5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bod Péter Ákos szerint az állami pénzszórás visszafogása helyett a kormány ismét egyes szektorok megsarcolásával próbálja egyensúlyba hozni a költségvetést. Ám miközben extraprofitról beszélnek, érintetlenül hagyták az építőipart, ahol a brutális áremelések révén kialakulhatott a szokásos nyereségrátát meghaladó vállalati eredmény.

A magyar költségvetés nyilvánvalóan sürgős stabilizálásra szorul. Annak egyik eszköze a kiadási oldal lefaragása, a másik a bevételi oldali növelés. Az állami kiadások között feltűnően sok a beruházás: ott bőven lehetne megtakarítani, bár az uniós fejlesztési pénzek társfinanszírozásán nem érdemes, a kamatkiadásokon nem lehetséges, a politikai elkötelezettségek miatti projekteken (Paks, kínai vasút, Fudán, stb.) nem egyszerű spórolni.

Ami rettentő sokba van a költségvetésnek: a 2014-es szinten beragadt rezsitarifák fenntartása. Az elmúlt nyolc évben bekövetkező sokféle költségnövekedés és a mai világpiaci energiaárak mellett sokszáz milliárd forintra rúg az állami támogatási igény. A kormány (még) nem szánta rá magát az indokolt, ésszerű intézkedésre: a tarifák felülvizsgálatára. Bevételre van szüksége, de nem nyúlt az európai viszonylatban igen alacsony, és jogos nemzetközi kritikának kitett (9%-os) társasági adóhoz. Ehelyett ismét a különadó-emeléshez folyamodott.

A kijelölt ágazatok jórészt azok, amelyek már a 2010 után is kaptak hasonló terhet; a pénzügyi, távközlési szolgáltatókhoz, kiskereskedelemhez, az energiaszektorhoz most a légiközlekedés társult. Feltűnő azonban, hogy az adóemelés nem érinti az építőipart, pedig ott hatalmas áremelkedés ment végbe, amely során kialakulhatott a szokásos nyereségrátát meghaladó vállalati eredmény, sem pedig a járműipart, holott az korábban rengeteg állami támogatást kapott.  

Magyarország sok pénzt fizetett az autógyártóknak, de ők kimaradnak az új adókból Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd
Magyarország sok pénzt fizetett az autógyártóknak, de ők kimaradnak az új adókból Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

A bejelentések szerint a költségvetési megszorításnak kisebb felét teszi ki a különadókból beszedendő pénz, míg a kiadáscsökkentés aránya 60 százalék – de arról keveset tudni. A különadók a már jelenleg is élő különadókon felül értendők: így a bankoktól a tranzakciós adóból, bankadóból most évente befolyt 50-60 milliárdon felül akarnak még 250 milliárdot beszedni. Az adóemelés részleteit a miniszterelnök nem közölte, és a kormánytagok másnapi sajtótájékoztatóján sem tisztázódott minden; a pontos feltételeken bizonyára most dolgozik az apparátus, bevonva remélhetőleg az elszenvedő szakmát. A biztosítóktól 50 milliárd különadót várnak.

A bankok, biztosítók többletterhei jórészt át fognak kerülni idővel az ügyfél-tarifákba, mert nincs olyan nyereségráta, pláne több év átlagában, amelyből könnyedén kijönne újabb 350 milliárd forint. Ahol viszont valóban keletkezett járadékszerű többlet, az a MOL, amely a globális olajár-drágulás hónapjaiban mély diszkonttal vette-veszi az oroszoktól az Ural blendet, így jelenlegi költségszintje mellett tényleg különlegesen nagy nyereségre (járadékra) tett szert. Ez az egyetlen tétel a kormány hosszú listáján, amelynek nem kellene átgyűrűznie a lakossági és üzleti szektor költségeibe. De már a kiskereskedelmi szektorra kiróni szándékozott 60 milliárd, vagy a telekommunikációs cégektől elvárt 40 milliárd hamar átkerül a vevő, ügyfél számlájára. Csakúgy, mint a légitársaságoktól beszedendő 30 milliárd: ezek a cégek ráadásul vagy veszteségesek, vagy most próbálnak visszakapaszkodni a piros tartományból – ennyit az „extraprofit” jellegről. A gyógyszerkereskedelemtől várt 20 milliárd forint is idővel átgyűrűzik a lakossághoz.

És jönnek még az örökzöldek: a csipsz-adó, a dohány és az alkohol drágulása, hivatkozva a jövedéki adó EU-normák szerinti emelésére. Drágul a céges autók tartása is.

Ami kevésbé látunk, az a beruházások leállítása. Ez volt tavasszal az ellenzéki program egyik oszlopa: minden egyes állami beruházást felül kell vizsgálni célszerűségi, indokoltsági alapon. A megtakarítás komoly lehet, de nem érdeksérelem nélkül: ezeket már valakiknek odaígérték. Megrendeléseket kell visszamondani, munkaerőfelvételt leállítani. Makrogazdaságilag indokolt döntés, de visszaveti a gazdasági növekedési ütemet, cégek lendületét töri meg.

Az, hogy ekkora méretű megszorítást vállal a kormány, utal arra, hogy a feltételezettnél is jobban elfutott a költségvetési hiány. Talán arra is, hogy nagy bizonytalanságot érez a kormány az uniós források beérkezését illetően. És valóban, az abszurd szinten befagyasztott rezsiszámlák rengetegbe kerülnek a költségvetésünknek, azaz nekünk, adófizetőknek.

A tőzsdei árfolyamok esése, a forint kilengése-gyengülése jelzi: ezek nem jó hírek. További inflációs nyomás fejlődik ki a megszorító csomag nyomán. Itthon romlik az üzleti hangulat. A kinti fogadtatás kiderül majd a következő hitelminősítői felülvizsgálatnál, illetve amikor a magyar állam legközelebb ismét kénytelen lesz ismét kilépni a tőkepiacra hitelért.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!