Már csak azért is groteszknek tartja az újság az ügyletet, mert egy ráfizetéses konszern olyan gyártmányait támogatja, amelyek ellen Oroszország védővámokkal óvja piacát. Bár nem lehet kizárni, hogy hamarosan aláírják a megállapodást az Opel és a GAZ Nyizsnyij Novgorod-i üzeme között, és ott fognak Opeleket gyártani, ami megoldaná ezt a problémát, de ez még a jövő zenéje - attól függ, mikor sikerül kikerülnie Oroszországnak a válságból, mi lesz magával a GAZ-zal és tulajdonosa, a Putyin miniszterelnökhöz közelálló Oleg Gyeripaszka vállalatbirodalmával.
Ebben a helyzetben ennek az üzletnek csak politikai okai lehetnek - állítja a Vedomosztyi. Ezek közül az első helyen az orosz nemzeti büszkeség áll, hogy számos kudarc után sikerült tulajdonhoz jutni egy legendás nyugati cégben. A második az orosz-német barátság. Ennek jegyében a lap szerint Gerhard Schröder volt német kancellár, jelenleg az Északi Áramlat felügyelő tanácsának elnöke közvetített a tranzakcióban. "Ma mi segítünk a német munkásokon, holnap ők segítenek az orosz energetikának" - írta az újság.
Az üzlet létrehozásához azért volt szükség a Szberbankra, mert a GAZ súlyosan eladósodott - mintegy 45 milliárd rubeles (1,45 milliárd dollár) hitelt kellene törlesztenie, így gyártókapacitását és az eladói hálózatát vitte be az üzletbe.
Ferdinand Dudenhoeffer, a duisburgi autóipari kutatóközpont igazgatója úgy véli, hogy az új tulajdonosok ugródeszkául szolgálhatnak az Opelnek az orosz piacon való terjeszkedésre - idézi a szakembert a Bloomberg. A kanadai-orosz konzorcium segítségével 2015-ben már félmillió autót adhat el, azaz 10 százalékos piaci részesedést érhet el a kelet-európai országban. Emellett a GAZ helyi üzemében 180 ezer orosz Opel készülhet, tudosít a Napi Gazdaság.
Menedzsment Fórum