4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A magyar kormánnyal vitába keveredett osztrák Spar magyar hálózata kivételes helyzetben van a magyar piacon, a bevételt nézve pedig stabilan a második. 

Újra középpontba került a külföldi boltláncok és a magyar kormány közötti több mint egy évtizedes csata. A mostani "menet" azzal kezdődött azzal, hogy Hans Reisch, a Spar osztrák anyacégének vezetője pár napja adott nyilatkozataiban egyebek mellett beszélt arról, hogy a magyar kormány különadókkal és árbefagyasztással „zaklatja” a nagy élelmiszerláncokat.

A magyar Spar anyacége kritizálta a különadót
A magyar Spar anyacége kritizálta a különadót
Fotó: Depostiphotos

A cégcsoport erre úgy reagált, hogy egyrészt feljelentést tett az Európai Bizottságnál, másrészt átszervezték a Spar magyarországi működését, hogy így védjék meg a céget. Reis beszélt arról is, hogy külső tényezők lehetetlenné teszik, hogy nyereségesen működjenek Magyarországon.

Egyrészt ott van az alapvető élelmiszerekre kivetett árplafon és a szupermarket-üzemeltetőkre érvényesített különadó, ami a nettó árbevétel 4,1 százaléka. Ez összesen mintegy 120 millió euróba került nekik. Ez szerintük gazdaságilag nem életképes. Reis hozzátette, ez megváltozna, ha hagynák, hogy a magyar állam részesedést szerezzen a cégben. A cégvezető egyúttal közölte, hogy nem tervezik a kivonulást.

"Olyan erősek vagyunk a magyar piacon, hogy az durván hanyagság lenne. Inkább verekedünk" - mondta a Spar Austria vezetője. 

A sparos vezérigazgató szavaira a kormányból Lázás János építési és közlekedési miniszter, valamint Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter is reagált.

Lázár közölte: "Most, hogy az osztrák fűszeres-közértes, a Spar így viselkedett, felvetettem a kormányban, hogy ne tűrjük tovább a hazudozást, alaptalan állításokat tőlük, s inkább vegyük meg őket szőröstül-bőröstül". Nagy Márton pedig arról beszélt, hogy a vállalat kijelentései következményekkel fognak járni. 

Milyen szerepet játszik a Spar? 

A kormánnyal vitába keveredett Sparnak a magyar piacon több szempontból egyedülálló hálózata van. Több mint 600 boltja van a cégnek, ezekben vannak nagy alapterületű hipermarketek, szupermarketek, valamint franchise-egységek, továbbá az OMV-kutakon benzinkutas boltok.

A többi nagy boltlánc közül a hipermarketekkel rendelkező Tescónak vannak kisebb boltjai, de nagyságrendileg 200 boltból álló hálózata van, csakúgy, mint a diszkontoknak. (Az Aldinak még kevesebb üzlete van, de a diszkontlánc 200-250 egységgel tekintené lefedettnek a magyar piacot.) A főként hiparmerketeket múködtető Auchannak két tucat egysége van. A Sparnál csak a számos kis alapterületű boltokat franchise-rendszerben működtető magyar hálózatoknak van több üzlete, a CBA-nál, a Coopnál és a Reálnál többezres a nagyságrend. 

Az elmúlt évek eredményeit nézve a Spar javított a korábbi helyezését - ez derül ki a Trade Magazin rangsoraiból, amelyek évről évre bemutatják, hogy a legnagyobb kiskereskedelmi láncok (Aldi, Auchan, CBA, Coop, Lidl, Penny, Reál, Tesco, Spar) bruttó bevétele hogyan alakult. 

Ezermilliárdok sorsa

2020 óta a Spar stabilan a második helyen áll a Lidl mögött, egy, illetve két évvel korábban - azaz 2019-ben és 2018-ban - a harmadik helyen szerepelt, A Spar árbevétele 2022-ben 916 milliárd forint volt, szemben az egy évvel korábbi 792 milliárddal, valamint a 2020-as 739 milliárddal. Azt megelőzően 680 és 618 milliárd forintról volt szó. (A legfrissebb, 2023-as adatokra még várni kell.)

A kilenc nagy bolthálózat 2018-ban 4444, 2019-ben 4735 milliárd forintos bruttó árbevételt ért el összesen. Ennek a 14-14 százaléka került a Sparhoz. Ebben a két évben a Coopnak volt még ugyanekkora részesedése és akkor még a Tesco volt az élen 17 és 16 százalékos részesedéssel. 2020-tól 2022-ig minden évben 15 százalékos volt a Spar-részesedés a "kilencek" osszforgalmából. Az élbolyban szereplő cégeket nézve a Lidl 16-19 százalékra növelte a részesedését, közben a Tescónak jutó szelet 14-15 százalékosra csökkent. A Coopé pedig 12-13 százalékra mérséklődött. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!