5p

Néhány hete komoly polémia kerekedett a Debrecenben épülő BMW-gyár körül, a sajtóban az jelent meg, hogy jelentősen csúszik a beruházás, míg Szijjártó Péter miniszter ezt cáfolta. Most viszont úgy tűnik, hogy az esetleges csúszás nem a járvány, hanem a magyar fél miatt következhet be.

Május elején a magyar sajtóban olyan információk láttak napvilágot, hogy egy évvel csúszik a debreceni BMW-gyár projektje, a vállalat ugyanis ennyi idővel halasztja a magyarországi gyár üzembe vételét. Ezt azonban Szijjártó Péter több fórumon cáfolta, azzal érvelt, hogy gyár építési munkálatai már most is zajlanak. Továbbá azt is hangoztatta: vállalat vezetőivel folyamatosan egyeztetnek, és ennek során arról biztosították a magyar felet, hogy továbbra is elkötelezettek a debreceni gyárépítés mellett. Érdemes megjegyezni, hogy a gyár építése és az átvétel halasztása nem zárja ki egymást, hiszen a kivitelezés ütemét lehet lassítani. Sőt néhány nappal később már a miniszter is úgy nyilatkozott, hogy a jelenlegi járvány miatt kialakult helyzetben kisebb csúszás előfordulhat - ez természetes és el kell fogadni.

A debreciner.hu mai írása tovább árnyalja a képet, hiszen abból az látszódik, hogy a magyar fél is szerepet játszik a történetben.

Egy nappal az adásvételi ügylet zárása előtt dönt a debreceni polgármester a „határidők aktualizálása” kapcsán született előterjesztésről, a városi képviselő-testületnek kellene határoznia, de az nem ülésezik a koronavírus miatti veszélyhelyzetben.

Az egyébként közgyűlési határozatot igénylő kérdésekben így Papp László egyszemélyben fog határozni csütörtökön.

A közgyűlési előterjesztés ugyan nem fogalmaz egyértelműen, ám a szöveg azt sugallja, mintha a magyar fél által vállalat kivitelezési munkák esetében is lenne csúszás, és ennek érdekében kell most új határidőket elfogadni.

Többek között így fogalmaz a szöveg: „A Felek a Végleges Szerződésben megállapodtak, hogy a DING Kft. a beruházás megvalósításának elősegítése céljából meghatározott előkészítő munkálatokat (Mérföldkövek) végez az Ingatlan1-en (ez a leendő gyár 396 hektáros területe – szerk.), és ennek keretében az Ingatlan1-hez kapcsolódó egyéb állami fejlesztések megvalósításában működik közre az Előszerződés, valamint a Végleges Szerződés műszaki követelményrendszere szerint. A Felek az egyes Mérföldköveknek a Szerződésben foglalt határidőben történő teljesítését a Visszatartási összeg, valamint kötbérfizetési kötelezettség előírásával biztosították".

Sokat mondó az előterjesztésben az a mondat is, mely szerint: "Az állam és az önkormányzat által megvalósítani vállalt infrastrukturális beruházások és fejlesztések egymásra épültsége, technológiai összehangolása indokolttá teszi a határidők módosítását, valamint az újonnan jelentkező befektetői igények is befolyással voltak a Végleges Szerződésben vállalt határidők átütemezésére.”

A munkálatok már megkezdődtek (MTI fotó - Ceglédi Zsolt)
A munkálatok már megkezdődtek (MTI fotó - Ceglédi Zsolt)

A fentiek alapján a fejlesztési munkálatokra várhatóan az alábbi határidőket fogja a debreceni polgármester (legalábbis az előterjesztés szerint) elfogadni, hogy a szerződést véglegesíteni lehessen. Mint az anyag fogalmaz: „Annak érdekében tehát, hogy a Végleges Szerződés szerinti ügylet zárása a Felek között 2020. május 29. napján megtörténhessen, az Előszerződésben és a Végleges Szerződésben meghatározott Ütemtervben foglalt határidők aktualizálása is szükségessé vált. Erre figyelemmel a Felek az alábbi infrastrukturális beruházások elvégzésére megállapított határidők vonatkozásában határidő-hosszabbításban kívánnak megállapodni:

  • telekommunikációs hálózat kiépítése /új határidő: 2021. 12. 31./
  • ívóvíz ellátás kiépítése /új határidő: 2021. 05. 31./
  • szennyvíz elvezetés kiépítése /új határidő: 2021. 05. 31./
  • gáz ellátás kiépítése /új határidő: 2021. 03. 31./
  • esővíz elvezetés kiépítése /új határidő: 2021. 02. 28./
  • út csatlakozás kiépítése /új határidő: 2021. 12. 31. /
  • intermodális központ kiépítése /új határidő: 2023. 12. 31./ „

A magyar fél csúszását feltételezi egyébként a dokumentum alábbi kitétele is:

"A Felek megállapodtak abban, hogy a BMW visszatart egy eredetileg összesen 3 millió euró összegű, infrastrukturális elemenkénti bontásban meghatározott Visszatartási összeget. A Visszatartási összeg megfizetése részletekben történik azzal, hogy a részletek megfizetésének esedékessége az egyes beruházási elemek (elektromos áram, telekommunikáció, víz-, szennyvíz-, gáz-, útcsatlakozási pont, az esővíz elvezetés és az állami beruházások: a vasút- és az autópálya tekintetében - az alárendelt út és az autópálya (M35) csatlakozás, valamint a vasúti terminál első fázis kiépítése, 33-as út nyugati összekötése) megvalósulásához kötődik. Az utolsó tétel a Végleges Szerződés szerint akkor illeti meg a DING Kft-t, amikor a felsorolt közműinfrastruktúra vállalások maradéktalanul teljesülnek. A Visszatartási összeg összmértéke 5 millió euróra, az utolsó tétel esedékessége 2024. április 30-ra módosul. E tekintetben szükséges módosítani a Végleges Szerződést."

Remélhetőleg a debreceni polgármester, Papp László döntése és a végleges vzerződés megkötését követően tisztább lesz a kép, és kiderül mikorra épül meg valójában a gyár, és mikor kezdi meg a BMW a termelést az üzemben.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!