9p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Másfél éve küszködik a világ, és benne Magyarország a koronavírus-járvánnyal. A közfigyelem a helyzet két vetületére irányul: az egyik maga a járvány, a másik pedig pandémia által kiváltott gazdasági válság. Amiről viszont kevesebb szó esik, az a szociális viszonyok alakulása, az egyén és az állam viszonya, ennek a sokknak a tartós társadalmi lenyomata és következményei. Bod Péter Ákos elemzése.

2020 eleje óta a világ kiszámíthatatlanabb és veszélyesebb hely lett. Nemcsak az utóbbi napok felkavaró afganisztáni képek mondatják ezt most (hiszen aligha létezik rendezett kivonulás, és ha sikerült volna a szervezett távozás, annak nyomán is csak polgárháborús helyzet maradt volna - kevesebb helyszíni tudósítással, és a mainál több áldozattal). A világ egészében veszedelmesebb állapotba került, túl a mindinkább egymásnak feszülő nagyhatalmak gazdasági, politikai vetélkedésén és propagandaharcán. Ami általános fejlemény: a társadalmakon belüli törések élesebbek lettek.

A krízisek során gyakori a társadalmi feszültségek növekedése; most pedig a világ a globális járvány második évében van. Az esztendő végével bizonyosan nem zárul le e különleges állapot. Legfeljebb a társadalmak hozzászoknak, a gazdaságok adaptálódnak. Ám meglehet, hogy a belső feszültségeket tovább mélyíti a járvány a maga sokféle következményével.

A politika aktivizálódása

Az államok működési rendjét, aktivitását kezdettől fogva erősen érintette a Covid-19. A politikusok azzal találták magukat szemben, hogy a járványügy és a gazdaság menete között konfliktusok vannak, és nekik kielégítő megoldást kellene megtalálni. Dilemmát okoz 2020 februárja óta, hogy a járvány megfékezése a társadalom életének (és így az üzleti tevékenységnek) az ideiglenes leállítását, korlátozását követeli meg. A hatósági tiltások meg a járvány destruktív hatásai nyomán nagy a jövedelemkiesés, az embereknek a mozgáskorlátozások sokféle kárt és kellemetlenséget okoznak. Nem létezik mindkét vonatkozást kielégítő egyszerű megoldás: átváltás (trade-off) van az életek védelme és az üzlet védelme között. Nagy anyagi károkat okoznak a szigorú, de hatásos állami óvintézkedések, másfelől viszont ha a gazdasági folyamatok védelme érdekében a korlátozásokat késve vezetik be vagy túl korán függesztik fel, a nyitás bizonyíthatóan ront a járványügyi helyzeten. Nem demagóg hangulatkeltés, hogy a gazdasági szempontoknak kedvező vagy a lakossági hangulatnak engedő politikai döntésből bizonyos többlethalálozás vezethető le.

Az ilyen átváltást lehet indulatot felkorbácsoló módon prezentálni, holott az anyagi érdek és az emberélet közötti trade-off nem ennek a járványnak a sajátja, a dilemma általános. Például a közúti sebesség korlátozása, az utak gondos karbantartása adott valószínűséggel életeket ment meg. Az egészségügyre szánt állami kiadások minden milliárd forintjához komoly statisztikai bizonyossággal lehet többlet-életet rendelni. Az állami költségvetésben mégis korlátja van az ilyen kiadási tételeknek, mert másra is kell a pénz. A sebességkorlátok hatósági megállapításánál sem kizárólag a biztonság-maximalizálás a szempont, mert az autózók haladásigényét is ki akarja elégíteni a szabályalkotó. A kátyúkat be kell tömni, de már az, hogy az infrastruktúra mennyit szán a költségvetés, sokféle megfontolás végeredménye, ám a büdzsé összege mindig véges.

Nézzük ebben a szemléletben azt a különleges helyzetet, amelybe hazánk (is) belekerült a koronavírus-járvány nyomán. A 2020-as esztendő második negyedévében elszenvedett súlyos visszaesés nyomán lassan, nehezen tért magához a gazdasági élet. Bár a statisztikai adatok a hektikus gazdasági folyamatokat csak nagyfokú bizonytalansággal képesek leírni, talán elmondható, hogy 2021 közepére jutott vissza a magyar gazdaság a 2019 végi, válság előtti szintre – nagy átlagban, de közben rengeteg szerkezeti változással. Makrogazdasági adatainkról manapság rengeteg szó esik, holott a miénk alapvetően az európai folyamatokba illő gazdasági pálya (noha jól megválasztott adatok alapján a hivatalos értékelés ennél pozitívabb).

Az időszak egészségügyi vonatkozását leíró adatok elvileg kevésbé bizonytalanok, hiszen a vitális statisztika kialakult, megbízható rendszer. Mégis, a magyar egészségügy relatív hatékonyságának megállapításához tudni kell, hogy a magyar költségvetésen belül az egészségügyi kiadások aránya az EU és az OECD adataival összevetve alacsony. Kimondható, hogy ez a szakterület már egy ideje nem számít preferált területnek, holott a társadalom általános egészségügyi állapota indokolttá tette volna a megelőzésre és a gyógyításra fordított kiadások növelését. (A költségvetésünk adataiból tisztán kiolvasható politikai preferenciákról írtam itt korábban.)

A költségvetési források szűkösségének és egyéb más társadalmi tényezőknek szerepük volt abban, hogy 2020-ban drámaian megnőtt a halálozás: több mint 46 ezren haltak meg. Így igen nagy lett a statisztikusok által természetes fogyásnak nevezett demográfiai csökkenés: ezer főre 5, amire talán példa sem volt békeidőben. Félő, hogy 2021 is sötét lap lesz a magyar demográfia évkönyvében.

A járvány alatt az egészségügyi rendszer nem vesztette el általános működőképességét, de a már megismert adatok jelzik, hogy a magyar társadalmi fejlődés e vonatkozásában súlyos hiányosságok halmozódtak fel. Itt nagyarányú fejlesztés és modernizálás akkor is égetően szükséges, ha a közeljövőben véget érne a járvány. Ezt azonban kimondani önáltatás lenne.

Akkor is számolni kell a pandémia folytatódásával, ha figyelembe vesszük a védőoltásokat is. Hazánk a világátlaghoz képest jól áll a védőoltásokban, de mára a jelenlegi európai átlag meghaladja a mienket az első oltások arányszámát tekintve. A magyar lakosság tényleges védettségéről pedig csak találgatásaink lehetnek, tekintettel a különféle vakcinák eltérő hatásosságára. Valójában jelentős bizonytalansággal nézünk a negyedik hullám elé, amely – az első háromhoz hasonlóan – valamennyi késéssel éri el hazánkat.

Aggasztó, és túlmutat a jelenlegi járvány ügyén, a társadalom általános egészségügyi állapota, ami megnyilvánul egyebek között az európai átlagtól jelentősen elmaradó várható élettartamunkban (ami 2020-ban még csökkent is).

Járványálló lett az üzleti világ?

El kell tehát fogadnunk, hogy a járvány nem tűnik el, és a védettségünk részlegessége miatt arra semmiképpen nem számíthatunk, hogy a magyar társadalom élete és a gazdaság működése visszaállhatna a járvány előtti módra. Mennyire van felkészülve a magyar gazdaság egy új működési rendre?

A nyugati üzleti életben immár bevett lett a hibrid munkarend és szervezeti mód az elmúlt másfél év alatt. A „reggel 9-től 5-ig” modellt leginkább a „3+2+2” vagy a „2+3+2” modell váltotta fel: a két szabadnaphoz 3 munkahelyi munkanap és kettő távmunkás nap, vagy pedig 2 jelenléti naphoz 3 otthoni munkavégzés társul. Ez természetesen csak az olyan munkakörökre igaz, amelyeknél a fizikai jelenlét nem abszolút szüksége – ám a fejlett gazdaságokban immár az ilyen állások teszik ki a munkahelyek nagyobb hányadát.

A több otthoni munkavégzés és a korábbinál kevesebb fizikai kapcsolat mérsékli a fertőzés kockázatát, jobban megfelel a munkavállalói igényeknek, elfogadható a munkaadóknak is. A korábbinál rugalmasabb és kevesebb utazási időt igénylő munkaszervezeti forma a kiterjedt digitalizációval együtt csökkenti az üzleti kiadásokat és a társadalmat terhelő káros (externális) hatásokat, kihat a települési szerkezetre, az életmódra; lezárja a nagyipar kialakulása idején elterjedt tömeges napi munkaerő-áramlási mintát.

Ebbe az új társadalmi rendbe azonban a digitalizációt tekintve élen járó országokban sem mindenki tud részt venni, a munkaköre jellege, személyes készségei hiányosságai vagy technikai-társadalmi feltételek hiánya okán. A rugalmas, digitalizált munkarendnek vannak fontos előfeltételei, így az internet biztonságos elérése. E vonatkozásban az európai országok között viszonylag kicsi a különbség, sőt a világ anyagilag fejletlenebb része sincs generációkkal lemaradva. A magyar helyzet sem előnytelen.

Mégis, nálunk sokkal kevésbé általános az otthonról végzett munka, mint az EU legtöbb országában. Vajon miért? A sokféle intézményi, technikai, tulajdonszerkezeti tényező mellett van egy erős magyarázó faktor, és ez a válság előtti időkben kialakult helyzet. Ahol a munkaerő jelentős részének (és így a munkaadóknak is) már volt tapasztalata a home office jelenségéről 2020 előtt, ott a járvány második-harmadik hullámára nagyobb megrázkódtatások nélkül megtörténhetett az átállás. Nos, a tagországok előéletben meglehetősen nagyok voltak az eltérések.

Európa déli és keleti perifériáján a munkavállalók csekély hányada szerezhetett tapasztalatot 2020 előtt az otthoni munkavégzés és a munkahelyi jelenlét kombinálásáról. Ez persze általánosítás: a szlovén és az észt adatok rámutatnak a hasonló indulóhelyzetű országok közötti különbségekre, e vonatkozásban is.

Mindenesetre az európai adatok a járványálló üzleti modellek megválaszthatóságának eltérő nemzeti esélyeire utalnak. Ahol a hibrid vagy döntően home office jellegű munkavégzés aránya már a válság előtt is jelentős volt, ott minden bizonnyal mostanra a munkahelyek felét, nagyobb hányadát teszi ki az új modell valamelyik variánsa. Ezekben az országokban a társadalom megosztottsága nagyon másként néz ki, mint a periférián, ahol a többséget alkotó fizikai munkások, irodai munkát végzők, kevéssé digitalizált kisvállalkozások alkalmazottjai, a merev szervezetű állami cégek alkalmazottjai jórészt kimaradnak a válság által életre hívott munkaszervezési és szervezeti újításokból. Ez pedig egy újabb társadalmi hasadás a válság hatására, és újabb - jogos - elégtelenség azok részéről, akik a mindennapos bejárás és a munkahelyi jelenlét miatt a negyedik hullámnak és egyéb jövőbeli kockázatoknak jobban ki vannak téve, mint a „privilegizáltak”. Ma még nem tudni, hogy a társadalmi rétegek közötti szakadék idővel szűkül vagy sem, és az érdekkonfliktusok miként hatnak ki a politikára, a közéletre. Mindenesetre a járvány további, bár várhatóan mérséklődő intenzitású következményeinek a felbecsülését nehezíti a társadalmat alkotó rétegek közötti különbség megnövekedése.

Ugyancsak a bizonytalansági tényezők között van az egyén és a hatóságok közötti viszony kiszámíthatatlan alakulása. Ezt jelzi, hogy a védőoltások kötelezővé tétele a mára elért tudományos evidenciák alapján a legbiztosabb és legkisebb társadalmi költséggel járó módja lenne a védekezésnek, de az országok jelentős részében egyszerűen nincs meg a kormányzatnak ehhez szükséges legitimációja. Az állami képesség (state capacity) olyan vonatkozás, amelyről keveset tudni, holott a következő évek stratégiai ügye.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!