2012. január 17. 12:58

Negyedik éve csökken az európai autópiac. A fogyasztói bizalom csökkenése, és a munkanélküliség növekedése okán 1,4 százalékkal esett vissza az újautó-eladás 2011-ben.

2011-ben 13,6 millió autót adtak el Európában, ami 1,4 százalékos csökkenés 2010-hez képest. A decemberi eladások 5,8 százalékkal csökkentek. A zóna öt legnagyobb autópiacából négy zsugorodott éves összehasonlításban, például Spanyolország (-18 százalék) és Olaszorrszág (-11 százalék). A francia autógyártók szerint az olasz autópiac 2014-ig eléri az 1985-ös rekordmélységet az eladások terén. Ugyanakkor a német -Európa legnagyobbja - autópiac 6,1 százalékkal bővült.

Az angol autópiaci elemzőcég,  J.D. Power szerint az európai autóeladások 12,6 millió darabra csökkennek. Christoph Stuermer, az IHS Automotive elemzője szerint "nagyon kemény év lesz 2012 az autópiac számára. Hozátette, hogy ő 5 százalékos értékesítési visszaesést vár idén.

Az autópiac csökkenésének két fő oka a nyolc hónapja csökkenő európai fogyasztói bizalom, ami 2009 augusztusa óta a legalacsonyabb, valamint a munkanélküliség mértéke, ami 1999 - az euró bevezetése - óta a legmagasabb.

Csökkenő déliek, növekvő németek

A francia autógyártó a Renault Európán kivül 3,6 százalékkal növelte értékesítéseit, így világszerte 2,72 millió autót adott el 2011-ben. A cég értékesítései Európában 8,1 százalékkal csökkentek, ugyanakkor jelentősen, 40 százalékkal növekedtek Oroszországban.

A Peugeot francia autógyártónak 8,8 százalékkal csökkentek a 2011-es európai eladásai, míg a Fiatnak 12 százalékkal. Ezenfelül 1,9 százalékkal mérséklödött a General Motors európai értékesítése is.

A Volkswagen, a BMW és a Daimler 0,4 százalékkal növelte eladásait az öreg kontinensen 2011-ben.

mfor.hu