A napokban írta alá szerződését az amerikai futball liga, az NFL egyik – korábbi – legnagyobb sztárja, Michael Vick és a Philadelphia Eagles csapata. Az ügylet különlegessége, hogy Vick júliusban szabadult 23 hónapos börtönbüntetéséből, és a ligától egyelőre csak ideiglenes játékengedélyt kapott. A szakértők minden téren megosztottak, van aki szerint ilyen potyalehetőség csak ritkán adódik, így az Eagles óriási fogást csinált a balhés irányítóval. Mások viszont úgy vélik, Vick szerződtetése a csapategységnek éppen úgy ellene tesz, ahogy elbizonytalaníthatja a Philadelphia vállalati szponzorait is.
Azt egyelőre nehéz megítélni, hogy az Eagles eredményességére hogyan hat Vick leigazolása, a szponzorok viselkedése ugyanakkor valamennyire előre jelezhető. Ha fut a szekér a szponzorok sokat lenyelnek, kommentálta a történteket Steve Rosner, a 16W Marketing elnöke. A szponzorációval foglalkozó cég vezetője szerint biztosan lesz olyan az Eaglest támogató 44 vállalat között, amelyek szigorúan értelmezik a CSR-t, és hátat fordítanak a csapatnak. A többség azonban sokkal pragmatikusabban áll a kérdéshez. Ha bejutnak a Super Bowlba (a bajnokság döntője) akkor senkit nem fog izgatni, hogy néhány éve kutyaviadalokat szervezett Vick. Abban az esetben viszont, ha az irányító nem tesz csodát Philadelphiában, a kritikus hangok fognak felerősödni, és rövid úton kiteszik a szűrét, vélte az adage.com-nak nyilatkozó szakértő.
Az ugyanakkor elég valószínű, hogy a legfontosabb támogatottak informálisan egyeztettek a csapat vezetői, és az ő hallgatólagos beleegyezésüket követően léptek. A szponzorok pedig egyelőre várakozó álláspontra helyezkedtek. Ezt támasztja alá a Lincoln Financial Group középre húzó nyilatkozata is. A csapat stadionjának névadó szponzorának illetékesei azt mondták, az elmúlt években sikeres együttműködés alakult ki a társaság és a csapat vezetése között. Ennek során azonban az operatív működésben, illetve a személyi kérdésekben kizárólag az Eagles vezetése jogosult dönteni.
Ennek ellenére az borítékolható, hogy az egyik legagresszívebb állatvédő szervezet, a PETA részéről komoly támadásokra számíthatnak a focicsapat támogatói, ám egy esetleges siker minden bizonnyal "elhomályosítja a negatív hangokat".
A Phelps-ügy
Nem a Vick ügy az egyetlen amely az idei évben a sportszponzoráció kapcsán hasonló szakmai kérdéseket vetett fel. Január végén robbant ki ugyanis Michael Phelps körül egy igen súlyos botrány, a sportolóról olyan képek láttak napvilágot, melyen marihuánát szív.
A kilenc aranyérmével sporttörténetet író úszó azt megelőzően még bőven válogathatott a millió dolláros szponzori szerződések között. A sportszergyártók közül a Speedo támogatta, emellett - már a játékokat megelőzően - reklámozott hitelkártyát, órát és elektronikai kütyüket az Omega, a PowerBar, az AT&T és a Visa színeiben. Győzelmei után több új szerződést is kötött a sztár. Az eset után azonban elfordultak tőle a szponzorok: a gabonapelyheiről ismert Kellogg cég nem csak vele, de az olimpiai csapattal kötött és 2008 decemberében lejárt szponzorációs együttműködését sem újítja meg az idei esztendőre.A Subway ugyan nem mondta még fel a szerződést, de parkolópályára tette Phelpst: annak ellenére, hogy szavak szintjén az étteremlánc kitart mellette, a cég honlapjáról gyorsan lekerültek az úszó fotói, melyeken a szendvicseiket reklámozza...
Az elmúlt hetekben – sajtóhírek szerint – ittasan karambolozó úszózseni ismét komoly válaszút elé állította szponzorait. Néhány szakértő elképzelhetőnek tartja, hogy Phelps a következő két évre "kispadra kerül", és csak a londoni olimpia évében, 2012-ben készül vele újra nagy hirdetési kampány, persze csak akkor, ha ott is esélyesként száll vízbe.
Az efféle szponzori magatartás nem lenne meglepő, hasonló történt a Los Angeles Lakers sztárjával Kobe Bryanttel is, aki egy szexuális zaklatási ügybe keveredett néhány évvel ezelőtt. A szponzorok ugyan az élő szerződésekből nem tudtak kitáncolni, de nem Kobe volt abban az időszakban a "plakátfiú". Majd miután az eset alól a bíróság tisztázta, és teljesítménye ismét a szupersztárok közé emelte (bár mások szerint mindig is ott volt), hirtelen ismét ő lett számos márka elsőszámú sztárja.
Mi újság itthon?
Babocsay Ádám, a BMB Fókusz piackutató cég vezetője szerint az igazi veszély akkor merül fel a szponzorált híresség balhéba keveredése során, ha neve teljesen összeforrt a márkával, tehát a szponzoráció tudatosan és hosszú idő alatt lett kialakítva. Ez pedig kevéssé jellemzi a magyar piacot. Itthon jönnek-mennek a celebek márkák között, és sokszor egy cég csak a sikeresség jegyében választ arcot. Az már szinte mellékes, hogy a sikeren túl mit képvisel az illető. Ha viszont egy szponzoráció igazán működik, komoly károkat tehet a márkának annak említése negatív kontextusban, vélte az mfor.hu-nak nyilatkozva korábban a szakértő.