5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

1896. május 4-én, közel két hónappal a sikertelen műszaki átvételt követően átadták a nagyközönség használatába a mára világörökség részét képező Milleniumi Földalatti Vasutat. Mesél a múlt az mfor.hu-n.

A budapesti földalatti építésének gondolata és megvalósítása egyidős a londoni földalatti vasútvonal születésével. A közelgő milleniumi kiállítás miatt ugyanis egyre sürgetőbbé vált, hogy kialakítsanak egy sugárúti közúti vasútvonalat, mivel a Városliget felé közlekedő omnibusz a Király utcai közlekedési lehetőséggel együtt is kevésnek bizonyult, hiszen a járatok rendre túlzsúfoltak voltak. A vasúti közlekedés kivitelezésén a Budapesti Villamos Városi Vasút (BVVV) és a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) együtt dolgozott, ám a munkájukat nehezítette, hogy az akkori hatóságok kizártnak tartották a felszíni vasútvonal építését.

A két konkurens cég (BVVV és BKVT) 1894. január 22-én benyújtotta a közös ajánlatát a Sugár út (ma Andrássy út) alatti vasút megépítésére. A május 15-én tartott közigazgatási bejárást követően pedig 1894. augusztus 9-én adták ki számukra az engedélyokiratot, mely 90 évre szólt, ezt követően egy nappal megalakult a Budapesti Földalatti Közúti Villamos Vasút Rt. Az engedélyidő mellé 15 éves időtartamra vonatkozó adókedvezményeket, és 5 évre a menetjegyek utáni illetékbélyeg átalányt is kaptak az építők. Cserében egy feltétel volt: a 21 hónappal később megrendezésre kerülő Milleniumi Kiállítás megnyitóra el kellett készülni.

A terveket a Siemens és Halske cég készítette el, és a látványtervek szerint a városligeti fürdőtől a Vigadóig egyajtós, de háromosztatú szerelvények közlekedtek volna, a középső utastér bal oldalán külön fülkét szántak a dohányos uraknak, jobb oldalán pedig a hölgyeknek. Az ajtók önműködően, a vezető által irányítva nyíltak-zártak volna, és automatákból árusították volna a jegyeket.

Csúcsbérekkel motiváltak

A 6 méter széles 3225,56 méter hosszú alagutat két irányból kezdték el ásni. A Nagykörúti főgyűjtő vezeték határozta meg a maximális mélységet, így az alagút belmagassága 2,65 méter lett. Az alapot és az oldalfalakat betonból építették. Az állomásokat burkoló barna és fehér csempéket a Zsolnay gyár készítette, a lejárók fölé pedig díszes csarnokokat emeltek.

A Vasárnapi Újság 1896. évi 17. számában megjelent kép az építkezésről

A szoros határidő miatt azonban fel kellett gyorsítani az építkezési munkálatokat is. Ennek egyik eszköze a kiemelt bérezés volt: nem órabérért, hanem mennyiségbérért dolgoztak a munkások. Akkori viszonylatban egy kubikos napi átlagos keresete is alig érte el az 1-2 koronát, itt pedig napi 10-15-öt is megkereshettek a munkások.

Az old-ikarus.hu szerint az építési dokumentumok közül különös figyelmet érdemel a vasút építési naplója. A vezető főmérnök, Vojtek Ödön beszámolt benne az építés hétköznapjairól, az alkalmazott műszaki megoldásokról, s a munkákat hátráltató körülményekről is. Így a talajvíz okozta nehézségekről a Bajza utca és a Városliget közötti szakaszon. Itt „szádfalat” és víznyelő kutakat építettek, az alagút oldalfalait szigetelték. A födém aszfalt-nemez szigetelésének pontos leírása is a naplóból ismerhető meg. A födém elkészítésénél alkalmaztak először a világon vasbetont, ez ugyanis Wünsch Róbert magyar vállalkozó világraszóló találmánya volt! Az építkezésnél a legkorszerűbb gépeket alkalmazták: villamos üzemű betonkeverőt, szivattyút és kotrógépeket is. Az építkezés legkritikusabb pontja a körúti Főgyűjtőcsatorna kereszteződésénél volt. Nem volt lehetőség a csatorna áthelyezésére, ezért a vasutat fölötte vezették el. Ez a keresztezés szabta meg az egész alagút magasságát.

Lejáróház

Ferenc József is utazott rajta

A Wikipedia szócikke szerint 1896. április 11-én nem sikerült a műszaki átvétel, de a problémák orvoslása után 1896. május 2-án, szombaton délután elindult Európa – rekordidő alatt épült – első motorkocsis üzemű földalatti vasútja (a londoni eredetileg gőzhajtású volt). A vonal megnyitásakor a műszaki színvonalat tekintve az egész vasút, benne a járműpark messze megelőzte korát. A forgalmat forgóvázas motorkocsik bonyolították le, az áramellátást gőzgéppel hajtott áramfejlesztő biztosította. A biztosító berendezés 1973-ig működött eredeti állapotában. Reggel 6 és este 23 óra között 4 percenként követték egymást a szerelvények. Ferenc József 1896. május 8-án utazott a földalatti vasúton, melynek emlékére az üzemeltető cég felvehette a Ferenc József Földalatti Villamos Vasút Rt. nevet. Eredetileg 11 állomása volt: a mai Vörösmarty tér (akkoriban Gizella tér), Deák Ferenc tér, a Bajcsy-Zsilinszky út (egykori Váczi körút), Opera, Oktogon, Vörösmarty utca, Kodály Körönd (akkor csak a Körönd nevet birtokolta), Bajzát utca, a Hősök tere (egykor Aréna út), a mára megszűnt, felszíni állomásként működő Állatkert  és Széchenyi Fürdő felszíni állomása (akkoriban Artézi fürdő volt).

Érdemes megjegyezni, hogy a Városligetben ma is látható alacsony híd, ami alatt áthaladt a földalatti, Magyarország első vasbeton hídja is egyben, melyet Brüggerman György és Wünsch Róbert tervezett.

1970-ben jóváhagyták a vonalhosszabbítást, illetve a felszíni szakasz föld alá helyezését. A munkálatokkal Budapest egyesítésének centenáriumára készültek el. 1973. december 30-án adták át a meghosszabbított vonalat a Mexikói útig, így a teljes 4,4 km-es vonal föld alá került. Új járműtelep is készült az új végállomáson. A ma is közlekedő, csuklós Ganz motorvonatok álltak forgalomba.

Mivel 1955-ben a kelet-nyugati metróvonal építése miatt a Deák Ferenc téri állomást is átépítették, és áthelyezték a szomszédos Engels térre, az így feleslegessé vált alagútszakaszban 1975-ben jött létre a Földalatti Vasút Múzeum, mely a Közlekedési Múzeum kisföldalattival és a metró üzemével foglalkozó állandó kiállítóhelye. 2002-ben az Milleniumi Földalatti az Andrássy úttal együtt a világörökség része lett.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!