5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az év harmadik negyedévében összesen 3811 fogyasztói beadvány érkezett a pénzügyi felügyelethez. Ez két és félszer több az előző negyedévhez képest, az előző év azonos időszakához viszonyítva pedig 63,6 százalékkal nőtt meg a panaszok száma. Mfor.hu-háttér.

Előző negyedévhez képest legnagyobb mértékben a pénztári szektort érintő beadványok száma nőtt meg, a korábbi 73 után ugyanis 2234  panasz érkezett ezzel kapcsolatban, ami az összes beadvány 58,6 százalékát teszi ki a PSZÁF adatai szerint. Ezt követik a pénzpiaci szektort érintő kifogások 28,7 százalékkal, a biztosítási szektort (11,2 százalék), a tőkepiaci területet (0,6 százalék) és a be nem sorolt ügyeket (0,9 százalék) érintve viszont kevesebb panaszról ad számot a felügyelet az előző időszakhoz képest.

Tudjon meg mindent a Munka Törvénykönyvének változásáról! 

Hitelekkel volt a legtöbb gond

A PSZÁF-hez érkezett pénz- és tőkepiaci szektort érintő beadványok (összesen 1114 darab) szolgáltatási ágankénti megoszlását vizsgálva kiderül, hogy nem meglepő módon a hitelezéssel kapcsolatos beadványok az összesnek a kétharmadát tették ki, 67,3 százalék volt az arány. Ezen belül a deviza alapú hitelezési formákkal kapcsolatban érkező panaszokban mutatkozott a legnagyobb mértékű növekedés előző negyedévhez képest.

A jelzálog alapú szabad felhasználású devizahiteleket érintő kifogások száma az előző negyedévi 67-ről 98-ra emelkedett, a deviza alapú lakáshitelek esetében pedig 65-ről 101-re ugrott, de a deviza alapú személyi kölcsönökkel kapcsolatos beadványok száma is megduplázódott - 27-ről 54-re nőtt a kifogások száma.

A végtörlesztés és az árfolyamrögzítés lehetősége miatt meg kell említeni, hogy a kamatok és törlesztőrészletek mértékét érintő beadványok száma az összes típuson belül elenyésző. "Az előző negyedévhez hasonlóan leginkább az elszámolás, megbízás teljesítésével, a szolgáltatás minőségével, az egyéb ügyviteli hibákkal, valamint a tájékoztatási hiányosságokkal – melyek együttesen az össz-beadványszám 62,1 %-át teszik ki – kapcsolatos beadványokkal fordultak a fogyasztók a felügyelethez" - olvasható a jelentésben.

A legtöbbször kifogásolt bankok

A legproblémásabb bankok listáját az OTP Bank Nyrt. és OTP Jelzálogbank Zrt. vezeti 185 beadvánnyal, őt követi az Erste Bank Hungary Zrt. 93 darabbal, a harmadik helyen pedig a Raiffeisen Bank Zrt. áll 76 panasszal. Ha azonban figyelembe vesszük a piaci részesedésüket is, akkor az ezt jelentősebben meghaladó mértékben érkezett beadvány a Budapest Bank Nyrt.-re (43 darab), az AXA Bank-ra (31 darab) és a Magyar Cetelem Bank Zrt.-re (28 darab). A piaci részesedéshez mérten kisebb arányú beadványszám érkezett a K&H Bank Zrt.-re, az UniCredit Bank Hungary Zrt.-re és UniCredit Jelzálogbank Zrt.-re, valamint az FHB Kereskedelmi Bank Zrt.-re és FHB Jelzálogbank Zrt.-re.

Biztosítás: a lakás és a kgfb volt a legtöbbször kritizált

"A szolgáltatástípusokat tekintve a bejelentések több mint háromnegyedét a kötelező gépjármű felelősségbiztosítással, a lakás- és életbiztosításokkal kapcsolatos ügyek teszik ki, míg a beadványtípusok szerinti csoportosítás alapján hozzávetőlegesen ugyanekkora arányt képviselnek a kárkifizetésekkel összefüggő, az egyéb ügyviteli hibákkal és a tájékoztatási hiányosságokkal kapcsolatos beadványok" - derül ki a felügyelet összefoglalójából.

A lakás- és otthonbiztosítást, valamint kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást érintő panaszok aránya az összes szolgáltatástípuson belül 52 százalékot tesz ki a 112 illetve 109 beadványszámokkal. Előző negyedévhez képest előbbi szám növekedést, míg utóbbi csökkenést mutatott. Érdekesség, hogy míg 2011 második negyedévében nem volt probléma a hiteltörlesztési célú megtakarítási életbiztosításokkal, addig a vizsgált időszakban 1,4 százalékos az aránya az összes 425 panaszon belül, ami szintén az ősztől elérhető árfolyamrögzítési és végtörlesztési lehetőségekkel állhat összegfüggésben.

A legtöbb panasz a biztosítók közül a Generali-Providencia Biztosító Zrt.-re érkezett, összesen 104 darab a negyedév alatt, őt követi 77 beadvánnyal az Allianz Hungária Biztosító Zrt., a Groupama Garancia Biztosító Zrt.-t érintően pedig 67 panasz érkezett. A piaci részesedésük függvényében a Generali-val és a Groupama-val kapcsolatos beadványok száma jelentősebb mértékben meghaladja azt, míg a piaci részesedésükhöz mérten kevesebb panasz érkezett az ING Biztosító Zrt.-re, a Magyar Posta Biztosító Zrt.-re és a Magyar Posta Életbiztosító Zrt.-re, valamint az UNIQA Biztosító Zrt.-re és az AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt.-re.

Nagyon sok gond volt a magánnyugdíjpénztári kifizetésekkel

A korábbi negyedévekhez képest az év harmadik negyedévében drasztikusan megugrott a pénztári szektort érintő beadványok száma: az előző két időszak 53 illetve 73 darabjához képest a legutóbbi időszakban 2234-ről ad számot a PSZÁF. Ennek 99,8 százaléka a magánnyugdíjpénztárakat érinti, ami a magánnyugdíjpénztári rendszer átalakítása során megállapított, úgynevezett visszalépő tagi kifizetésekkel kapcsolat beadványok miatt történt. Ezt támasztja alá a beadványtípusok szerinti megoszlás is, hiszen a teljes állomány 95,3 százaléka csak a tagi kifizetésekkel kapcsolatos ügy volt.

Székely Sarolta

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!