2013-ban tovább csökkentek - azok ugyanis elsősorban reklámbevételeket jelentenek. Így a 2012-es 25,8 milliárd után 23,7-et sikerült realizálni. Utoljára egyébként ennyire gyenge éve bevételi szempontból 2002-ben volt az RTL-nek.
A csökkenő bevételekkel párhuzamosan sikerült mérsékelni a kiadásokat is. Anyagjellegű ráfordításként ugyanis 15,9 milliárdot számoltak el a korábbi 18,5 után, amihez még lényegében változatlan, 3,4 milliárdos személyi jellegű kiadás társult. Utóbbi magyarázata a 2012-essel szinte megegyező dolgozói átlaglétszám. A kiegészítő melléklet szerint átlag 244-en dolgoztak a cégnél a korábbi 247 után. Ezek után üzemi szinten félmilliárdos nyereséget tudtak elkönyvelni, amit a pénzügyi műveletek eredménye tovább javított, és végeredményben 2,4 milliárd forint adózás utáni profitról árulkodik a beszámoló. Ezt az összeget pedig teljes egészében osztalékként kifizették a tulajdonosoknak, akik mellesleg 2009 óta semmit nem láttak a cégtől, hiszen utoljára ekkor vándorolt a zsebükbe 3,8 milliárd.
Az RTL-lel kapcsolatos fontos tavalyi esemény, hogy március 6-án tőkeleszállításról döntöttek, ami jelentősen hatott a cég tavalyi mérlegére. A jegyzett tőke ugyanis ennek következményeképpen 1,4 milliárdról 501 millióra csökkent. Ez a változás a tőketartalékot (29,4 milliárdról 10,6-ra csökkent) és az eredménytartalékot (16,2 milliárd után 8,3 lett) is érintette, így végeredményben a társaság saját tőkéje a korábbi 54 milliárdról 19,6 milliárd forintra zuhant.
TV2: 3 milliárdos tőkepótlás
A TV2-t működtető MTM-SBS Televízió Zrt-be 2013-ban az előző évi 20 milliárd után újabb 3 milliárdot kellett betolni a korábbi tulajdonosoknak (tavaly év végén Simon Zsolt Yvonne Dederick-kel közösen vette meg a céget a ProSiebenSat1-csoporttól). Ez a kiegészítő melléklet szerint a tőketartalék összegét növelte 21-ről 24 milliárd forintra. Ennek ellenére a cég saját tőkéje 16,8 milliárdról 8,9-re zuhant, ami a tavalyi év hatalmas, majdnem 11 milliárdos veszteségével magyarázható.
A veszteséget úgy "sikerült" összehozni, hogy a társaság 13,6 százalékkal 16,2 milliárdra növelte az árbevételét, bár a kiegészítő melléklet megjegyzése szerint ez még mindig elmarad a korábbi évek bevételszintjétől. Ennek magyarázata a hirdetési piac stagnálása, illetve a kisebb csatornák fokozódó részesedése a piacból.
A TV2 esetében a növekvő bevételekhez növekvő kiadások társultak, anyagjellegű ráfordítás címén 11, személyi jellegűként pedig 3,1 milliárdot fizettek ki. Mivel azonban 2012-höz képest több mint duplájára, 7,8 milliárdra növekedett az egyéb ráfordítás (a selejtezett tárgyi eszközök, immateriális javak és terven felüli értékcsökkenés miatt), már üzemi szinten brutális veszteséget hozott össze a cég. 2012-ben még 6,1 milliárdos nyereséget termeltek, most viszont 10,8 milliárd szerepel ezen a soron. Ezt a pénzügyi műveletek eredménye tovább rontotta, így végül 10,9 milliárdos veszteséget kell elkönyvelniük az egy évvel korábbi 6,7 milliárdos mínusz után.
Tehát az jól látszik, hogy ha a kormányzati szinten már többször tervbe vett reklámadó megvalósul, a TV2-t könnyen a mostaninál is még rosszabb helyzetbe hozhatja. Ellenben az RTL jelenleg valamennyivel "kedvezőbb" helyzetből várhatja, lesz-e reklámadó, vagy sem.
Székely Sarolta
mfor.hu