Sokban van Magyarországnak a felesleges feszültségkeltés
Az Orbán-kormány sportot csinál abból, hogy perben-haragban legyen a szövetségeseivel. A napokban a globális minimumadó érthetetlen magyar vétója miatt az Egyesült Államok felmondta a 43 éve megkötött kettős adóztatás elkerüléséről szóló megállapodást. Bod Péter Ákos aktuális írásában arra mutat rá, hogy ez is egy következménye a kormány konfrontatív politikájának az eredménye. Ráadásul nem egyedi eset, a stílus óriási költségekkel jár most mindannyiunk számára.
A globális minimumadó körüli amerikai–magyar politikai feszültség újabb példa arra, hogy mi is a baj az Orbán-kabinet kormányzási módjával.
Nézzük előbb magát a döntési kérdést. Az hosszú idők óta nyilvánvaló, hogy a sok ország piacán jelenlevő, hatalmas méretű vállalkozások (multik a magyar szóhasználatban) alig fizetnek nyereségadót a működési területeiken. Jogszerűen kihasználhatják a nemzeti jogrendek eltéréseiből adódó adómérséklési lehetőségeket, gazdasági erejüknél fogva előnyös alkuhelyzetben vannak főleg a kisebb méretű országok hatóságaival szemben az egyedi adórezsimek tárgyalásakor. Helyzetüket könnyíti az adócsökkentési verseny, amelybe a kisebb országok belekényszerülnek, vagy amit éppen maguk kezdeményeztek. A kérdés az, hogy lehet-e tenni e piaczavaró és etikátlan helyzet feloldására; amire az a válasz, hogy csak világméretű együttműködéssel, és akkor is csak kompromisszumos formában.
Érhető, hogy a kormányok, különösen azok, amelyek a globális cégek adóoptimalizálása révén sok adótól esnek el, kezdeményezik a kiskapuk bezárását, a költségvetésre káros adóverseny mérséklését, bizonyos nemzetközi normák kialakítását. Ilyen munkálatok régóta folynak nemzetközi fórumokon. Mostanra részletes egyeztetések során el is vezettek egy olyan megállapodás körvonalaihoz, amely a nagy többség számára kedvező, de legalábbis elfogadható. Erről korábban szó volt itt annak kapcsán, hogy a Trump-kormányt felváltó Biden-adminisztráció komolyan elszánta magát az adórendszer átformálására, és ennek részeként a nemzetközi adórezsim megalkotására.
Amelyik országban, mint Írországban vagy néhány hagyományos adóparadicsomban, ahol az eddigi gyakorlathoz képest a javasolt nemzetközi rendezés a jelenleg érvényes adótarifáknál magasabb kulcsot eredményezne, nem egyszerű az ügy.
Ez a cikk az Mfor és a Privátbankár Prémium tartalma, csak a lap előfizetői olvashatják teljes terjedelmében.
Prémium tartalmainkhoz a következő lépések után férhet hozzá:
- Regisztráljon (adja meg emailcímét és jelszavát)
- Válasszon előfizetői csomagjaink közül
- Fizessen bankkártyájával
Előfizetői csomagjainkról, az előfizetésről részletesen itt olvashat