7p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Az például, hogy ha kényszerből, a megfertőződéstől tartva is, de nem kevesen voltak, akik a megszokott bankfiókba járás helyett rákaptak pénzügyeik online intézésére.

A cikk eredetileg laptársunk oldalán, a Privatbankar.hu-n jelent meg.

A Covid-19 terjedése miatt szinte napra pontosan fél éve, március 11-én rendelte el a kormány a veszélyhelyzetet, amelyet a járvány csillapodásának hatására június 18-án fújt le. Bár az utóbbi hetek fertőzéses számai már magasabbak a veszélyhelyzet alattiaknál, egyelőre nem került sor a veszélyhelyzet visszaállítására. Egyebek mellett azért is, mert a több azonosított megbetegedés – és itt ezen van a hangsúly, hiszen sokan úgy esnek át a kóron, hogy azt nem detektálják, így az nem kerül be a statisztikákba – alig jár halálos áldozattal. Amit a szakértők azzal magyaráznak, hogy a járvány mostani, második hulláma inkább a fiatalokat érinti, akik egészségi állapota értelemszerűen stabilabb, mint az idősebb generáció tagjainak. 

Visszaesett a bankba járások száma
Visszaesett a bankba járások száma

Mindazonáltal, ha veszélyhelyzetet még nem is hirdetett ki a kormány, az utóbbi napokban már egyre több olyan intézkedés történt, mint a március-júniusi periódusban. Ilyen például – a teljesség igénye nélkül – a külföldiek beutazásának korlátozása, az idősotthonok és a kórházak látogatási tilalmának újbóli elrendelése, és bár az iskolákba ezúttal járhatnak a diákok, azért az egyéb foglalkozásokat – jelesül a vízben folytatott sporttevékenységeket – ugyancsak fel kellett függeszteni. De említhetjük a maszkviselés ellenőrzésének szigorítását, a lázméréseket, s bizony, rohamosan térnek vissza a személyes helyett az online meetingek, miközben egyre többen mennek ismét home office-ba.

Az elővigyázatosság ismételt előtérbe kerülése értelemszerűen az ügyes-bajos dolgaink intézési formájára is kihat. Korábbi cikkünkben már körbejártuk, hogy például a bankok hogyan készültek fel a második hullámra, annak kapcsán milyen intézkedéseket hoztak. Ezúttal arra voltunk kíváncsiak, mi történt a bankfiókokban a veszélyhelyzet kihirdetését követően, abból ugyanis következtethetünk arra, hogy ha esetleg ismét szigorításokra kerül sor, mire számíthatunk.

Egy csökkenés, aminek a bankok is örülnek

A legjobban a Budapest Banknál esett vissza a fiókok forgalma, márciusban, áprilisban az ügyfélforgalom több mint 50 százalékkal csökkent. A nyári forgalom már jelentősebb visszarendeződést mutatott, de továbbra is csupán az előző év azonos időszakának 80 százalékát éri el. A járványhelyzet alatt visszaesett fióki forgalommal párhuzamosan nőtt a digitális bankolást választó ügyfelek aránya, hiszen sokan a személyes ügyintézés helyett erre tértek át.

Az UniCreditet átlagban mintegy 40 százalékkal kevesebb ügyfél kereste fel személyesen, mint a koronavírus-járvány március 11-ei elrendelése előtt. De a kép természetesen nem egységes a vizsgált időszakban. A veszélyhelyzet első, nagyjából hat hetében ennél is jelentősebben csökkent a fiókjaik ügyfélforgalma, de aztán két szakaszban is, először május elején lassú, majd június közepén egy kicsit élénkebb növekedésnek indult. Az e bank fiókjait felkereső ügyfelek száma ezzel együtt is alacsonyabb volt augusztus végén, mint a járvány tavaszi kialakulása előtt, amiben nyilván szerepet játszott a nyári intenzív szabadságolási időszak, de az okát a hitelintézet szerint nem csupán a szezonális hatásban kell keresni.

Áprilisban a szokotthoz képest a felére csökkent az Erste fiókjainak forgalma. Májusban a kijárási korlátozások fokozatos feloldásával a fióklátogatások száma emelkedett, ám így is 30 százalékkal maradt el a szokásostól. Júniusban és júliusban a forgalom tovább nőtt, 10-15 százalékkal maradt el az eddig megszokotthoz képest. Augusztus szintén 10-15 százalékkal alacsonyabb számot hozott a „békebelinél”. Ezzel párhuzamosan viszont dinamikusan nő a digitális szolgáltatások népszerűsége.

Az MKB Bank ügyfelei is a digitális csatornák használatát részesítik előnyben, ebből kifolyólag 70-80 százalékra esett vissza a bankfiókok látogatottsága. A pandémia kezdetekor az élet minden szegmensével párhuzamosan e hitelintézet ügymenete is lelassult, fiókjai nyitvatartása rövidült. A kialakult helyzethez mielőbb igazodva átalakították a folyamataikat, annak érdekében, hogy ügyfeleik számára továbbra is biztosíthassák a pénzügyeik zavartalan intézését.

Az OTP Bank átlagosan a korábbi ügyfélszám 75 százalékát méri a vírus kitörése óta. Ez azt jelenti, hogy azok közül, akik korábban fiókba jártak, már 25 százalék online intézi náluk a pénzügyeit, mivel ez – mint a legnagyobb hazai hitelintézet lapunknak fogalmazott – gyors és biztonságos.

K&H-nál a bankfiókok forgalma a többiekhez viszonyítva enyhébben mérséklődött, az a korábbinak a 80 százaléka. Ám ez az adat nem összehasonlítható az év elejivel vagy a tavalyival, mivel a csökkenés elsősorban annak köszönhető, hogy a belga KBC tulajdonában lévő hitelintézet az élen jár a készpénzforgalom automatizálásában. Január óta 60 fiókja vált pénztármentessé, így – hívták fel a figyelmet – a fiókforgalomból hiányzó 20 százalék inkább e transzformáció, s nem az egészségügyi helyzet eredménye.  A készpénzes ki- és befizetési tranzakciókat az ügyfelek egyre inkább az ATM-eken keresztül intézik. Az automatizált készpénzforgalmú fiókok rövid idő alatt nagyon népszerűek lettek, hiszen e befizetések mára a hét minden egyes napján, 24 órában, a fiókok nyitvatartásától függetlenül, korlátlanul elérhetők. A bank ügyfelei például havonta ötvenmilliárd forintnyi összeget fizetnek be a 208, készpénzbefizetésre is alkalmas automatán keresztül.

Gránit Bank már a pandémiás időszak előtt is a digitális szolgáltatásokra helyezte a fókuszt, ami a koronavírus körül kialakult helyzet miatt tovább erősödött.

CIB májustól kezdve tapasztal fokozatos emelkedést, mára a forgalom a korábbi időszakhoz képest majdnem teljes mértékben visszaállt.

Tavasszal a Takarékbankban is csökkent a fióki forgalom, miközben az elektronikus csatornákat használók száma nőtt. Nyáron a kedvezőbb járványhelyzet miatt újra emelkedett a fiókok forgalma, júniushoz képest augusztusra 10 százalékkal.

Öröm az ürömben: fiókokból online

Összességében tehát elmondható, hogy a koronavírus-járvány idehaza is felgyorsította a digitalizációt, vagyis azt, hogy egyre többen elektronikus csatornákon keresztül és ne személyesen, a bankfiókokban intézzék a pénzügyeiket. A Magyar Nemzeti Bank is erősen szorgalmazza e kulturális változást, amelynek több pozitív hatása is lehet. Mindenekelőtt a folyamatosan rekordokat döntögető, immár 7 ezer milliárd forint feletti készpénzállomány csökkenése, ezzel is összefüggésben pedig a gazdaság fehérítése. 

A bankok – már csak a jól felfogott érdekükből is – már jó ideje törekednek arra, hogy a fizetések egyre nagyobb része elektronikusan, átutalással, illetve bankkártyákon keresztül történjen. A pénzügyek online-re terelésében a kormány is segíthetne, például azzal, hogy minél többet magáévá tenne azon javaslatok közül, amelyeket a Magyar Bankszövetség még tavaly novemberben megfogalmazott.

Ezek közül egyelőre csak egy valósul meg. Igaz, annak remélhetőleg jelentős lehet a hatása, áttörést hozhat: az online kasszát használó kereskedők – a boltosokon kívül a vendéglátóhelyek, vagy a szálláshelyet nyújtó vállalkozások – 2021 januárjától kötelesek mindenhol biztosítani az elektronikus fizetés lehetőségét. Ez lehet kártyás, azonnali átutalásra épülő (például QR-kódos) fizetés, vagy egyéb megoldás.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!