5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ismert személyiséget reklámarcnak felkérni mindig rejt bizonyos kockázatot, az illető ballépései ugyanis a márkára is negatívan hathat. A kollektív memória azonban gyakran korlátos, és egy-egy bukott sztár ballépése feledésbe merül, amint újabb sport, vagy zenei sikereket tudnak magukénak.

Nem mindegy kire kerül a mez (Mfor-montázs)

A napokban írta alá szerződését az amerikai futball liga, az NFL egyik – korábbi – legnagyobb sztárja, Michael Vick és a Philadelphia Eagles csapata. Az ügylet különlegessége, hogy Vick júliusban szabadult 23 hónapos börtönbüntetéséből, és a ligától egyelőre csak ideiglenes játékengedélyt kapott. A szakértők minden téren megosztottak, van aki szerint ilyen potyalehetőség csak ritkán adódik, így az Eagles óriási fogást csinált a balhés irányítóval. Mások viszont úgy vélik, Vick szerződtetése a csapategységnek éppen úgy ellene tesz, ahogy elbizonytalaníthatja a Philadelphia vállalati szponzorait is.

Azt egyelőre nehéz megítélni, hogy az Eagles eredményességére hogyan hat Vick leigazolása, a szponzorok viselkedése ugyanakkor valamennyire előre jelezhető. Ha fut a szekér a szponzorok sokat lenyelnek, kommentálta a történteket Steve Rosner, a 16W Marketing elnöke. A szponzorációval foglalkozó cég vezetője szerint biztosan lesz olyan az Eaglest támogató 44 vállalat között, amelyek szigorúan értelmezik a CSR-t, és hátat fordítanak a csapatnak. A többség azonban sokkal pragmatikusabban áll a kérdéshez. Ha bejutnak a Super Bowlba (a bajnokság döntője) akkor senkit nem fog izgatni, hogy néhány éve kutyaviadalokat szervezett Vick. Abban az esetben viszont, ha az irányító nem tesz csodát Philadelphiában, a kritikus hangok fognak felerősödni, és rövid úton kiteszik a szűrét, vélte az adage.com-nak nyilatkozó szakértő.

Az ugyanakkor elég valószínű, hogy a legfontosabb támogatottak informálisan egyeztettek a csapat vezetői, és az ő hallgatólagos beleegyezésüket követően léptek. A szponzorok pedig egyelőre várakozó álláspontra helyezkedtek. Ezt támasztja alá a Lincoln Financial Group középre húzó nyilatkozata is. A csapat stadionjának névadó szponzorának illetékesei azt mondták, az elmúlt években sikeres együttműködés alakult ki a társaság és a csapat vezetése között. Ennek során azonban az operatív működésben, illetve a személyi kérdésekben kizárólag az Eagles vezetése jogosult dönteni.

Ennek ellenére az borítékolható, hogy az egyik legagresszívebb állatvédő szervezet, a PETA részéről komoly támadásokra számíthatnak a focicsapat támogatói, ám egy esetleges siker minden bizonnyal "elhomályosítja a negatív hangokat".

A Phelps-ügy

Nem a Vick ügy az egyetlen amely az idei évben a sportszponzoráció kapcsán hasonló szakmai kérdéseket vetett fel. Január végén robbant ki ugyanis Michael Phelps körül egy igen súlyos botrány, a sportolóról olyan képek láttak napvilágot, melyen marihuánát szív.

A kilenc aranyérmével sporttörténetet író úszó azt megelőzően még bőven válogathatott a millió dolláros szponzori szerződések között. A sportszergyártók közül a Speedo támogatta, emellett - már a játékokat megelőzően - reklámozott hitelkártyát, órát és elektronikai kütyüket az Omega, a PowerBar, az AT&T és a Visa színeiben. Győzelmei után több új szerződést is kötött a sztár. Az eset után azonban elfordultak tőle a szponzorok: a gabonapelyheiről ismert Kellogg cég nem csak vele, de az olimpiai csapattal kötött és 2008 decemberében lejárt szponzorációs együttműködését sem újítja meg az idei esztendőre.A Subway ugyan nem mondta még fel a szerződést, de parkolópályára tette Phelpst: annak ellenére, hogy szavak szintjén az étteremlánc kitart mellette, a cég honlapjáról gyorsan lekerültek az úszó fotói, melyeken a szendvicseiket reklámozza...

Az elmúlt hetekben – sajtóhírek szerint – ittasan karambolozó úszózseni ismét komoly válaszút elé állította szponzorait. Néhány szakértő elképzelhetőnek tartja, hogy Phelps a következő két évre "kispadra kerül", és csak a londoni olimpia évében, 2012-ben készül vele újra nagy hirdetési kampány, persze csak akkor, ha ott is esélyesként száll vízbe.

Az efféle szponzori magatartás nem lenne meglepő, hasonló történt a Los Angeles Lakers sztárjával Kobe Bryanttel is, aki egy szexuális zaklatási ügybe keveredett néhány évvel ezelőtt. A szponzorok ugyan az élő szerződésekből nem tudtak kitáncolni, de nem Kobe volt abban az időszakban a "plakátfiú". Majd miután az eset alól a bíróság tisztázta, és teljesítménye ismét a szupersztárok közé emelte (bár mások szerint mindig is ott volt), hirtelen ismét ő lett számos márka elsőszámú sztárja.

Mi újság itthon?

Babocsay Ádám, a BMB Fókusz piackutató cég vezetője szerint az igazi veszély akkor merül fel a szponzorált híresség balhéba keveredése során, ha neve teljesen összeforrt a márkával, tehát a szponzoráció tudatosan és hosszú idő alatt lett kialakítva. Ez pedig kevéssé jellemzi a magyar piacot. Itthon jönnek-mennek a celebek márkák között, és sokszor egy cég csak a sikeresség jegyében választ arcot. Az már szinte mellékes, hogy a sikeren túl mit képvisel az illető. Ha viszont egy szponzoráció igazán működik, komoly károkat tehet a márkának annak említése negatív kontextusban, vélte az mfor.hu-nak nyilatkozva korábban a szakértő.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!