Ki fog nyerni?
Visszaérkeztünk a digitális kamerák példájához: rövid távon a Sonyra lehet tippelni. Hosszú távon a válasz így hangzik: egyik sem. Hosszú távon az a vállalat lesz a piacvezető, amelyik az első csak digitális kamera márkát csak digitális kamera kompetenciával. Pozícionálja a vevők fejében.
Ehhez két dologra van szükség:
- egy ötletre, amely a maga nemében az első,
-
- egy sikeres, jól hangzó új márkanévre.
Minderre úgy tűnik a Kodak a legalkalmasabb. Ha nyer erős márrkája lesz a portliójában. Pontosan erről van szó a márkázás érában. Azoké a vállalatoké a jövő, akik megértik a márkaépítés lényegét. Az a konszern ütközik nehézségekbe, amelyik mindig jobb terméket gyárt, de elhanyagolja a márkázás törvényeit.
Következtetések
A márkák jelentik manapság a vállalatok legértékesebb tőkéjét. Így a márkázás a jövőben abszolút top-menedzsment feladat lesz. Ma már azon múlik a vállalatok jövője, hogy erős márkákat építsenek és azokat megfelelő döntésekkel életben tartsák.
Megjegyezzük:
- Jó mobiltelefonokat sokan képesek építeni, azonban a Nokia mint első vállalat épített globális mobil-telefon márkát.
-
- Némi gyakorlattal mindenki tud jó hamburgert készíteni, de ma már senki sem képes olyan mérkét építeni a vevő fejében, mint ahogyan azt a McDonald's tett, ugyanis a hamburger pozíció a fogyasztók fejében már le van foglalva.
-
- Minden sörfőzde tud sört főzni, azonban csak a Heineken alkotott valóban globális sör-márkát.
-
- Mindenki képes lehet kólát gyártani, de senkinek sincs esélye a Coca-Cola márkapozíciójával szemben. A Coke birtokolja az igazi szót a fogyasztók gondolataiban. Minden más csak utánzat.
Minden stratégiai döntés, mindegy, hogy piacralépésről, új termék bevezetéséről vagy egy fúzióról van szó, mindig a márkázás szempontjainak figyelembevételével kell eldönteni. Az Ön cégénál elbíráltak a márkázás szempontrendszere szerint minden stratégiai döntést? Meg kellene tenniük. A márkázás meghatározhatja az Ön cégének jövőjét.