A GfK Hungária Shopping Monitor tanulmányaiban évről évre a magyar fogyasztói szokásokat, elégedettséget méri fel, de többek között kiderül az is, hogy milyen üzletekben, milyen rendszerességgel vásárolunk.
A korábbi felmérésekhez képest a vásárlók preferenciái 2010-ben sem változtak lényegesen. Még mindig a minőségi, friss termékek és a kedvező árfekvés az elsődleges szempont az üzletválasztás során. A tanulmány új fejezetéből azonban kiderül, hogy a felső plusz és a felső klasszik csoportok körében a minőség és a kedvező ár után harmadik legfontosabb tényező az üzlet és környékének tisztasága áll, ezzel megelőzve a választék nagyságát, ami viszont a hedonista fiatalok elsődleges szempontja a vásárlás során.
Egyre kedveltebb szupermarketek
Az üzlettípusokat tekintve a hazai vásárlók zöme évek óta változatlanul a hipermarketeket és a kisebb önkiszolgáló boltokat részesíti előnyben. Idén azonban a korábban kiegyenlített megoszlás 7 százalékpontos különbséggé alakult a hipermarketek javára, melyek közé a Tesco, Auchan és Cora sorolható. Hasonló mértékű eltérésre legutóbb 2005-ben volt példa. Ez feltehetően az év során megnyitott 15 áruházzal magyarázható – közülük is 11 a Tesco üzleteinek sorát gyarapította. Lényeges eltérés 2009-hez képest az is, hogy 11 százalékkal nőtt azok aránya, akik hetente többször is betértek valamelyik hipermarketbe.
A szupermarketek - mint a Spar, vagy a Match üzletek többsége - jelentősége 2006 óta lassan, de egyenletesen növekszik, és a GfK előrejelzései szerint, hasonló trend várható a következő években is. Ez köszönhető annak is, hogy egyre több áruházlánc folytat expanziós politikát, és a hipermarketek mellett a szupermarketek között is megjelennek a kisebb egységeikkel. Így a piaci részesedésük növelése érdekében vásárlóik márkahűségére alapoznak. Hasonló terveket valósít meg a Tesco is, a Spar pedig a szupermarketeik sorába beillesztett Plus áruházakkal terjeszkedett.
A diszkontáruházak – Lidl, Aldi, Penny Market, Profi – akciók és a termékeik kedvező ár-érték arányaik révén különösen a kisebb városok lakói körében kedvelt üzlettípusok. Részben ennek, részben pedig a terjeszkedéseiknek köszönhetően tavaly az említési arányuk visszatért a 2009-es visszaesést megelőző szintre; ebben az évben történt ugyanis a Plus áruházak megszűnése.
A kisebb önkiszolgáló boltok – Reál, Coop, CBA - elsősorban a mindennapos, rövidebb bevásárlások célpontjai, melyek a közvetlen kiszolgáló személyzettel személyesebb, barátságosabb légkört képesek megteremteni. A hazai tulajdonban lévő üzletek a teljes élelmiszer-kiskereskedelmi hálózat több mint felét képviselik. Törzsvásárlóik 38 százaléka naponta, 57 százaléka pedig hetente többször látogatja a könnyen elérhető üzleteket.
Piacvezető Tesco
A 2009/2010-es üzleti év cégek által közzétett adatai, valamint a Nielsen becslései alapján a Tesco a piaci forgalmat tekintve piacvezető nemcsak a maga csatornájában, de az élelmiszer-kiskereskedelem hálózatában is, mögötte kevéssel lemaradva a magyar tulajdonú CBA és Coop áruházak állnak összesen közel 8300 egységgel. A szupermarketek hálózatában a Spar tekinthető piacvezetőnek a közel 400 üzlettel és 400 milliárdos forgalmával, míg a diszkontok körében a Lidl piaci részesedése a legnagyobb 122 üzlettel és 191 milliárdos éves forgalommal.
Székely Sarolta
mfor.hu