3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Európai Unió csalás elleni hivatala az Európai Beruházási Bankot (EIB) vette elő emiatt. Megszólalt a repülőtér üzemeltetője is.

A Budapest Airport 200 millió eurós hitelét vizsgálja az EU csalás elleni hivatala, az OLAF – értesült a Politico. Kihallgatták Vazil Hudákot, aki 2020-ban került a vezetőségbe és évekig alelnökként dolgozott ott.

Ferihegyen a bővítésekhez kellett a pénz.  Fotó: Mfor/Mester Nándor
Ferihegyen a bővítésekhez kellett a pénz. Fotó: Mfor/Mester Nándor

A gyanú szerint „súlyos vétséget” követhettek el a bank illetékesei 2018-ban, amikor 200 millió eurós kölcsönt szavaztak meg a budapesti repülőtér üzemeltetőjének – közölte egy ilyen tartalmú belső iratra hivatkozva a portál. Hudák hagyta jóvá a hitelt, és őt amiatt is kikérdezték, mert a szokásos átmeneti időszakot felrúgva került a banktól a reptér üzemeltetőjének a felső vezetésébe. 

Hudák kihallgatása azután merült fel, hogy egy feljelentés szerint „személyes hasznot” is húzott a hiteltranzakcióból. A vezető egyszerű hazugságnak és félrevezetőnek nevezte a vádakat és visszautasította azokat. A korábbi szlovák gazdasági miniszter Hudák 2016 októbere és 2019 októbere között volt a banknál, majd 2020 januárjában igazolt át a Budapest Airporthoz.

A portál megjegyezte még, hogy a feljelentésben kiemelték: a repülőtér bővítéséhének terve, amihez a hitelt felvették, sem a környezetvédelmi sem a szociális sztenderdeknek nem felelt meg. Hudák erről azt mondta, hogy semmi ilyesmiről nem tudott és cáfolta, hogy arra utasította volna munkatársait a hitelbírálat alatt, hogy legyenek elnézőbbek és lazábban értelmezzék az előírásokat. Szerinte erről szó sem lehetett, mert a bírálatot már azelőtt elkezdték, hogy ő odakerült volna a bankhoz.

2020 márciusában két magyar civil szervezet bejelentése után a bank belső vizsgálatot indított, s ebből kiderült, hogy a tervezett bővítés környezetvédelmi hatásait nem teljesen vették figyelembe és az üzemeltető a helyi lakossággal sem konzultált eleget - emlékeztetett ta a lap.

Frissítés:

Cikkünk megjelenése után a Budapest Airport az alábbi tájékoztatást adta.

"A Budapest Airport Zrt. rendelkezik elfogadott EIB-hitellel, és a hitel körülbelül kétharmadát lehívta a repülőtéri fejlesztések végrehajtásához, az EIB követelményeinek és a mindenkor hatályos jogszabályi előírásoknak megfelelően, beleértve a szükséges engedélyek beszerzését is. Szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy az említett EIB vizsgálat az EIB saját belső eljárásait vizsgálta a Budapest Airport beruházásai kapcsán. A jelentés nem tartalmi, csupán eljárásbeli kifogásokat állapított meg.

A Budapest Airport a hivatalos panaszkezelési mechanizmus kezdetétől külső szereplőként vett részt a folyamatban, és teljes mértékben együttműködött, minden szükséges információt, dokumentumot rendelkezésre bocsátott. (Az eljárás egyébként nem kivételes vagy különös abból a szempontból, hogy jelenleg is számos európai országban zajlik hasonló vizsgálat EBB beruházások kapcsán.) A Budapest Airport az Európai Beruházási Bank (EIB) által lefolytatott audit során felmerült valamennyi kérdést tisztázta az EIB-vel."

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!