7p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A divatcég a Financial Times hagyományos, éves listáján szerepel, zsinórban már a második alkalommal.

Kilenc magyar cég került fel a Financial Times frissen közzétett listájára, mely Európa ezer legdinamikusabban fejlődő vállalatát rangsorolja. Köztük az egyetlen széles körben ismert cég a Nanushka, mely már a tavalyi listán is szerepelt - az idein ráadásul jelentőset ugrott előre a korábbi helyezéséről.

Az FT 1000-nek ez már az ötödik kiadása. A gazdasági lap ranglistája idén azokat a cégeket gyűjti össze a kontinensről, melyek 2016 és 2019 között az éves adatok összegzése után a legmagasabb bevételnövekedést produkálták (mármint a korábbiak is a növekedés szerint rangsoroltak, csak értelemszerűen a tavalyi a 2015 és 2018 közötti számokkal dolgozott, a tavalyelőtti pedig a 2014 és 2017 közöttiekkel, és így tovább). Így a tavaly kezdődött koronavírus-lerobbanás még nem szólhatott bele az adatok alakulásába - ezzel együtt az FT a listát prezentáló cikkében idézi az Accenture tanácsadócéget, mely arról számolt be, hogy az európai cégek fele az elmúlt 12 hónapban bevétel- vagy profitcsökkenést jelentett, és idén sem várnak javulást, részben a pandémia, részben a Brexit hatásai miatt.

Fontos kiemelni, hogy ez a lista tényleg a bevételnövekedésre koncentrál: a magyar helyezettek között több is van, mely sok pénzt keres, de adózás után mégis nagy veszteségekkel működik - de ez most nem szempont.

Divatcég mint gyorsnaszád

Mint fentebb említettük, a lista egyetlen, széles körben ismert magyar helyezettje a Nanushka divatcég. A tavalyi listán még a 406. helyen szereplő vállalat idén már a 70. helyre ugrott elő, ami akkora javulás, hogy felrémlik az emberben Orbán Viktor 2011-es mondása, melyben a miniszterelnök a magyar gazdaságot akkor egy gyorsnaszáddal azonosította. Tíz évvel később, egyetlen cégre alkalmazva már nem tűnik túlzásnak.

Az FT összesítése szerint a Nanushka 2016 és 2019 között 1601,9 százalékos bevételnövekedést produkált, összetett éves növekedési rátája (Compounded Annual Growth Rate, CAGR) pedig 157,2 százalékos volt. 2019-ben 20 082 000 euró volt a bevétele, míg 2016-ban 1 180 000 euró. A vizsgált időszakban 25-ről 132-re növelte a dolgozói számát.

A teljes képhez hozzátartozik, hogy a divatipar, így annak nemzetközileg is jegyzett képviselőjeként a Nanushka is a miniszterelnök lánya, Orbán Ráhel kiemelt figyelmét élvezi. 2016 végén, vagyis már az FT által vizsgált időszakban az Eximbank beszállt a Nanushkába, és több lépcsőben 700 millió forinttal segítette a céget. A befektetésnek köszönhetően a társaság 2017-ben több mint duplájára növelte árbevételét és tovább fokozta a márka nemzetközi jelenlétét - írja az Eximbank egy 2018-as közleménye.

Ez már a jövő évi listahelyezésre lehet hatással, de tavaly májusban a cég Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminisztertől a versenyképességi program keretében támogatási okiratot vett át. Eszerint a Nanushka 574 millió forintot meghaladó informatikai fejlesztési beruházását több mint 287 millió forintos állami támogatással valósíthatja meg.

Fotó: MTI/Balogh Zoltán
Fotó: MTI/Balogh Zoltán

A következő magyar helyezettek nem bukkannak fel a média fősodrában.

  • A második legelőkelőbb helyen a Mcule.com nevű vegyipari cég szerepel. Európa 94. legdinamikusabban fejlődő vállalata négy év alatt 1347,5 százalékot nőtt, náluk a CAGR 143,7 százalék, a bevételük a vizsgált időszakban 129 747 euróról 1 798 051 euróra nőtt, és egy fő munkavállalóról 19 fősre nőtt az állománya.
  • A tavalyi 123. helyezéséről most a 164.-re csúszott vissza a FirstPhone. Az okostelefonok, tabletek, egyéb kütyük forgalmazásával foglalkozó cég négy évi növekedése 865,6 százalékos volt, CAGR-e 112,9 százalék, két évvel ezelőtti bevétele 20 839 966 euróra jött ki, ami a 2016-os 2 254 205 euróról nőtt ekkorára. A dolgozók száma közben 10-ről 52-re bővült.
  • Nagyobb ugrás után az Arenim Technologies techcéget a 626. helyen találjuk. Össznövekedése 254,9 százalékos, 52,5 százalékos CAGR-el, 1 811 873 eurós bevétellel 2019-re, ami 2016-ban még 510 505 euró volt. A dolgozói létszám 14-ről 18-ra nőtt.
  • A Fitout Befejező Építő-Szakipari Zrt. 238,8 százalékos össznövekedéssel, 50,2 százalékos összetett éves növekedési rátával, 8 828 890 euróról 28 637 302 euróra dagadó bevétellel és 29-ről 45-re növekedő létszámmal új belépőként a 669. helyen kezdett a listán.
  • A cybersecurityben tevékenykedő Tresorit Kft. a luxembourgi Tresorit S.A. magyarországi helytartója. Tavaly a 246. volt, idén a 712. helyre ért oda, számai: 223,6 százalékos össznövekedés, 47,9 százalékos CAGR, 2 109 708 euróról 6 537 133 euróra növekedő bevétel és 48-ról 117-re növekedő csapatlétszám.
  • A 745. Rackforest techcég 212,3 százalékos össznövekedéssel, 46,2 százalékos CAGR-rel, 812 361 euróról 2 428 552 euróra ugró bevétellel büszkélkedhet, miközben a vizsgált időszakban 8 fősről húszfősre növelte a munkavállalói számát.
  • A Grape Solutions Hungary egy az egyben az MVM Energetika Zrt. tulajdona. A techcég az idei lista szerint Európa 936. legdinamikusabban növekedő cége, 163,3 százalékos össznövekedéssel, 38,1 CAGR-rel, 2 967 975 euróról 7 482 052 euróra dagadó bevétellel és 49-ről 106 fősre bővülő csapattal.
  • Végül az energiaiparban tevékenykedő Expleo a lista 943. helyére ért oda, 162,3 százalékos össznövekedéssel, 37,9 százalékos CAGR-rel és 734 782 euróról 1 844 977 euróra növekedő bevétellel. A dolgozói létszám náluk négy év alatt hatról kilecre nőtt.

Kilenc cég még nem elég ahhoz, hogy komolyabb következtetéseket vonjunk le, de a szűkös mezőny összetétele valamennyire még így is beszédes: három tech- és egy kiberbiztonsági cég van a listára jutottak között.  

Hol vagyunk Európában?

A listázott cégek egészen pontosan innen jöttek: Ausztria, Belgium, Bosznia-Hercegovina, Ciprus, Csehország, Dánia, Észtország, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Horvátország, Izland, Írország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Luxembourg, Magyarország, Málta, Monaco, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Portugália, Románia, Szlovákia, Szlovénia, Spanyolország, Svédország és Svájc.

A top ezerbe 269 céget delegált Olaszország, 204-et Németország és 162-t Franciaország. A városi toplista a következőképp alakult: London (71), Párizs (45), Milánó (36).

Magyarország tavaly 8 céget, tavalyelőtt 7-et delegált a listára, az idei kilenccel tehát kimondhatjuk, hogy lassan, de egyenletesen fejlődünk (nem feledve, hogy messze nem ugyanarról a pár cégről beszélünk, csak a kisebb részük tudja tartani évről évre a növekedés dinamikáját olyan szinten, hogy visszatérő vendég legyen a rangsorban).

A régióból továbbra se lógunk ki. Szlovákia két céggel szerepel idén a listán (93., 804.), Csehország ugyanennyivel (332., 873.), Románia hattal (327., 465., 551., 675., 787., 874.), Horvátország szintén (178., 492., 522., 557., 613., 720.), Lengyelország viszont megint nagyot gurított, és 31 céggel szerepel a rangsorban, mely az egész mezőnyben nagyjából egyenletesen oszlik el. Közmondásos sörivó-borivó (valójában vodkafogyasztó) barátaink remek formája évek óta tart, a 2019-es listán 22 helyezettel, a tavalyin 44-gyel vettek részt.

Kirívó viszont Észtország cégeinek szereplése: a kis balti ország tudhatóan a digitális átalakulás egyik központja, így nem meglepő, hogy 9 cég képviseli az észteket, a hazánkban is jelen levő, személyszállításban utazó Bolt az első húszba is bekerült. Lettország 5 céggel szerepel a listán, viszont a Sun Finance a 2. helyet csípte meg (CAGR: 752 százalék),és 101 millió eurós bevétele volt 2019-ben. A harmadik balti állam, Litvánia 3 vállalatot "delegált" a listára.

A módszertanról

Ahhoz, hogy egy céget számításba vegyenek, a vállalatoknak először jelentkezniük kellett a Statista és a Financial Times közös webszájtján. Az akciót a lap és a statisztikai szolgáltató közösen hirdette az online és a print médiában. Ezen túl az FT és a Statista különféle céges adatbázisok átnézése után az alkalmasnak ítélt, de maguktól nem jelentkező cégek tízezreit hívta meg, levélben, e-mailen és telefonon vették fel velük a kapcsolatot. Az akció 2020. október 1-től 2020. december 31-ig tartott. (A részvétel számszerűsített feltételeiről és a rangsorolás mögött húzódó számítások módszertanáról az FT-n olvashat.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!