5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Huszonegy ország több mint 250 légitársasága szerepel azon a feketelistán, amelynek frissített változatát a héten fogadta el az Európai Bizottság. Az EU-ból kitiltott légicégek között mindössze négy európai található - mindegyiküknek Ukrajna a székhelye. A biztonság kérdése azután került ismét a közfigyelem középpontjába, hogy június óta három komoly, összesen 548 ember életét követelő légi szerencsétlenség történt. Ezek egyikénél egy olyan gép zuhant le Ázsiában, amelyet Európából korábban már kiutasítottak. Az Európai Bizottság ezért azt javasolja, hogy világszinten is hozzanak létre egy feketelistát.

Az Európai Bizottság a héten elfogadta az Európai Unióban működési tilalom alá tartozó légitársaságok közösségi listájának tizenegyedik, frissített változatát, amelyen összesen 21 ország több mint 250 légitársasága szerepel. A felsorolásban két új ország található, öt légitársaság esetében (négy indonéz és egy angolai cég) viszont megszüntették a tilalmat, mert azok kiküszöbölték a biztonsági hiányosságokat, derül ki a Bizottság honlapján megjelent közleményből.

Az talán nem okoz nagy meglepetést, hogy a problémás légitársaságok többsége afrikai vagy ázsiai székhelyű. Így például Angola, Benin, Kongó, Egyenlítői Guinea, Kirgizisztán, Libéria, Sierra Leone, Szváziföld és Zambia minden légitársasága ki van tiltva az EU-ból, emellett gaboni, indonéz, kazah, Comore-szigeteki, észak-koreai, szudáni, afganisztáni, kambodzsai és ruandai cég vagy cégek is nemkívánatosnak számítanak.

Az ukránokat kitiltották, az oroszokat már figyelik

Európát mindössze egyetlen ország, Ukrajna képviseli a listán, négy légitársasággal (Motor Sich, Ukraine Cargo Airways, Ukrainian Mediterranean Airlines, Volare). Ezekről a cégekről és keleti szomszédunk légiközlekedésében uralkodó állapotokról is meglehetősen lesújtó képet nyújt az a jelentés, amelyet európai szakértők írtak idén májusban tett látogatásuk alapján.

Az Európai Bizottság honlapján hozzáférhető dokumentum például megemlíti, hogy Ukrajnában nem működik az állami légi közlekedési hivatal által bejelentett követelményeknek megfelelő engedélyezés, a vonatkozó előírásokat nem foglalták törvénybe, és a korrekciós intézkedések teljes körű végrehajtására leghamarabb 2011 júliusában kerülhet sor, a végrehajtás egyes elemei pedig 2015-ig is kitolódhatnak.

A jelentés megjegyzi azt is, hogy Ukrajna illetékes hatóságai nem rendelkeznek elegendő számú és megfelelően képzett személyzettel ahhoz, hogy mind a 74 légialkalmassági és üzemeltetési engedéllyel rendelkező cég felügyeletét ellássák.

Bár a most közzétett listán orosz légitársaságok nem szerepelnek, a Bizottság a jövőben "szorosan nyomon fogja követni" több olyan ottani iparági szereplő teljesítményét, amelyekre az orosz hatóságok működési korlátozásokat szabtak ki. 

A listáról természetesen le lehet kerülni, amennyiben az érintett felek ténylegesen végrehajtják a megfelelő korrekciós intézkedéseket és ezáltal megfelelnek az összes biztonsági előírásnak. A közlemény azt is kiemeli, hogy a lista nem a büntetést, hanem a légi katasztrófák megelőzését szolgálja.

Másfél hónap, több mint 500 áldozat

Utóbbiak tekintetében sajnos meglehetősen eseménydús nyár az idei. Az Air France Airbus A330-as gépének katasztrófája június elsején a brazil partok közelében 228 áldozatot követelt, a Yemenia légitársaság Airbus A310-ese június végi szerencsétlenségében a Comore-szigeteknél 152-en haltak meg (egy kislány túlélte a zuhanást), a Caspian Airlines iráni-orosz légitársaság TU 154-ese pedig néhány napja zuhant le 168 fővel a fedélzetén a Teherántól 120 kilométerre északnyugatra fekvő Kazvin városa közelében - túlélő nem volt.

A jemeni légitársaság gépének katasztrófájára reagálva Antonio Tajani uniós közlekedési biztos kezdeményezte, hogy európai uniós mintára hozzanak létre világszintű feketelistát a kockázatos járműparkot üzemeltető légitársaságokról. A szerencsétlenül járt gépnél ugyanis egy szúrópróbaszerű akció során a francia hatóságok már 2007 júliusában olyan komoly hiányosságokat állapítottak meg, hogy végül nem engedték felszállni. A repülőt ki is tiltották az országból, Európán kívüli útvonalakon azonban kisebb javítások után továbbra is fuvarozta vele a cég az utasokat.          

Egyelőre nem lesz globális feketelista

A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) elnöke, Roberto Kobeh González mindenesetre nem ért egyet Tajani javaslatával. Szerinte a világméretű lista támogatására egyfelől egyelőre nincs felhatalmazása az ICAO tagországaitól, másfelől személy szerint sem biztos abban, hogy a katasztrófákat csökkentő hatása lehet annak, ha az utasokat lebeszélik egy-egy légitársaság vagy géptípus igénybe vételétől.

A szóban forgó jemeni légitársaság egyébként továbbra is repül Európába – a Bizottság egyelőre vizsgálja, indokolt-e feketelistára tenni. 

Wéber Balázs


Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!