5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Miközben Kelet-Ázsia és a Távol-Kelet légi piaca már több mint egy éve dinamikusan fejlődik, Nyugat-és Kelet-Európában lassabban indult meg a növekedés; a Budapest Airport Magyarországon az idén nagyjából 1-1,5, jövőre 2-3 százalékos növekedésre számít, a teljesítmény azonban nagymértékben függ a Malév sorsától is - mondta Hardy Mihály, a BA kommunikációs igazgatója.

Az év elején a ferihegyi repteret üzemeltető BA 8,22 millió utast remélt az egy évvel korábbi 8,02 millió után és bár még nincs vége az évnek, Hardy Mihály szerint eddig nagyjából a terveknek megfelelően alakultak a mutatók. Egy jó karácsonyi forgalom mellett nagyobb is lehet a szám - tette hozzá.

Reménykeltő volt az idei nyár a BA-nak, a nyári csúcsszezon kiemelkedő volt, a július-augusztus-szeptemberi időszakban akkora volt a forgalom mint a 2007-es rekordév azonos időszakában, amikor összesen 8,7 millió utasa volt a budapesti repülőtérnek. A nyári csúcs elsősorban abban segített, hogy sikerüljön ledolgozni az április izlandi vulkánkitörés által okozott sokkot. Bár a ferihegyi repülőtér mindössze négy napra volt zárva, az észak- és nyugat-európai légtérzár miatt több százezer utas nem jött Budapestre, illetve nem innen indult el. Ezek az utasok végleg elvesztek a légitársaságok és a repülőterek éves statisztikái számára - jegyezte meg.

"Számunkra az igazi fejtörést a Malév továbbra is bizonytalan jövője okozza, hiszen a repülőtér teljesítményét is nagyban befolyásolja, hogy mi történik a legnagyobb hazai légitársasággal, márpedig nyár óta a Malév mutatói egyre romlanak, volt hónap, amikor kétszámjegyű volt a visszaesés az előző évhez képest, noha az összes többi társaság dinamikusan növekszik" - mondta.

A légiközlekedési piac folyamatosan változik, különösen a diszkont légitársaságok reagálnak villámgyorsan az üzleti nehézségekre és az új lehetőségekre egyaránt. Az ír fapados, a Ryanair "hangosan becsapta az ajtót maga mögött" Budapesten és a jelek szerint a nyári menetrendben sem tér vissza - mondta Hardy Mihály. Azóta Glasgow helyett a Jet2.com brit diszkont társaság Edinburgh-ből indított járatot Budapestre, tehát Skócia rajta maradt a BA térképén. A Malév pedig azonnal "rárepült" a dublini járatra is, növelte a heti sűrűséget.

Fontos fejleménynek nevezte Hardy Mihály, hogy január 17-én érkezik a Qatar Airways első járata Dohából, az American Airlines pedig áprilisban indítja New York-i járatát, így ezen az útvonalon komoly árverseny várható hiszen a Delta is felújítja járatait a nyári menetrendi időszakban.

A nagy visszatérők közé tartozik a KLM, amely napi 3 amszterdami járatával Hardy szerint "keményen letette a voksát a budapesti irány fejlesztése mellett". Ráadásul történelmi hagyományt is felújított a jellegzetesen kékre festett gépeivel a holland légitársaság: 1957 február 7-én ők voltak az első "nyugati" légitársaság, amely DC-7-es típusú gépével menetrendszerinti járatot indított Budapestre.

A Lufthansa heti 17-ről 24-re emeli járatai számát Düsseldorfba, tehát több, mint napi három járatot kínál Budapest és a Ruhr-vidék nagyvárosai felé.

A természeti csapásokon túl a júniusi uniós leminősítés is "hidegzuhanyként" érte a BA-t. Nemcsak azért, mert alig egy hónappal az a szigorú uniós ellenőrzési módszerek elrendelése után már igen alapos vizsgálatot tartottak a repülőtéren, hanem részben azért is, mert a BA úgy érezte: "egyes magyar tisztségviselők, mintha a leminősítésben és nem a biztonsági státusz gyors visszaszerzésében lettek volna érdekeltek" - mondta Hardy Mihály.

Hozzátette, hogy az új kormány megbízottaival közösen felállított munkacsoport azután már augusztusban igen hathatós munkát végzett, és a lehető legrövidebb idő alatt sikerült visszaszerezni a repülőtér biztonsági, "clean" minősítését novemberre. Ez a repülőtéren dolgozók, a hatóságok és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezetőinek közös eredménye, fontos lépés volt a január elején kezdődő magyar soros EU-elnökség előtt - hangsúlyozta. Megemlítette azt is, hogy sokan félreértették és azt gondolták, hogy a biztonsági státusz visszaszerzése után ismét lehet "lazítani" a repülőtéri biztonsági intézkedéseken. Ezzel szemben az ellenőrzések szigorúságán sem az utasok, sem a repülőtéri dolgozók esetében nem tudnak és nem is fognak lazítani - oszlatta el a kételyeket a kommunikációs igazgató.

Hozzátette azt is, hogy az új 2-es terminál, a SkyCourt közeli átadásával nagyságrendekkel gyorsabb és kényelmesebb lesz az utasbiztonsági ellenőrzés Budapesten. Az eddigi 4, vagy 5 folyosó helyett egyszerre akár 12 utasbiztonsági sort is üzemeltethet a BA. A SkyCourt átadásával ugyanis az indulási oldalon megszűnik a Schengen-nem-Schengen elválasztás, mindenki igénybe veheti az épület két szárnyán a 6-6 utasbiztonsági folyosót, a nem-Schengeni útlevél ellenőrzés pedig átkerül közvetlenül a beszállítókapuk elé, ahogy sok más repülőtéren is.

A SkyCourt is része a privatizációs szerződésben vállalt fejlesztéseknek, amelyek az előírt és vállalt ütemtervnek megfelelően haladnak Hardy Mihály szerint. A privatizációs szerződésben a Budapest Airport Zrt. tulajdonosai 2012-ig összesen 261 millió euró, mai árfolyamon 75 milliárd forintos befektetésre vállaltak kötelezettséget. Ennek központi eleme lesz az új 2-es terminál, a SkyCourt (Égi Udvar), amelynek értéke mintegy 70 millió euró - ismertette. Két éve megépítették és használják az új, észak-nyugati előteret, ezen további nyolc, Boeing 737-es méretű gép számára építettek ki betont és állóhelyet, amelynek összköltsége nagyjából 4,5 milliárd forint volt. Az idén októberben a beruházások költsége átlépte a 200 millió eurós határt, amiből érzékelhető, hogy a jövő év végére nem lesz gond a 261 milliós vállalás teljesítésével - mondta.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!