7p

A kétévente szokásos felülvizsgálati (úgynevezett 4. cikkely szerinti) missziójáról diplomatikus jelentést tett közzé a Nemzetközi Valutaalap (IMF) 2024. június 21-én a magyar hatóságokkal folytatott megbeszélések lezárulását követően. Ebben szerepel előrejelzés a magyar gazdaság várt növekedési pályájáról, és ajánlás az IMF stábjától a tagország kormánya számára. 

Nincs váratlan vagy különös elem abban a jelentésben, amelyet a Nemzetközi Valutaalap (IMF) kétévente szokásos felülvizsgálatáról adott ki a magyar hatóságokkal folytatott megbeszélések lezárulását követően. Eszerint ugyanis a 2024-es és a 2025-ös makrogazdasági prognózis illeszkedik az elemzői közösség és más nemzetközi szervezetek által valószínűsített pályához. Ami pedig az ajánlásokat illeti: azokban is sok az átfedés az EU apparátusa vagy a hazai kutatói közösség által megfogalmazott teendőkkel, és azokhoz hasonlóan továbbra is a szakmai jókívánságok kategóriájába esnek. 

Az IMF ajánlásai akkor harapnak, ha a tagország hitelért fordul az intézményhez; akkor a gazdaságpolitikai ajánlások beépülnek a hitelnyújtási feltételek közé, formailag úgy, hogy a hitelért folyamadó kormány a Szándéklevélben feltünteti az IMF apparátusával lefolytatott tárgyalások során kialakított (másfelől nézve: az IMF által elvárt) korrigáló intézkedéseket, és azok időarányos teljesítésétől függ majd a hitel részleteinek a lehívása. Formai tehát a gazdaságpolitikai szuverenitás, de tartalmilag mindaddig kényszerpályán van a hitelfelvevő, amíg a megbillent egyensúlyi helyzet nem javul eléggé, és az IMF-hitel visszafizetésével a szoros pénzügyi felügyelés meg nem szűnik, s visszaáll az időnkénti konzultáció. 

Magyarország – akkor sejteni lehetett, egy-két elszólásból már tudható is – 2022 októberében „pénzügyi válság előszobájába került” Virág Barnabás, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke szavai szerint; egyszerre romlott nagyot a költségvetés egyenlege és a fizetési mérleg a felelőtlen importösztönző hatósági árszabályozás („rezsicsökkentés”) miatt, és esett nagyot a forint árfolyama, amivel még egy lökést kapott az amúgy is nagy inflációnk. Most már ezen a nehéz szakaszon túljutottunk, részben a külső feltételek javulása nyomán, és egyebek mellett az MNB magasan tartott hazai kamatszintje miatt – a böjtje persze meglett azzal, hogy a 2022 második felében, immár a választások után jöttek bizonyos kiigazítások, amelyekkel a 2023-as év egésze a GDP zsugorodását hozta (-mínusz 0,9 százalék). 

A kormány idénre előbb 4 százalékos növekedést tervezett, az újabb kormányzati előrejelzések 2,5 százalékra szólnak. Ez hihető adat, a független kutatóintézetek év eleji prognózisai a 2 és 2,5 százalék közé esnek. A Valutaalap az idénre 2,3, jövőre 3,3 százalékos reál-GDP-növekedést prognosztizál. A 2023-as év jelentős fogyasztási és beruházási visszaesése idén már nem folytatódik, így az előrejelzésük a belföldi fogyasztás és a beruházások fokozatos növekedésével számol. 

Ami az inflációt illeti, az IMF a konzultációk során kaphatott olyan ígéreteket, amelyek alapján meglehetősen optimista előrejelzés van a dokumentumban: a fogyasztóiár-index eszerint 2024 negyedik negyedévében év/év alapon 4,2 százalékot érhet el, mielőtt tartósan konvergál 2026-ra a magyar hatóságok által 3 százalékos inflációs célértékéhez. A korábban nagy aggodalmat okozó folyó fizetési mérleg dolgában azt tartalmazza a dokumentum, hogy 2024-ben szerény mértékben, de többletet fog mutatni – itt megemlítik az akkumulátor és az elektromos autók exportjának várt növekedését. 

Az IMF-anyag azonban szikáran hozzáteszi: a gazdasági növekedés tekintetében a kockázatok lefelé, az infláció tekintetében pedig felfelé mutatnak.

A diplomatikus fogalmazás ellenére viszont elég nyilvánvaló a kritika, noha a feltételes mód és a jövő idő használata tompítja. Ha elmaradnának a méretes költségvetési egyensúlytalanságokra és a szerkezeti bajokra reagáló intézkedések, az rontana a befektetői bizalmon és elriasztaná a magánberuházásokat. Ha nincs előrehaladás a kormányzási reformok terén, akkor tartósan felfüggesztve maradnának a fontos EU-s alapok. Megnőhet a hitelfelvételnél a kockázati felár, leértékelődhet a forint, ami miatt fent kell majd tartani a növekedést visszafogó szigorú monetáris politikát.  

Az IMF delegációja úgy látja, hogy ha idén nem hoznak további (megszorító) intézkedéseket, akkor 2024-ben a GDP 5,3 százaléka lesz a költségvetési hiány, és csak 2026-ra lehet a 3 százalékos maastrichti limit alá vinni a deficitet, ezzel pedig az államadósság állománya a 70 százalékos szint fölött marad 2028-ig: az ilyen magas adósságszint pénzügyi kockázatot rejt magában. 

Nem keserű pirula
Nem keserű pirula
Fotó: Depositphotos

Mit kellene tenni? Adóreformra lenne szükség: kevesebb kivételt az áfa-rendszerben. Az szja esetében a magasabb keresetűekre nagyobb adókulcs kellene, mind adóbevétel-stabilizálási, mind pedig igazságossági szempontokra tekintettel. Ez sem forradalmi megállapítás, hiszen az értelmesen progresszív jövedelemadózás a bevált minta a fejlett és közepesen fejlett európai országokban; ilyen szerepelt a 2022-es közös ellenzéki programban. Csakhogy az Orbán-kormány ideológiai alapon ráállt az egykulcsos személyi jövedelemadóra, azt kőbe véste (noha a gyakorlatban számos kivételt téve gyerekszám, életkor szerint, szó sincs nálunk egyszerű egykulcsos jövedelemadóztatásról). 

Az IMF aligha vádolható baloldali-progresszív mozgalmársággal, de a személyi jövedelmek fair adóztatása mellett a dokumentum megemlíti a vállalati jövedelemadóztatást: az óvatos fogalmazásból az vehető ki, hogy meg kellene emelni a kulcsot és egyben megszabadulni a sok kivételtől, valamint az extraprofitra hivatkozó különadóktól.

Hát igen, a magyar üzleti környezet egyik komoly visszahúzó tényezője az adórendszer, a maga kiszámíthatatlan és túlpolitizált kivételeivel. 

A szöveg óvatosan szóba hozza az MNB tőkehelyzetét (anélkül, hogy taglalná a meghökkentően nagy mértékű deficitet ügyét), és fél mondattal óv attól, hogy a jegybank vállalkozásokba szálljon és alapítványokat létesítsen – de azért stilisztának kell lenni ahhoz, hogy a roppant különös magyar gyakorlat elvetését ki lehessen olvasni. Az MNB-nél tartott devizatartalék szintje megfelelő, de azért lehetne kicsit több, tekintettel az eshetőségekre.

Nem kellenének állami beavatkozások a banki hitelügyletekbe, általában is túl sok és túl kusza az állami beavatkozás. A magyar államapparátus túl költséges. A gazdasági versenyt gyakran torzítják állami intézkedések. Ami az iparpolitikát illeti, óvatosnak kellene lenne. Ahol az állam tulajdont szerzett, mint legutóbb a távközlési szektorban és a repülőteret működtető társaságban, ott ügyelni kellene a verseny tisztaságára, satöbbi, satöbbi, satöbbi. 

Olyan szakmai megállapítások ezek, amelyekkel nehéz lenne vitatkozni. A magyar államapparátus tisztviselői sem gondolják, hogy az IMF szakapparátusának nem lenne igaza, például a reptér ügyében, vagy egy sor ágazat visszaállamosítása dolgában. Csakhogy ott van felettük egy olyan politikai vezetés, amelyet nem különösebben érdekelnek a közgazdasági, hatékonysági, szociális igazságossági érvek, ha azok ütköznek a magasabb politikai céllal. Mindaddig másodlagosak ezek a gazdasági-pénzügyi racionalitások, amíg nem válnak kényszerítő erővé valamilyen válság keretében. 

Most a körülmények nem egyszerűek, de nem látszik válság a horizonton. Így az IMF óvatosan, udvariasan, csupa feltételes módban megfogalmazott ajánlásai valóban csupán jótanácsok. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!