4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Úgy tűnik, hogy a nagy nehezen megszavazott 700 milliárdos segélycsomag ellenére az amerikai gazdaság nem kerüli el a recessziót. Az autóipar 25 milliárdos támogatást lobbizott ki magának, amire válaszul az európai gyártók is támogatást kérnek, mondván, különben nem tudják felvenni a versenyt a szubvencionált konkurenciával. Közben a bankcsődök sorozata sem ért véget: most a német jelzálogintézetek kerültek sorra, amelyeket szintén állami támogatással mentenek meg. Az amerikai lapok pedig már arról cikkeznek, hogy a karácsonyi forgalom is kisebb lesz a tavalyinál. Mfor.hu háttér.

Nincs sok ok mosolyra (Mfor-montázs)

A pénzügyi krízis kezd átterjedni más ágazatokba is, hiszen például az Apple részvényei 16 százalékot vesztettek értékükből. Ennek elsődleges oka, hogy a várakozások szerint a fogyasztók kevésbé lesznek aktívak a cég termékeinek piacán.

Nem meglepő, hogy a Yahoo és az Ebay árfolyama is mélyponton van. A New York Times szerint az idén csak hat kockázati tőke által finanszírozott cég lépett tőzsdére, ami a tavalyi 86-hoz képest megdöbbentő mértékű visszaesés.

Az autóipar is támogatásért kilincsel

A Szilícium-völgy mellett azonban más iparágak is válságba kerültek. Az amerikai kongresszus néhány nappal ezelőtt hagyta jóvá, hogy az amerikai autóipar összesen 25 milliárd dollárnyi kedvezményes kölcsönt kapjon a kormányzattól. George W. Bush elnök a múlt héten írta alá az erről szóló törvényt. A pénzt elsősorban az úgynevezett tiszta technológiák fejlesztésére kell fordítania a járműgyártóknak és beszállítóiknak. Az egyelőre nem tisztázott, melyik ipari vállalat, mikor és milyen összeggel részesül a támogatásból.

Az Egyesült Államok példáját követve az európai autógyártók legalább negyvenmilliárd eurós kedvezményes hitelhez szeretnének jutni elsősorban környezetbarát autók kifejlesztéséhez - jelentette ki a Financial Times szombati számában a Fiat vezérigazgatója. Sergio Marchionne szerint támogatás nélkül az európai autógyártók versenyhátrányba kerülnének amerikai társaikkal szemben.

Túl későn érkezik?

Ami a pénzügyi csomag menetrendjét illeti, a washingtoni pénzügyminisztérium három részletben férhet majd hozzá az összeghez: 250 milliárd dollárt azonnal felhasználhat, a következő 100 milliárd dollár folyósításához Bush aláírására van szükség, a maradék 350 milliárdos részlethez pedig újabb kongresszusi jóváhagyás kell majd.

A pénzügyi tárca korábbi közlése szerint a törvény elfogadása után néhány héten belül megkezdik a rossz hitelek felvásárlását. "Egy kicsit talán túl későn érkezik a dolog; ha korábban tették volna, valószínűleg sokkal nagyobb hatása lett volna a bizalom helyreállítása tekintetében" - értékelte a helyzetet Anna Piretti, a BNP Paribas bankcsoport New York-i közgazdásza. Mint hozzátette, az utóbbi két hétben egyre több pénzintézet került bajba.

A Time magazin elemzése szerint egyáltalán nem világos, milyen papírok vásárlására fogja fordítani a dollármilliárdokat az adminisztráció, mint ahogy az sem tiszta, sikerül-e majd valóban helyreállítani a bizalmat és feloldani a befagyott hitelpiacot.

Európa is beavatkozik 

Ami az öreg kontinensen várható fejleményeket illeti, a világ fejlett ipari államait tömörítő Nyolcak (G8) négy európai tagja - Franciaország, Németország, Olaszország, Nagy-Britannia - szombaton Párizsban egyetértett abban, hogy támogatni kell a bajba jutott pénzintézeteket. Ezt koordináltan ugyan, de minden egyes államnak a maga eszközeivel kell megcselekednie.

Nicolas Sarkozy francia elnök a csúcstalálkozó után közölte: az Európai Bizottságnak rugalmasnak kell lennie a vállalkozásoknak juttatandó állami segítségre vonatkozó szabályok alkalmazásában. A résztvevők egyetértettek abban, hogy a válságnak a felelősökre nézve következményekkel kell járnia, s a bajba jutott bankok részvényeseinek át kell vállalniuk a teher egy részét.

Eközben a német kormány több tízmilliárd euró nagyságrendű segélyt helyezett kilátásba a Hypo Real Estate (HRE) számára. Emellett veszélyzónába került a Landesbank Baden-Württemberg (LBBW) is, amelynek 100 milliárd eurós kinnlevősége van, s ezek visszafizetése 2009 végéig esedékes.

Ráadásul a Deutsche Bank is rá van utalva a tőkeszerzésre: év közepén 84 milliárd euró rövid lejáratú követelést tartott nyilván a könyveiben, s ezek jelenleg aligha finanszírozhatóak.

VMI

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!