Még a leglelkesebb szakember is belefáradhat a napi taposómalomba a keményebb, hajtósabb vagy éppen szürkébb időszakokban a munkahelyen. A karrier természetes részét alkotó hullámvölgyekből könnyebb kikerülni, ha a felettesek foglalkoznak azzal, hogy megfelelően motiválják a kedveszegett kollégát. Graham Povey motivációs és juttatási szakértő úgy véli, a vállalatok világszerte túl kevés energiát fordítanak demotivált embereikre. A szakértők szerint azok elégtelen munkateljesítménye minde évben milliós veszteséget jelent a cégeknek, emellett el a kiégett, ám értékes szakemberek távozásával is járhat, hiszen ilyen lelkiállapotban ezek a munkatársak hamarabb válanak állást.
A szakértők véleménye szerint munkatársak elveszett motiváltságának újraépítésével lehet a legtöbbet kihozni a cégből. Graham Povey szerint a legfontosabb lépések az alábbiak:
Kutatás
A motivációs program elindítása előtt fel kell mérni a munkatársak attitűdjét. Az eredmény gyakran meglepően rossz, mivel a vezetők sokszor azt gondolják, a már korábban bevált eszközökkel újra 'beindíthatják' a kollégákat. Pedig lehet, hogy a tavalyi sikeres csapatépítő tréning vagy prémium idén már kevésnek bizonyul. A munkatársakat magukat érdemes megkérdezni, mi motiválná őket leginkább.
Állítsák fel saját célkitűréseiket
Lehet, hogy a számszerűsíthető eredmények nagyobb sikerélményt okoznak, mint az elégedett főnöki mosoly. Kérjük meg a kollégákat, jelöljék meg a legfontosabb célokat, melyeket magukénak tudnak tekinteni.
Jutalmazzunk gyakran
Sok szervezetben a motivációs rendszer alapját az évi egyszeri jutalom adja. A messze távoli horizonton még nem is látható, év végi prémium azonban március elején nem fogja lelkesíteni az alkalomazottakat. Az anyagi vagy erkölcsi megbecsülésre évi több alkalommal is sor kerülhet.
Nevezzük meg a leggyorsabban fejlődő munkatársat
A két egymást követő periódus közti teljesítmény-emelkedést is érdemes jutalmazni, kiemelve azokat, akik jobban dolgoznak, mint korábban. Alsóbb szinten olyan egyszerűbb megoldás is célravezető lehet, mint az Év Dolgozójának kijelölése, ez azonban a némileg komplexebb területen dolgozók körében nem feltétlenül arat sikert.
Folyamatos kommunikáció
A stabil, állandó kommunikációs háttér segítségével a munkatársak tisztában lehetnek az elvárásokkal és a cég célkitűzéseivel. Motiválhatja őket a világos követelményrendszer és munkájuk nem ötletszerű, hanem folyamatos figyelemmel követése és elismerése.
(Menedzsment Fórum)
Újrahasznosíthatóak a kiégett munkatársak
Nem törődnek a vállalatok azzal, hogy visszaadják motivációjukat vesztett dolgozóik munkakedvét, állítják a szakértők.