Előző negyedévhez képest legnagyobb mértékben a pénztári szektort érintő beadványok száma nőtt meg, a korábbi 73 után ugyanis 2234 panasz érkezett ezzel kapcsolatban, ami az összes beadvány 58,6 százalékát teszi ki a PSZÁF adatai szerint. Ezt követik a pénzpiaci szektort érintő kifogások 28,7 százalékkal, a biztosítási szektort (11,2 százalék), a tőkepiaci területet (0,6 százalék) és a be nem sorolt ügyeket (0,9 százalék) érintve viszont kevesebb panaszról ad számot a felügyelet az előző időszakhoz képest.
Tudjon meg mindent a Munka Törvénykönyvének változásáról!
Hitelekkel volt a legtöbb gond
A PSZÁF-hez érkezett pénz- és tőkepiaci szektort érintő beadványok (összesen 1114 darab) szolgáltatási ágankénti megoszlását vizsgálva kiderül, hogy nem meglepő módon a hitelezéssel kapcsolatos beadványok az összesnek a kétharmadát tették ki, 67,3 százalék volt az arány. Ezen belül a deviza alapú hitelezési formákkal kapcsolatban érkező panaszokban mutatkozott a legnagyobb mértékű növekedés előző negyedévhez képest.
A jelzálog alapú szabad felhasználású devizahiteleket érintő kifogások száma az előző negyedévi 67-ről 98-ra emelkedett, a deviza alapú lakáshitelek esetében pedig 65-ről 101-re ugrott, de a deviza alapú személyi kölcsönökkel kapcsolatos beadványok száma is megduplázódott - 27-ről 54-re nőtt a kifogások száma.
A végtörlesztés és az árfolyamrögzítés lehetősége miatt meg kell említeni, hogy a kamatok és törlesztőrészletek mértékét érintő beadványok száma az összes típuson belül elenyésző. "Az előző negyedévhez hasonlóan leginkább az elszámolás, megbízás teljesítésével, a szolgáltatás minőségével, az egyéb ügyviteli hibákkal, valamint a tájékoztatási hiányosságokkal – melyek együttesen az össz-beadványszám 62,1 %-át teszik ki – kapcsolatos beadványokkal fordultak a fogyasztók a felügyelethez" - olvasható a jelentésben.
A legtöbbször kifogásolt bankok
A legproblémásabb bankok listáját az OTP Bank Nyrt. és OTP Jelzálogbank Zrt. vezeti 185 beadvánnyal, őt követi az Erste Bank Hungary Zrt. 93 darabbal, a harmadik helyen pedig a Raiffeisen Bank Zrt. áll 76 panasszal. Ha azonban figyelembe vesszük a piaci részesedésüket is, akkor az ezt jelentősebben meghaladó mértékben érkezett beadvány a Budapest Bank Nyrt.-re (43 darab), az AXA Bank-ra (31 darab) és a Magyar Cetelem Bank Zrt.-re (28 darab). A piaci részesedéshez mérten kisebb arányú beadványszám érkezett a K&H Bank Zrt.-re, az UniCredit Bank Hungary Zrt.-re és UniCredit Jelzálogbank Zrt.-re, valamint az FHB Kereskedelmi Bank Zrt.-re és FHB Jelzálogbank Zrt.-re.
Biztosítás: a lakás és a kgfb volt a legtöbbször kritizált
"A szolgáltatástípusokat tekintve a bejelentések több mint háromnegyedét a kötelező gépjármű felelősségbiztosítással, a lakás- és életbiztosításokkal kapcsolatos ügyek teszik ki, míg a beadványtípusok szerinti csoportosítás alapján hozzávetőlegesen ugyanekkora arányt képviselnek a kárkifizetésekkel összefüggő, az egyéb ügyviteli hibákkal és a tájékoztatási hiányosságokkal kapcsolatos beadványok" - derül ki a felügyelet összefoglalójából.
A lakás- és otthonbiztosítást, valamint kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást érintő panaszok aránya az összes szolgáltatástípuson belül 52 százalékot tesz ki a 112 illetve 109 beadványszámokkal. Előző negyedévhez képest előbbi szám növekedést, míg utóbbi csökkenést mutatott. Érdekesség, hogy míg 2011 második negyedévében nem volt probléma a hiteltörlesztési célú megtakarítási életbiztosításokkal, addig a vizsgált időszakban 1,4 százalékos az aránya az összes 425 panaszon belül, ami szintén az ősztől elérhető árfolyamrögzítési és végtörlesztési lehetőségekkel állhat összegfüggésben.
A legtöbb panasz a biztosítók közül a Generali-Providencia Biztosító Zrt.-re érkezett, összesen 104 darab a negyedév alatt, őt követi 77 beadvánnyal az Allianz Hungária Biztosító Zrt., a Groupama Garancia Biztosító Zrt.-t érintően pedig 67 panasz érkezett. A piaci részesedésük függvényében a Generali-val és a Groupama-val kapcsolatos beadványok száma jelentősebb mértékben meghaladja azt, míg a piaci részesedésükhöz mérten kevesebb panasz érkezett az ING Biztosító Zrt.-re, a Magyar Posta Biztosító Zrt.-re és a Magyar Posta Életbiztosító Zrt.-re, valamint az UNIQA Biztosító Zrt.-re és az AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt.-re.
Nagyon sok gond volt a magánnyugdíjpénztári kifizetésekkel
A korábbi negyedévekhez képest az év harmadik negyedévében drasztikusan megugrott a pénztári szektort érintő beadványok száma: az előző két időszak 53 illetve 73 darabjához képest a legutóbbi időszakban 2234-ről ad számot a PSZÁF. Ennek 99,8 százaléka a magánnyugdíjpénztárakat érinti, ami a magánnyugdíjpénztári rendszer átalakítása során megállapított, úgynevezett visszalépő tagi kifizetésekkel kapcsolat beadványok miatt történt. Ezt támasztja alá a beadványtípusok szerinti megoszlás is, hiszen a teljes állomány 95,3 százaléka csak a tagi kifizetésekkel kapcsolatos ügy volt.
Székely Sarolta
mfor.hu