6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A tehetségkutató eddig hétről hétre egyre jobb számokkal rukkolt ki. A szombati adás ismért rekordot döntött, ráadásul a csatorna számára prioritással bíró fiatalabb korosztály esetében totálisan taroltak, régóta nem látott közönségaránnyal nyert ugyanis az X-Faktor.

Érdekes pályát futottak be a hazai tehetségkutató műsorok a Megasztár indulása óta. Kezdődött azzal, hogy volt egy elképesztő felfutás, amikor mind a két nagy kereskedelmi csatornán, hiszen a 2000-es évek közepétől (amikor a TV2-n elstartolt a Megasztár) óriási érdeklődés övezte a műsorokat. Az RTL Klub ugyan fáziskéséssel indult a Csillag születik című produkcióval, ráadásul abban nem csak énekesek, hanem más produkciók is voltak, míg rátaláltak az X-Faktorra. Bő 10 év után azonban úgy tűnt, hogy elfáradnak ezek a formátumok, legalábbis ezt jelezte az, hogy a Megasztárról a TV2 hiába váltott frissebb stílusú tehetségkutatók felé, és indították az a The Voice és a Raising star magyar változatát, ezek nem hoztak átütő siket. Hogy talán nem csak rajtuk múlt a dolog, azt jelezte az is, hogy 2015-ben az RTL is tartott egy év szünetet, amikor az X-Faktor helyett a Hungary’s Got Talent-tel próbálkoztak, korlátozott sikerrel.

Aztán 2016-ban visszatért az X-Faktor, amely a korábbinál jóval fiatalosabb zsűrivel állt fel, hiszen ekkor csatlakozott a produkcióhoz ByeAlex, Gáspár Laci és a Puskás Peti is, míg Tóth Gabi az átmenetet képezte. A három fiúnak ugyan kellett némi idő, hogy összecsiszolódjanak, de a második évtől már a hátukon vitték az X-Faktort, miután a női zsűritagnál is csere volt, és Tóth Gabit a kevésbé harsány Radics Gigi váltotta. Segített az is, hogy a műsor szerkesztői realizálták, hogy a válogatón túl is van élet, és rendben van, hogy kárörvendő a magyar és szeret röhögni a tehetségtelen önjelölt énekeseken, de utána még kellene valamit nyújtani. Ezt a problémát pedig úgy oldották meg, hogy lerövidítették az élő műsorok fordulóinak a számát, így kevesebb hét alatt született meg a győztes. Cserébe viszont feszesebb maradt az egész produkció. Az is segített, hogy már a casting során keresték azokat az előadókat, akik új színt visznek az X-Faktorba, de tavaly arra is figyelmesek lehettünk, hogy a közösségi a mainstream médiában ismeretlen, de a közösségiben – vagy azért, mert jó, vagy mert vér ciki, de --jól pörgő előadók is színpadra álltak. Ezzel pedig ugyan a cuki gyerekekért lelkesedő nagymama korú nézőknél gyengült a műsor, de sikerült visszahódítani a fiatalabb generációt.

Az előző évad a számok alapján egyértelműen pozitív meglepetést hozott, ma ugyanis már nem jellemző, hogy bármilyen műsor heteken át stabilan 1 milliós nézettség felett hozzon, az X-Faktornak viszont ez sikerült. Idén pedig erre rátettek még egy lapáttal, hiszen műsorról műsorra javultak a számaik. Így a szombati negyedig adás, amely válogatás címmel futott, a 18-49-es korcsoportban közel negyven százalékos közönségarányt hozott. Erre főműsoridős produkciók esetében finoman szólva sem nagyon láttunk példát az elmúlt években. A magas közönségarány mellett a nézőszám is kiugró volt, hiszen 634 ezer lett, ami manapság már a teljes lakosság esetében sem számít gyengének. Utóbbiban egyébként látótávolságba került a 1,5 milliós szint (1,411 millió), ami a fregmentálódó piacon kiemelkedőnek számít. Nem meglepő, hogy az X-Faktor tarolt, hiszen mindkét értékkel nem csak a hét legnézettebb műsorává vált, de éves szinten sem akad párja a szombati adásnak.

Hétről hétre magasabbra tört (Fotó: RTL Klub)
Hétről hétre magasabbra tört (Fotó: RTL Klub)

A X-Faktor révén szombaton a két nagy csatorna között különbség alakult ki, hiszen a 18-49-es korcsoportban 19-23 óra között az RTL Klub közönségaránya 32,7 százalék lett, míg a TV2-é csupán 4,5 százalék lett. Így őket nem csak az RTL verte utcahosszal, de a F+ is simán megelőzte a TV2-t, mivel ők aznap 5,7 százalékos közönségarányt értek el. A TV2 ráadásul a hétköznapokon sem tudja tartani a lépést az RTL-lel. Míg utóbbi csatornán a Drága örökösök továbbra is nagyon nagy kedvenc, és a Nyerő páros is elkezdett felzárkózni hozzájuk, addig a TV2-n a Fuss család, még a csatorna átlagát sem tudja hozni, és a Séfek séfe jobb nézettsége legfeljebb kozmetikázni tudja a számokat, megfordítani nem.

Annak ellenére, hogy nyeregbe került, az RTL Klub így is átrendezte a hétköznap esti műsorstruktúráját. Csütörtöktől kezdve ugyanis meghosszabbították 15 perccel a Fókusz műsoridejét, emiatt a Drága örökösök kezdési időpontja átcsúszott 8 óra utánra. Értelemszerűen az azt követő Nyerő párost kezdési időpontja is hátrébb csúszott, sőt Sebestyén Balázsék realityjének műsoridejét még ki is tolták 10 perccel, így majdnem este 11-ig tart. Emiatt viszont a Barátok közt esti ismétlése kiszorult a főműsoridős sávból, amire a szappanopera indulása óta, vagyis 21 éve nem volt példa. A műsor kapcsán egy másik érdekesség is megemlíthető, ugyanis elköszönt a sorozattól a kezdetek óta főszereplőnek számító Szőke Zoltán, aki Berényi Miklóst alakította a Barátok köztben. Korábban a színész és a sorozat írói is nyilatkoztak arról, hogy a háttérben az állt, hogy Szőke Zoltán immár nem akarta a vállalni a rosszfiú szerepet, ez a fordulat viszont nem fért bele a történetbe. Ugyanakkor, ahogy az a pénteki epizódból kiderült, nem vágták el végleg ezt a szálat, hiszen Berényi Miklós nem meghalt, hanem börtönbe került, így a későbbiekben még akár reaktiválható lesz a karakter.

A legnézettebb műsorok közül érdemes még megemlíteni, hogy a kereskedelmi célcsoportban a Forma-1-e közvetítés ismét top10-es műsor lett, viszont a teljes lakosság esetén kicsúszott az élbolyból és a 12 helyen végzett. Egy másik sportág, a labdarúgás kapcsán is figyelmesek lettünk egy érdekes statisztikára. A Ferencváros Európa Liga mérkőzése kisebb érdeklődést váltott ki a tévét nézők körében, mint a csapat hazai bajnoki rangadója. A zöld-fehérek moszkvai bravúrját a teljes népességben 100 ezerrel kevesebben követték, mint a Videoton elleni vasárnapi rangadót.

A 43. hét számait összefoglalva azt láthatjuk, hogy a két nagy csatorna közötti különbség ismét kinyílt. Az egy héttel korábbi szinthez képest ugyanis növelni tudta a közönségarányát az RTL Klub (17,6% SHR), míg a 18-49-es korcsoportban főműsoridőben (19-23 óra között) a TV2 tovább olvadt, és ezúttal 10 százalékot értek el.

 

Javítani tudott a F+, amely az egy héttel korábbi 4,8 százalékról 5,3 százalékra tudott felkapaszkodni, többek között a fent jelzett erősebb hétvégi nézettségnek köszönhetően. A Cool esetében az RTL Magyarország egyszeri megoldással javította a lassan olvadó számokon. A csatornán ugyanis A mi kis falunk sorozatból tartottak maratont, és 13-tól 21 óráig a falusi sorozatot sugározták. Ez pedig jelentősen megdobta a csatorna számait.  A 8 órás teljes maraton pedig átlagosan 7,5 százalékos közönségarányt hozott, mely az utóbbi időszak 2 százalék körüli szintjéhez képest nagyon magasnak számít. A sorozat utolsó részei a főműsoridőbe is beleértek, így a 19-23 óra közötti idpszakban 5,9 százalékot értek el. Ennek az egy napnak köszönhetően a heti átlaguk is nőtt, és 2,8 százalék lett. Ezzel megelőzték a Viasat3 (2%) csatornát. A középmezőnyt szokás szerint a Duna TV (0,9% SHR) zárta.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!