5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Úgy tűnik az Alstom felvette a kesztyűt, és esze ágában sincs visszafizetni azt a 108 millió eurót (37 milliárd forintot), melyet korábban kapott a BKV-tól a végül alkalmatlannak bizonyult metrókocsik gyártására, sőt jogi eljárást is indított az ügyben. A francia cég azt hangsúlyozza, azért indított jogi eljárást, és tartja vissza a pénzt, mert jogtalannak ítélte meg a metrókocsik legyártására és leszállítására vonatkozó szerződés felmondását és a bankgaranciák lehívását.

Amint arról az mfor.hu is beszámolt korábban, 2010. október 20-án a BKV bejelentette, hogy mivel a Nemzeti Közlekedési Hatóság jogerős határozatában AM5-M2 típusú metrószerelvényének végleges típusengedély iránti kérelmét elutasította, így hatósági engedély nélkül a szállítandó metrószerelvények Magyarországon nem állíthatóak forgalomba. Ezt követően Kocsis István vezérigazgató a Fővárosi Közgyűlés 2010. június 3-án meghozott, és részére csak 2010. október 19-én kézbesített döntésének megfelelően a szerződéseket azonnali hatállyal felmondta, és a szerződés előírásainak megfelelő módon haladéktalanul lehívta a korábban átutalt előlegek visszafizetésére, valamint a jóteljesítésre vonatkozó bankgaranciákat, továbbá bejelentette a BKV Zrt. kötbér- és kárigényét a szállító felé.

Ezzel szemben az Alstom véleménye az, hogy a szerződés felmondása, ezért a bankgaranciák lehívása is jogtalan. A francia társaság ezért beperelte az illetékes franciaországi bíróságon a BKV-t, áll az Alstom által pénteken kiadott közleményben.

Riccardo Pierobon, a francia gépipari vállalat szóvivője az MTI-nek azt állította, hogy az Alstom ugyanakkor folytatni kívánja az egyeztetéseket a BKV mellett a Nemzeti Közlekedési Hatósággal (NKH) és a Fővárosi Önkormányzattal is annak érdekében, hogy a budapestiek végül új metrószerelvényekben utazhassanak. A szóvivő elmondta, hogy csütörtökön és pénteken is tárgyaltak a budapesti illetékesekkel. Hozzátette: "Nem látunk semmilyen ellentmondást a jogi eljárás megindítása és a tárgyalások folytatása között. Természetes, hogy mindegyik vállalat, hozzánk hasonlóan a BKV is, a saját érdekeit képviseli. De úgy ítéltük meg, hogy történtek olyan lépések, amelyek, azonkívül, hogy nem szolgálták az Alstom érdekeit, törvényellenesek is voltak".

"Az Alstom eléggé természetesnek tekinti, hogy egy, a tőzsdén is jelenlévő nagyvállalat jogi eljárást kezdeményez egy olyan esetben, amikor szükségét érzi jogai megvédésének" - hangsúlyozta a szóvivő. A vállalat a bankgaranciák jogtalan lehívásával szembeni szerződéses jogainak érvényesítése érdekében nyújtott be kérelmet a bírósághoz, amelyben bírósági intézkedést kért.

"Mi már legyártottuk ezeket a metrószerelvényeket, a szerződés értelmében a gyártás alatt már kaptunk előleget, amit a BKV vissza akar kapni. Ezzel nem értünk egyet ... Úgy ítéljük meg, hogy ezen összegek és a bankgaranciák lehívása a BKV részéről törvénybe ütköző" - fogalmazott a szóvivő. Azt is megerősítette, hogy a kereset beadása leblokkolta a már kifizetett összegek visszatérítését és a bankgaranciák kifizetését addig, ameddig a gyorsított eljárásban lefolytatott meghallgatások meg nem történnek.

A BKV közleményben reagált a francia cég lépésére, melyben úgy nyilatkoztak, hogy határozottan elutasítják az Alstom gyakorlatát. A közlekedési vállalat is emlékeztetett a Nemzeti Közlekedési Hatóság elutasító döntésére, majd a szerződés azt követően történt felmondására. A szerződés előírásainak megfelelő módon haladéktalanul lehívta a korábban átutalt előlegek visszafizetésére, valamint a jóteljesítésre vonatkozó bankgaranciákat, továbbá bejelentette a BKV Zrt. kötbér- és kárigényét a szállító felé. A lehívott összegek (összesen 129 436 125 €) azonban még nem érkeztek meg a társaság számlájára, mert az Alstom bírósági végzéssel akadályozta meg a garanciák kifizetését. A francia főváros térségében működő nanterre-i bíróság december közepére hirdette meg a tárgyalást az ügyben. A BKV Zrt. bízik abban, hogy pozitív döntés születik a fizetési kötelezettség haladéktalan teljesítésével kapcsolatban, miközben határozottan elutasítja az Alstom gyakorlatát, és a késedelmes teljesítésből adódó minden kárát érvényesíteni fogja, közölte a magyar vállalat.

Az Alstommal 2006. május 30-án kötöttek szerződést a 2-es és a 4-es metró szerelvényeinek gyártására és leszállítására. E szerint az Alstom 22 szerelvényt gyárt a 2-es metróvonalra 150 millió euróért, továbbá 15+7 automata szerelvényt a négyes vonalra, 114 millió euróért. A Fővárosi Önkormányzat június 3-án úgy döntött: a BKV vezérigazgatójának meg kell szüntetnie az Alstom konzorciummal kötött szerződést, ha a gyártó július végéig nem tudja megszerezni a végleges típusengedélyt a 2-es vonalra szánt szerelvényekre. A BKV a gyártónak már átutalt ötven százalék előleget, mintegy 30 milliárd forintot, miközben az Alstom csak tízszázalékos kötbérköveteléssel élhetett.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!