3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az elmúlt évben leginkább hipermarketben és kisebb önkiszolgáló boltokban költöttük a pénzünket, de egyre kedveltebbek a szupermarketek is – derül ki a GfK Hungária legfrissebb tanulmányából, melynek központjában a hazai háztartások vásárlási szokásai állnak.

A GfK Hungária Shopping Monitor tanulmányaiban évről évre a magyar fogyasztói szokásokat, elégedettséget méri fel, de többek között kiderül az is, hogy milyen üzletekben, milyen rendszerességgel vásárolunk.

A korábbi felmérésekhez képest a vásárlók preferenciái 2010-ben sem változtak lényegesen. Még mindig a minőségi, friss termékek és a kedvező árfekvés az elsődleges szempont az üzletválasztás során. A tanulmány új fejezetéből azonban kiderül, hogy a felső plusz és a felső klasszik csoportok körében a minőség és a kedvező ár után harmadik legfontosabb tényező az üzlet és környékének tisztasága áll, ezzel megelőzve a választék nagyságát, ami viszont a hedonista fiatalok elsődleges szempontja a vásárlás során.

Egyre kedveltebb szupermarketek

Az üzlettípusokat tekintve a hazai vásárlók zöme évek óta változatlanul a hipermarketeket és a kisebb önkiszolgáló boltokat részesíti előnyben. Idén azonban a korábban kiegyenlített megoszlás 7 százalékpontos különbséggé alakult a hipermarketek javára, melyek közé a Tesco, Auchan és Cora sorolható. Hasonló mértékű eltérésre legutóbb 2005-ben volt példa. Ez feltehetően az év során megnyitott 15 áruházzal magyarázható – közülük is 11 a Tesco üzleteinek sorát gyarapította. Lényeges eltérés 2009-hez képest az is, hogy 11 százalékkal nőtt azok aránya, akik hetente többször is betértek valamelyik hipermarketbe.

A szupermarketek - mint a Spar, vagy a Match üzletek többsége - jelentősége 2006 óta lassan, de egyenletesen növekszik, és a GfK előrejelzései szerint, hasonló trend várható a következő években is. Ez köszönhető annak is, hogy egyre több áruházlánc folytat expanziós politikát, és a hipermarketek mellett a szupermarketek között is megjelennek a kisebb egységeikkel. Így a piaci részesedésük növelése érdekében vásárlóik márkahűségére alapoznak. Hasonló terveket valósít meg a Tesco is, a Spar pedig a szupermarketeik sorába beillesztett Plus áruházakkal terjeszkedett.

A diszkontáruházak – Lidl, Aldi, Penny Market, Profi – akciók és a termékeik kedvező ár-érték arányaik révén különösen a kisebb városok lakói körében kedvelt üzlettípusok. Részben ennek, részben pedig a terjeszkedéseiknek köszönhetően tavaly az említési arányuk visszatért a 2009-es visszaesést megelőző szintre; ebben az évben történt ugyanis a Plus áruházak megszűnése.

A kisebb önkiszolgáló boltok – Reál, Coop, CBA - elsősorban a mindennapos, rövidebb bevásárlások célpontjai, melyek a közvetlen kiszolgáló személyzettel személyesebb, barátságosabb légkört képesek megteremteni. A hazai tulajdonban lévő üzletek a teljes élelmiszer-kiskereskedelmi hálózat több mint felét képviselik. Törzsvásárlóik 38 százaléka naponta, 57 százaléka pedig hetente többször látogatja a könnyen elérhető üzleteket.

Piacvezető Tesco

A 2009/2010-es üzleti év cégek által közzétett adatai, valamint a Nielsen becslései alapján a Tesco a piaci forgalmat tekintve piacvezető nemcsak a maga csatornájában, de az élelmiszer-kiskereskedelem hálózatában is, mögötte kevéssel lemaradva a magyar tulajdonú CBA és Coop áruházak állnak összesen közel 8300 egységgel. A szupermarketek hálózatában a Spar tekinthető piacvezetőnek a közel 400 üzlettel és 400 milliárdos forgalmával, míg a diszkontok körében a Lidl piaci részesedése a legnagyobb 122 üzlettel és 191 milliárdos éves forgalommal.

Székely Sarolta

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!