Valószínűleg nem fog teljesen megbénulni Budapest közlekedése a szakszervezetek által holnapi kezdettel meghirdetett munkabeszüntetés idején, hangzott el a BKV hétfő délutáni sajtótájékoztatóján. Így - a cég menedzsmentjének állítása szerint - feltehetőleg járnak majd a metrók, közlekedni fog a trolik nagy része és néhány villamos is (köztük a 4-es és a 6-os a Nagykörúton), az pedig biztos, hogy - alvállalkozók segítségével - 26 buszvonalon lesz közlekedés.
Így járni fog a 8-as, a 11-es, a 20-as, a 25-ös, a 31-es, 40-es, a 66A, a 85-ös, a 98-as, a 114-es, a 122-es, a 123A, a 136E, a 148, a 152-es, a 153-as, a 159-es, a 161-es, a 173-as, a 180-as, a 194-es, a 196A, a 256-os, a 272-es, a 950A és a 990A jelzésű busz - igaz, néhányuk nem az eredeti útvonalon. A HÉV viszont várhatóan csak a Budapesten belüli szakaszokon szállít majd utasokat.
"Nézzék már meg, hova jutottunk”
A sajtóeseményen Kocsis István vezérigazgató elmondta: vasárnap javítottak ajánlatukon 1,6 milliárd forint többletterhet vállalva, és gyakorlatilag teljesítették a szakszervezetek követelését. "Tovább nem tudunk elmenni, mert az nem lenne finanszírozható” - tette hozzá. Szerinte ha a szakszervezetek elfogadnák ajánlatukat és ezzel ismét életbe lépne a kollektív szerződés, az évi nettó félmillió forint pluszt jelentene minden dolgozónak a mostani állapothoz képest.
Kiemelte: kitart vezérigazgatóvá választása óta követett irányelve mellett, miszerint nem lehet tovább folytatni a korábbi évek gazdálkodását. Ennek következtében ugyanis a BKV teljesen eladósodott. „Nézzék már meg, hova jutottunk!” – fakadt ki alig leplezett indulattal a hangjában, majd megemlítette: a társaság deficitje évi 30 milliárd forint, banki adóssága 70 milliárd forint, aminek a kamatterhe évi 10 milliárd forint; banki hitelt felvenni már nem tud. Példaként említette, hogy a BKV menetdíjbevétele évi 51 milliárd forint, ami a több mint 60 milliárd forintot kitevő bérköltségek fedezésére sem elegendő.
A munkabeszüntetés támogatottságával kapcsolatban megjegyezte: a szakszervezetek taglétszámát alapul véve 4200 fő pártolja, 5700 fő nem pártolja a sztrájkot, mintegy 2000 fő pedig nem tagja az érdekképviseleti szerveknek.
Több napig is eltarthat a sztrájk
Délután sajtótájékoztatót tartott Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője is. Szerinte a menedzsment visszatért az eredeti ajánlatához a tárgyalások során, amit az érdekképviseletek nem tudtak elfogadni. Ezzel egy olyan unós jogszabályt is figyelmen kívül hagynak, ami a pihenőidőket szabályozza - mondta. Semmi másról nincs szó, mint a munkáltató időhúzásáról, megpróbálják ellehetetleníteni a szakszervezeteket - állította. A sztrájk már csak akkor kerülhető el, ha este 10 óráig a munkáltató olyan ajánlatot tesz, ami elfogadható, tette hozzá.
Kérdésre közölte: a szakszervezeti javaslat szerint 700 milliós megtakarítása lenne a BKV-nak, ezért is érthetetlen, hogy miért nem fogadják el a kompromisszumos javaslatot.
Nemes Gábor közlése szerint a sztrájkhoz eddig 14 szervezet csatlakozott és egyre nagyobb a sztrájk támogatottsága. Arra a kérdésre, hogy meddig tarthat a munkabeszüntetés, nem tudott válaszolni. "Több napra rendezkedtünk be, akár több nap is lehet" – mondta az MTI tudósítása szerint.
Eddig még csak sztrájkolgattak
Mint ismert, a BKV és a szakszervezetek december 22-én jelentették be: nem tudtak megállapodni az év végén lejáró kollektív szerződés szövegéről, ezért 2010. január 1-jétől a cég a munka törvénykönyve szerint működik. Emiatt - nyilatkozták akkor szakszervezeti vezetők - olyan változás áll be a BKV-nál, amit már az utasok is érezni fognak: borulhat a teljes menetrend is.
Ez a "jóslat" be is teljesült, hiszen a múlt héten több száz busz maradt a garázsokban. Emiatt sok járat a megszokottnál jóval ritkábban közlekedett, így hatalmas tömeg torlódott fel a megállókban, sok járatra nem lehetett felférni.
A kvázi „rejtett sztrájk” megfékezésére a BKV úgynevezett szuper kontroll csoportokat hozott létre. Ezek feladata az autóbuszok műszaki állapotának felmérése a forgalomba kiálláskor, majd annak összehasonlítása a garázsba álláskor tapasztalható állapottal. A BKV szerint a kontroll csoportoknak sikerült elejét venniük a munkalassítási folyamatnak, az ellenőrzések nyomán több járművezetőt is elbocsátottak.
Wéber Balázs