5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Sok szó esik mostanában arról, hogy az állam vásárlásösztönző programok keretében támogatná a magyar autóipart. Erről sokféle információ látott eddig napvilágot, az általános támogatástól a konkrét öregautó-csere lehetőségének megnevezéséig, a találgatások pedig még inkább forgalomcsökkenő hatással bírnak. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint az állammal folytatott tárgyalások megszakadtak, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium viszont azt közölte: folyik a beérkezett javaslatok kiértékelése - döntés még nincs. Mfor.hu háttér.

Jó áron szabadulhatnánk az öreg roncsoktól (Mfor-montázs)

Múlt héten már arról szóltak a hírek, hogy a kormány igen közel áll ahhoz, hogy igent mondjon az öregautó-csere programra. Ezt szem előtt tartva sokan, akik mostanában tervezték az autóvásárlást, elhalasztották azt az esetleges támogatásra várva. Bár már amúgy is nagyon visszaesett a hazai autópiac, ezek az információk különösen rosszat tesznek az iparágnak, hiszen az emberek bizonytalanságban még inkább kivárnak.

"Ezek a hírek egyelőre alaptalanok, még semmilyen konkrét megállapodás nem született ez ügyben" – tudta meg az mfor.hu Ruska Viktóriától, a Magyar Suzuki Zrt. kommunikációs vezetőjétől.

A szomszédok már léptek

Most a válság miatt került előtérbe ismét a kérdés, ugyanis egyes térségbeli országok, illetve EU-tagállamok - végigmérve autóiparuk jelenlegi teljesítményét - újragondolták az autóvásárlási támogatási rendszerüket.

Ennek az eredménye pedig az lett, hogy a legtöbb helyen az állam pénzzel jutalmazza azokat, akik öreg autóikat mostanában cserélik le korszerűbb, modernebb gépkocsikra. Az intézkedésnek - a keresletélénkítésen kívül - környezetvédő hatása is jelentős.

Spekuláció kivédve

Természetesen vannak megkötések: jellemzően bizonyos értékhatár alatti új kocsik vásárlásánál, és meghatározott paraméterekkel rendelkező régiek eladásánál lép csak érvénybe az új szabályozás. Emellett az is fontos tényező, hogy az eladandó régi jármű ne újonnan kerüljön az eladóhoz. Ily módon igyekszenek kivédeni azokat a csalókat, akik az öreg autók felvásárlásából és értékesítéséből húznának hasznot.

Az átlagos támogatási összeg 1500 euró körül van, Németországban pedig a 2500 eurót is elérheti. A kezdeményezés eddig sikeresen fut az érintett országokban, Németországban pedig olyan kiugró eredményeket értek el az új rendelet segítségével az autókereskedők, amiről korábban álmodni sem mertek volna.

Süket fülek itthon?

Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének társelnöke szerint - az elmúlt évekhez hasonlóan - sokféle javaslatot tettek a kormány elé. Ezek közül az egyiket, az öregautó-csere programot kapta fel a média - annak ellenére, hogy a kormány részéről még semmilyen döntés nem született ez ügyben. A többi javaslat inkább apró jogszabály-módosításokra vonatkozik, melyek a bizalmat hivatottak szolgálni a finanszírozó és a gépjárműkereskedő között. Az indítvány harmadik része pedig az autóipari munkahelyek megtartására vonatkozik.

Tény, hogy a fentiek közül az öregautó-csere program érintené a legtöbb embert. De ezt a javaslatot tizenkét éve minden esztendőben beterjesztik a kormány elé - mindeddig eredménytelenül.

A szakember az mfor.hu-nak elmondta: ha megfelelő a szabályozás, akkor akár tíz százalékos keresletbővülést is eredményezhetne a támogatás. Ez szerinte az áfából és a regisztrációs adók bevételéből meg is térülne a kormánynak - ezt a szervezet számokkal is igazolni tudja.

Ennek ellenére Győző Gábor, a  Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke hétfőn azt közölte, hogy a tárgyalások megszakadtak, a Pénzügyminisztériumtól választ sem kaptak, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (NFGM) pedig már egyértelműen elutasította a felvetést.

Nem utasította el, csak nem tud választani...

Mindezzel kapcsolatban Rácz Krisztina, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Kommunikációs Osztályvezetője elmondta: "Több javaslat is érkezett a különböző autógyártóktól, a kereskedőktől és az importőröktől. Ezek tartalmukban is eltérőek. Éppen ezért március 11-én az Autóipari Versenyképesség Munkacsoport ülésen az a döntés született, hogy egy kormányzati szereplőkből, gépjárműkereskedőkből, valamint -gyártókból, -importőrökből álló közös fórum értékeli ki ezeket a felvetéseket. A megoldás keresése során tekintettel kell lenni a költségvetésre gyakorolt hatásra."

Dr. Rappensberger Csaba, a Magyar Gépjárműipari Szövetség titkára viszont kissé szkeptikus ez ügyben. Véleménye szerint a gond nem azzal van, hogy túl sok az ötlet.

Tény, hogy sok eltérő érdekcsoport tett javaslatot, és a gyártók érdekei Magyarországon nem mindig azonosak a kereskedői érdekekkel, hiszen a hazai termelés célpontja inkább külföld, mint belföld. Ezzel együtt azért biztosan lehetne közös nevezőt találni.

Gábor Fanni

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!