Szenved a magyar gazdaság, elmaradnak a beruházások, az ország fele napi megélhetési problémákkal küszködik, de van egy terület, ahova megállíthatatlanul ömlik a költségvetési pénz: a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA), magyarul a fideszes közmédia. Lehetett sejteni, hogy választási évben ez lesz: tavaly november 21-én fogadta el az Országgyűlés az MTVA 2024-es költségvetését, a büdzsé főösszegét 142 milliárd forintban határozták meg.
Az MTVA bevételi oldalában érdekesség, hogy „közszolgálati hozzájárulás” címen 126,2 milliárd folyik be a szervezethez, de idén számítanak több mint hétmilliárd forintnyi „kereskedelmi, vagyongazdálkodási és egyéb” bevétellel is. Mivel a 2023-as büdzsében 126 milliárd forint szerepelt, így a választási évre több mint 15 milliárddal növekedett az elkölthető forrás. Ez az összeg 2010-ben még csak 64 milliárd forint volt, azóta jóval több mint a duplájára nőtt a közmédia költségvetése.
Már az idei második negyedéves mutatókat is publikálták. Bár az ország költségvetési helyzete ingatag, a közmédiánál 2024 is a pénzbőség éve. Ebből egyelőre annyi látszik, hogy a büdzséből érkezett mintegy 71,7 milliárd forint, abből mintegy 38 milliárd elment az anyagjellegű kiadásokra, 13 milliárd forint pedig a bérekre. A mérleg egyelőre pozitív, nem sikerült minden fillért elkölteni, így 2,8 milliárdos pluszt mutat a számláló. Ez jelentős növekedés, hiszen 2023 első hat hónapjában még csak 61,3 milliárd forintot sikerült átutalni a közmédiának, ez ugrott meg egy év alatt 10 milliárd forinttal.
A bérezés is érdekesen alakulhatott a közmédiánál, ugyanis tavaly júniusban 2119 fő volt az átlagos statisztikai állományi létszám munkaviszonyban, és bérekre 12,1 milliárd forint ment el. A mostani adatok szerint jelenleg 2070-en ügyködnek a közmédia nézettségért, tehát kicsivel kevesebben, mint egy éve, de a kiadás növekedett: 13,1 milliárd forintra. Teljesen feleslegesen, de vannak kereskedelmi bevételei is az MTVA-nak: az értékesítésből 2,6 milliárd forint folyt be. Mivel a féléves büdzséjük 2,8 milliárd forintos többletet mutat, ezért reklámok nélkül is tudna működni a közmédia. Az állami média reklámfelületeit is a Mészáros Lőrinc-közeli Atmedia értékesítőházhoz tartozó Media Services Company Kft. árulja.
Már lassan számolni is nehéz, hogy összesen hány csatornával próbálkozik az MTVA: jelenleg talán nyolc tévécsatorna, és kilenc rádió tartozik hozzájuk, plusz ugye az MTI. Épp a napokban közölték, hogy természetesen sikeresen rajtolt a közmédia Csukás Meserádiója,
amely már az első nap több ezer hallgatót vonzott.
Az Antenna Hungária adatai szerint a rádió indulásának napján a legnépszerűbb idősáv a vasárnapi ebéd- és pihenőidő volt, hétköznapokon pedig a lefekvés előtti, esti meseidő alatt, különösen 20 és 21 óra között hallgatták a legtöbben a csatornát.
Persze nemcsak az új meserádió indításához kellett a pénz az MTVA-nál, hanem a kampányhoz is. A Nemzeti Választási Bizottság a Momentum kifogása miatt vizsgálódott, és májusban megállapította: a Duna Médiaszolgáltató Zrt. az M1-en két híradóban is jogosulatlanul tett közzé a Fidesz politikai reklámjának minősülő médiatartalmat, és ezzel megsértette a választási eljárásból fakadó kötelezettségét, miszerint csak egyenlő feltételek mellett közölheti a jelölőszervezetek hirdetéseit.
A közmédia szerződéseit átnézve pedig tényleg úgy tűnik, hogy bármire van pénzük. Például 5,7 millió forintért vettek ruhát a Prémium Sport Kft.-től. A céghez tartozik a Heavy Tools márka is. Az áprilisban derült ki, hogy magyar sportruházati márkával kötött szerződést a Magyar Olimpiai Bizottság és a Magyar Paralimpiai Bizottság, hogy készítse el a sportolók felvonulóruháját a párizsi játékokra. A cég ezek szerint nemcsak a sportolóknak, hanem a médiamunkásoknak is gyártott ruhát. Az olimpiára eleve rengeteget költöttek: eszközökre, szállásra, forgatási engedélyekre.