5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Noha a holnapi BKV-sztrájk meg lesz tartva, a menedzsment szerint korántsem bénul majd le teljes egészében Budapest közlekedése. Így valószínűleg járni fog a metró, a trolik nagy része és a nagykörúti villamos is, 26 buszvonalon pedig alvállalkozók segítségével biztosítják a közlekedést. A BKV szerint gyakorlatilag teljesítették a szakszervezetek követelését, a sztrájkkal pedig fejenként félmilliót veszítenek a dolgozók. Kocsis István vezérigazgató megerősítette, hogy további engedményekre nem hajlandók, mivel az a korábbi évek felelőtlen gazdálkodásához vezetne vissza. Az érdekképviseleti szervek viszont úgy vélik, a menedzsment visszatért eredeti ajánlatához a tárgyalások során, amit nem tudtak elfogadni. Mfor.hu tudósítás.

Valószínűleg nem fog teljesen megbénulni Budapest közlekedése a szakszervezetek által holnapi kezdettel meghirdetett munkabeszüntetés idején, hangzott el a BKV hétfő délutáni sajtótájékoztatóján. Így - a cég menedzsmentjének állítása szerint - feltehetőleg járnak majd a metrók, közlekedni fog a trolik nagy része és néhány villamos is (köztük a 4-es és a 6-os a Nagykörúton), az pedig biztos, hogy - alvállalkozók segítségével - 26 buszvonalon lesz közlekedés.

Így járni fog a 8-as, a 11-es, a 20-as, a 25-ös, a 31-es, 40-es, a 66A, a 85-ös, a 98-as, a 114-es, a 122-es, a 123A, a 136E, a 148, a 152-es, a 153-as, a 159-es, a 161-es, a 173-as, a 180-as, a 194-es, a 196A, a 256-os, a 272-es, a 950A és a 990A jelzésű busz - igaz, néhányuk nem az eredeti útvonalon. A HÉV viszont várhatóan csak a Budapesten belüli szakaszokon szállít majd utasokat.

"Nézzék már meg, hova jutottunk”

A sajtóeseményen Kocsis István vezérigazgató elmondta: vasárnap javítottak ajánlatukon 1,6 milliárd forint többletterhet vállalva, és gyakorlatilag teljesítették a szakszervezetek követelését. "Tovább nem tudunk elmenni, mert az nem lenne finanszírozható” - tette hozzá. Szerinte ha a szakszervezetek elfogadnák ajánlatukat és ezzel ismét életbe lépne a kollektív szerződés, az évi nettó félmillió forint pluszt jelentene minden dolgozónak a mostani állapothoz képest.

Kiemelte: kitart vezérigazgatóvá választása óta követett irányelve mellett, miszerint nem lehet tovább folytatni a korábbi évek gazdálkodását. Ennek következtében ugyanis a BKV teljesen eladósodott. „Nézzék már meg, hova jutottunk!” – fakadt ki alig leplezett indulattal a hangjában, majd megemlítette: a társaság deficitje évi 30 milliárd forint, banki adóssága 70 milliárd forint, aminek a kamatterhe évi 10 milliárd forint; banki hitelt felvenni már nem tud. Példaként említette, hogy a BKV menetdíjbevétele évi 51 milliárd forint, ami a több mint 60 milliárd forintot kitevő bérköltségek fedezésére sem elegendő.

A munkabeszüntetés támogatottságával kapcsolatban megjegyezte: a szakszervezetek taglétszámát alapul véve 4200 fő pártolja, 5700 fő nem pártolja a sztrájkot, mintegy 2000 fő pedig nem tagja az érdekképviseleti szerveknek.

Több napig is eltarthat a sztrájk

Délután sajtótájékoztatót tartott Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője is. Szerinte a menedzsment visszatért az eredeti ajánlatához a tárgyalások során, amit az érdekképviseletek nem tudtak elfogadni. Ezzel egy olyan unós jogszabályt is figyelmen kívül hagynak, ami a pihenőidőket szabályozza - mondta. Semmi másról nincs szó, mint a munkáltató időhúzásáról, megpróbálják ellehetetleníteni a szakszervezeteket - állította. A sztrájk már csak akkor kerülhető el, ha este 10 óráig a munkáltató olyan ajánlatot tesz, ami elfogadható, tette hozzá.

Kérdésre közölte: a szakszervezeti javaslat szerint 700 milliós megtakarítása lenne a BKV-nak, ezért is érthetetlen, hogy miért nem fogadják el a kompromisszumos javaslatot.

Nemes Gábor közlése szerint a sztrájkhoz eddig 14 szervezet csatlakozott és egyre nagyobb a sztrájk támogatottsága. Arra a kérdésre, hogy meddig tarthat a munkabeszüntetés, nem tudott válaszolni. "Több napra rendezkedtünk be, akár több nap is lehet" – mondta az MTI tudósítása szerint.

Eddig még csak sztrájkolgattak

Mint ismert, a BKV és a szakszervezetek december 22-én jelentették be: nem tudtak megállapodni az év végén lejáró kollektív szerződés szövegéről, ezért 2010. január 1-jétől a cég a munka törvénykönyve szerint működik. Emiatt - nyilatkozták akkor szakszervezeti vezetők - olyan változás áll be a BKV-nál, amit már az utasok is érezni fognak: borulhat a teljes menetrend is.

Ez a "jóslat" be is teljesült, hiszen a múlt héten több száz busz maradt a garázsokban. Emiatt sok járat a megszokottnál jóval ritkábban közlekedett, így hatalmas tömeg torlódott fel a megállókban, sok járatra nem lehetett felférni.

A kvázi „rejtett sztrájk” megfékezésére a BKV úgynevezett szuper kontroll csoportokat hozott létre. Ezek feladata az autóbuszok műszaki állapotának felmérése a forgalomba kiálláskor, majd annak összehasonlítása a garázsba álláskor tapasztalható állapottal. A BKV szerint a kontroll csoportoknak sikerült elejét venniük a munkalassítási folyamatnak, az ellenőrzések nyomán több járművezetőt is elbocsátottak.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!