Amint arról az mfor.hu is beszámolt korábban, 2010. október 20-án a BKV bejelentette, hogy mivel a Nemzeti Közlekedési Hatóság jogerős határozatában AM5-M2 típusú metrószerelvényének végleges típusengedély iránti kérelmét elutasította, így hatósági engedély nélkül a szállítandó metrószerelvények Magyarországon nem állíthatóak forgalomba. Ezt követően Kocsis István vezérigazgató a Fővárosi Közgyűlés 2010. június 3-án meghozott, és részére csak 2010. október 19-én kézbesített döntésének megfelelően a szerződéseket azonnali hatállyal felmondta, és a szerződés előírásainak megfelelő módon haladéktalanul lehívta a korábban átutalt előlegek visszafizetésére, valamint a jóteljesítésre vonatkozó bankgaranciákat, továbbá bejelentette a BKV Zrt. kötbér- és kárigényét a szállító felé.
Ezzel szemben az Alstom véleménye az, hogy a szerződés felmondása, ezért a bankgaranciák lehívása is jogtalan. A francia társaság ezért beperelte az illetékes franciaországi bíróságon a BKV-t, áll az Alstom által pénteken kiadott közleményben.
Riccardo Pierobon, a francia gépipari vállalat szóvivője az MTI-nek azt állította, hogy az Alstom ugyanakkor folytatni kívánja az egyeztetéseket a BKV mellett a Nemzeti Közlekedési Hatósággal (NKH) és a Fővárosi Önkormányzattal is annak érdekében, hogy a budapestiek végül új metrószerelvényekben utazhassanak. A szóvivő elmondta, hogy csütörtökön és pénteken is tárgyaltak a budapesti illetékesekkel. Hozzátette: "Nem látunk semmilyen ellentmondást a jogi eljárás megindítása és a tárgyalások folytatása között. Természetes, hogy mindegyik vállalat, hozzánk hasonlóan a BKV is, a saját érdekeit képviseli. De úgy ítéltük meg, hogy történtek olyan lépések, amelyek, azonkívül, hogy nem szolgálták az Alstom érdekeit, törvényellenesek is voltak".
"Az Alstom eléggé természetesnek tekinti, hogy egy, a tőzsdén is jelenlévő nagyvállalat jogi eljárást kezdeményez egy olyan esetben, amikor szükségét érzi jogai megvédésének" - hangsúlyozta a szóvivő. A vállalat a bankgaranciák jogtalan lehívásával szembeni szerződéses jogainak érvényesítése érdekében nyújtott be kérelmet a bírósághoz, amelyben bírósági intézkedést kért.
"Mi már legyártottuk ezeket a metrószerelvényeket, a szerződés értelmében a gyártás alatt már kaptunk előleget, amit a BKV vissza akar kapni. Ezzel nem értünk egyet ... Úgy ítéljük meg, hogy ezen összegek és a bankgaranciák lehívása a BKV részéről törvénybe ütköző" - fogalmazott a szóvivő. Azt is megerősítette, hogy a kereset beadása leblokkolta a már kifizetett összegek visszatérítését és a bankgaranciák kifizetését addig, ameddig a gyorsított eljárásban lefolytatott meghallgatások meg nem történnek.
A BKV közleményben reagált a francia cég lépésére, melyben úgy nyilatkoztak, hogy határozottan elutasítják az Alstom gyakorlatát. A közlekedési vállalat is emlékeztetett a Nemzeti Közlekedési Hatóság elutasító döntésére, majd a szerződés azt követően történt felmondására. A szerződés előírásainak megfelelő módon haladéktalanul lehívta a korábban átutalt előlegek visszafizetésére, valamint a jóteljesítésre vonatkozó bankgaranciákat, továbbá bejelentette a BKV Zrt. kötbér- és kárigényét a szállító felé. A lehívott összegek (összesen 129 436 125 €) azonban még nem érkeztek meg a társaság számlájára, mert az Alstom bírósági végzéssel akadályozta meg a garanciák kifizetését. A francia főváros térségében működő nanterre-i bíróság december közepére hirdette meg a tárgyalást az ügyben. A BKV Zrt. bízik abban, hogy pozitív döntés születik a fizetési kötelezettség haladéktalan teljesítésével kapcsolatban, miközben határozottan elutasítja az Alstom gyakorlatát, és a késedelmes teljesítésből adódó minden kárát érvényesíteni fogja, közölte a magyar vállalat.
Az Alstommal 2006. május 30-án kötöttek szerződést a 2-es és a 4-es metró szerelvényeinek gyártására és leszállítására. E szerint az Alstom 22 szerelvényt gyárt a 2-es metróvonalra 150 millió euróért, továbbá 15+7 automata szerelvényt a négyes vonalra, 114 millió euróért. A Fővárosi Önkormányzat június 3-án úgy döntött: a BKV vezérigazgatójának meg kell szüntetnie az Alstom konzorciummal kötött szerződést, ha a gyártó július végéig nem tudja megszerezni a végleges típusengedélyt a 2-es vonalra szánt szerelvényekre. A BKV a gyártónak már átutalt ötven százalék előleget, mintegy 30 milliárd forintot, miközben az Alstom csak tízszázalékos kötbérköveteléssel élhetett.