A szervezeti tanulás az a folyamat, amelynek során a szervezet képes a felhalmozódott piaci és működési tapasztalatok alapján új tudást, új ismereteket létrehozni, és azokat a szervezeten belül elterjeszteni úgy, hogy azok elérhetőek és felhasználhatóak legyenek a többi munkatárs számára is.
Az egyhurkos tanulás következménye a működési zavarok tünetszintű korrekciója, a dupla hurkosnak a szervezeti működés lényegi értékeinek, stratégiai irányának változásai, a háromhurkosnak már a környezet aktív formálása.
A szervezet tanulása a munkavállalók nyitottsága nélkül nem lehetséges, kellenek azok a szervezeti szintű követelményállító és támogató rendszerek is: a teljesítmény-, kompetencia-, karriermenedzsment, a tudás feltárását és megosztását lehetővé tevő szervező HR-munka és az it-támogatási formák. Ha a vállalatok tudásszerkezetekből állnak, akkor a szervezeti fejlesztő munkában a szervezeti tudásképességet is folyamatosan fejlesztenünk kell a környezethez való illeszkedés érdekében, írja a Világgazdaság.
Kudarc vár a lassan tanuló cégekre
A szervezetek elsődleges vagyona nem megragadható, és ezért nem is utánozható, ez pedig az emberekben rejlő tudás, olvasható a Világgazdaság cikkében.