8p

A minimálbért pedig legfeljebb a bruttó átlagbér növekedésével egyenlő mértékben lenne célszerű emelni.

Több fontos ügyben is a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara nemrég megválasztott elnökéhez, Csoltó Gáborhoz fordultunk, hogy megismerjük a több százezer fővárosi vállalkozás érdekeit képviselő kamara álláspontját. Kíváncsiak voltunk a beígért adócsökkentésről, a tervezett minimálbér-emelésről, valamint az elmaradt kamarai hozzájárulások rendezéséről alkotott véleményére.

Csoltó Gábor, a kamara elnöke
Csoltó Gábor, a kamara elnöke

Ami a szociáis hozzájárulási adó csökkentését illeti, a kormány és a munkaadók által kötött, hatályban lévő hatéves bérmegállapodás értelmében az elmúlt időszakban végrehajtott 7,5 százalékpontos vágást újabb 2 százalékpontos csökkentésnek kellene követnie, annak időpontja viszont nem ismert. Sem a 2019-es költségvetés, sem a jövő évi adótörvények nem adnak támpontot, illetve annyi derül ki a jogszabályokból, hogy a következő év második felében kerülhet erre sor. A kormány álláspontja szerint ugyanis először ismerni kell a 2018. évi bérfolyamatokat, s azok alapján lehet dönteni a 17,5 százalékos szochó bevezetéséről.

Csoltó Gábor kiemelte, hogy a kamara számára a legfontosabb az, hogy "a jelzett csökkenés bekövetkezzen", és a kormány a megfelelő időben hozza nyilvánosságra annak részleteit, vagyis a mértéket és az időpontot. Hozzátette, hogy ez ahhoz kell, hogy a munkáltatók ezeket a részleteket már figyelembe tudják venni a bértervezéskor. Jelezte, hogy igény esetén konzultációs célból természetesen a kormány rendelkezésére áll a kamara, bár értelemszerűen ez nem csak fővárosi, hanem országos kérdés, így alapvetően a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara feladata az egyeztetések lebonyolítása.

Mfor-vélemény: A kamarai elnök által elmondottakból könnyen kitalálható, hogy a paraméterek közlésének legkésőbb az ősszel meg kell történnie, máskülönben a vállalatok nem tudnak kalkulálni a a szochó változásának hatásával az év eleji béremeléseknél. Kérdés, a kormány még ebben az évben bejelenti-e az adócsökkentést, vagy tényleg megvárja ezzel az idei teljes évi bérfolyamatokat bemutató adatsort. Ez esetben leghamarabb csak a jövő évi első negyedévben történhetne meg a bejelentés a szochó visszavágásáról, amit a munkaadók értelemszerűen már nem tudnak figyelembe venni a januári béremelések megállapításakor. A foglalkoztatók el is csúsztathatják a bérnövelést, kivárva a kormányt, ám ez feszültséget kelthetne a munkahelyeken.

 

Csoltó közölte továbbá, hogy a kamara álláspontja szerint a majdan kihirdetésre kerülő jogszabály kondíciói nem lehetnek rosszabbak az előzetesen meghirdetettnél (vagyis a jelenlegi 19,5 százalékos szochó 2 százalékpontos csökkentésénél). Mint mondta, az adó mértékét olyan léptékben volna indokolt csökkenteni, hogy a munkáltató a béremelés ellenére a megnövekedett bér után ne - vagy csak mérsékelten - fizessen több adót, mint amennyit az eddigi 19,5 százalékos adómértékkel a béremelés előtt fizetett.

Szerinte a szochó mértékének 2 százalékpontos csökkentése - ha januártól megtörténik - 11,43 százalékos mértékű éves átlagbérnövekedést kompenzál. Ennél kisebb mértékű bérnövekedésnél a munkáltató a béremelés ellenére kevesebb adót fizetne be, a munkavállaló után fizetendő összeg csak akkor lenne több a korábbinál, ha a béremelés mértéke meghaladja a 11,43 százalékot.

A 2017. évi bázishoz képest az átlagbér 2018. júniusig 9,2 százalékkal nőtt, így az prongosztizálható az elnök szerint, hogy 2019 végéig (a 2017. évi átlagbérhez képest) a növekedés vélhetően meghaladja a 11,43 százalékot. Mint jeleztük, ha így lesz, akkor a munkáltató az adó csökkenése ellenére a korábbinál több közterhet fog fizetni alkalmazottja után.

A kamara ezért azt javasolja, hogy a 11,43 százalékot érdemben meghaladó átlagbér-emelkedés esetén az adó mértékét úgy csökkentsék tovább, hogy az ne eredményezzen az e nélkül egyébként fizetendő adótöbblet felénél nagyobb tehernövekedést. Például ha az átlagbér emelkedése 2019-ben (a két évvel korábbi átlagbérhez mérten) meghaladja a 15 százalékot, akkor a szochó mértékét legalább további 0,5 százalékponttal volna indokolt csökkenteni - közölte Csoltó Gábor.

A másik izgalmas téma a minimálbér-emelés, illetve az átlagbér növelésének mértéke 2019-ben. Van olyan munkáltatói érdekképviseleti vélemény ugyanis, amely szerint szó sem lehet a minimálbér emeléséről jövő év elején, amennyiben nem kerül sor az adócsökkentésre januárban. Csoltó Gábor ezzel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy a már végrehajtott bérnövelések, valamint a további emelések iránti igény inflációs nyomást generál. Ez, valamint a munkaerő-hiány még tovább gerjeszti a béremelési igényt, ami munkáltatói oldalról kényszerként is felfogható. Ezt azonban a foglalkoztatók nem tudják teljesíteni az alkalmazottak által elvárt mértékben, például azért sem, mert a cafetéria-rendszer átalakítása miatt egy sor juttatás adóterhe a bérrel lesz megegyező a következő évtől. Márpedig amennyiben a munkavállalók továbbra is ragaszkodnak ezekhez a juttatásokhoz, akkor elveszik a forrása a tényleges nettó nominális béremelésnek.

Mindezek alapján úgy látja a BKIK elnöke, hogy a jövő év béremelés mértéke függ a várható inflációtól - és nem csak az általánostól, hanem az egyes részpiacokon érvényesíthető áremelés mértékétől, amely még nem befolyásolja negatívan az értékesítés volumenét. Az ugyanis a béremelés fedezete. Továbbá függ a bérteher-csökkentés mértékétől és idejétől is, valamint attól, hogy meggyőzhetők-e a munkavállalók arról - a munkahely elhagyásának veszélye nélkül -, hogy elégedjenek meg az infláció mértékével egyező nominálbér-emeléssel, amellyel a reálbér szinten marad. A másik lehetőség az inflációt meghaladó, reálbér emelkedéssel járó bérnövekedés, amennyiben a munkaerőt csak így lehet megtartani.

Csoltó úgy foglalta mindezt össze, hogy a munkáltatói álláspont szerint a minimálbér és a garantált bérminimum legfeljebb az átlagbér-emelés mértékével növelhető, azokat nem indokolt ennél nagyobb mértékben emelni.

Mfor-vélemény: Tavaly ez történt: a minimálbér 15, a garantált bérminimum 25 százalékkal emelkedett év elején, a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint pedig a bruttó és nettó átlagbér 12,9 százalékkal emelkedett abban az évben. Az elnök szavai alapján tehát hasonlóra nem kerülhetne sor 2019-ben. Amennyiben tehát a munkaadók és munkavállalók 10 százalékos átlagos béremelésről állapodnának meg ősszel, akkor a minimálbérek maximum ezzel egyező mértékben emelkedhetnének. Ez azt jelentené, hogy minimálbér legfeljebb 151 800 forintra emelkedne, a garantált bérminimum pedig 198 550 forintra. Érdemes még felhívni a figyelmet arra, hogy Csoltó Gábor szerint opció az inflációval egyező béremelés is, amennyiben sikerül erről megállapodásra jutni a munkaadókkal. A Magyar Nemzeti Bank legutóbbi, júniusban publikált inflációs jelentése szerint jövőre 3,1 százalék lesz az infláció, tehát ekkora mértékben emelkedhetnének a bérek egyes vélemények szerint. Maradva a jegybanki jelentésnél, abban 2019 egészére 7,1 százalékos bruttó átlagkereset emelkedést jeleznek előre: ha ebből indulunk ki, akkor ennek megfelelő minimálbér-emelésre kerülhetne sor a kamarai álláspontból kiindulva.

 

A vállalkozások költségeit kisebb mértékben befolyásolja, de politikai töltete miatt érzékeny téma az 5000 forintos kamarai hozzájárulás megfizetése. A BKIK nekilátott, hogy rendbe szedje a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara által rendelkezésére bocsátott adatbázist, és feltárja, hogy mekkora összeggel maradtak adósok a nem fizető vállalkozások az elmúlt években. Csoltó Gábor tájékoztatása szerint megtörtént az elmaradt hozzájárulások feltárása - többszáz millió forintról van szó-, a BKIK elnöksége július közepén elfogadta a behajtás ütemezését. A felszólító leveleket augusztus végén küldik ki postai úton, valamint e-mail formájában.

Megtudtuk továbbá, hogy a kamara augusztus végén egy szellemi műhelyt állít fel, amelynek a helyi önkormányzatok és helyi vállalkozások közötti kapcsolatok javítása lesz a dolga. Mint az elnök fogalmazott, patrióta szemléletű közös gazdaságpolitika kialakítását szorgalmazzák valamennyi kerületi önkormányzattal, és az így megalapozott kamarai-önkormányzati kapcsolat további építése lesz a műhely feladata. Ezen kívül további négy szellemi műhelyben folyik a munka: gazdaságpolitikai, energiagazdálkodási, külkapcsolati és kamarakapcsolati témákban készítenek anyagokat.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!