A hazai vállalatoknak ma már csaknem 80 százaléka él a teljesítményalapú bérezés valamilyen formájával. Amennyiben azt megfelelő módon, körültekintéssel alkalmazzák, a dolgozó és a cég is jól jár, írja elemzésében a Napi Gazdaság.
A cégek általában októberben-novemberben értékelik dolgozóik éves teljesítményét: sorra veszik a kitűzött célokat, az egyéni teljesítményt, valamint - ettől függően - a bónusz mértékét.
Az alkalmazottak sokszor érzik úgy, hogy az év során kifejtett erőfeszítésük nem áll összhangban az elért bónusszal. Ennek oka a nem megfelelő teljesítményt értékelő eljárás is lehet, emellett sok dolgozó szerint a teljesítmény rajtuk kívül álló okok miatt nem javult. A teljesítménymenedzsment hatékonysága szempontjából kulcsfontosságú, hogy egyénre szabva kell meghatározni a célokat, és pontosan definiálni kell azokat. A korrekt értékelésre csak a vezetők megfelelő odafigyelése mellett van esély.
Jó esetben a teljesítménymenedzsment javítja a teljesítményt és nőnek a bónuszok is, ellenkező esetben viszont pofapénzzé degradálódhat a jutalom. A bónusz a fix bér 8-30 százalékát teszi ki, így a tízezres nagyságrendtől a milliós tételekig terjedhet.
Az értékelés során a cégek figyelembe veszik a pénzügyi mutatókat, az egyén munkájának hibaszázalékát és a viselkedésbeli tényezőket, azaz a tárgyaló- és együttműködőkészséget, állítják a Napi Gazdaság által megszólaltatott elemzők.
Nincs mindig arányban az erőfeszítés és a fizetési bónusz
A hazai vállalatoknak ma már csaknem 80 százaléka él a teljesítményalapú bérezés valamilyen formájával. Amennyiben azt megfelelő módon, körültekintéssel alkalmazzák, a dolgozó és a cég is jól jár, számol be elemzésében a Napi Gazdaság.