6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Úgy tűnik, nem a korábban legyártott Metrolpolis-szerelvények fognak a budapesti metróvonalakon közlekedni, miután a BKV felmondta a vállalattal kötött szerződést. A közlekedési vállalat azt követően döntött, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság jogerősen elutasította a Budapest Metropolis Konzorcium végleges típusengedély iránti kérelmét. Így a 2-es és a 4-es metró vonalára szánt kocsik pótlására új pályázatot írhatnak ki, ám az új vonal indulása 3-5 év késedelmet szenved.

A BKV Zrt. 2010. október 18. napján kapta kézhez a Nemzeti Közlekedési Hatóság másodfokon hozott, így jogerős határozatát, amelyben helybenhagyta az elsőfokú közlekedési hatóság döntését, miszerint a hatóság a Budapest Metropolis Konzorcium (ALSTOM Transport SA) AM5-M2 típusú metrószerelvény végleges típusengedély iránti kérelmét elutasította. Ezen hatósági engedély nélkül a szállítandó metrószerelvények Magyarországon nem állíthatóak forgalomba. Mint a közlekedési vállalat közleményében fogalmazott, a cég előtt nem állt más lehetőség, mint hogy felmondja az M2 és M4 metrószerelvényekre vonatkozó szállítási szerződéseket és érvényesíti valamennyi szerződésben rögzített és egyéb polgári jogi igényét.

Csúszik a 4-es metró, régi kocsik maradnak a 2-esen

A BKV azt közölte, hogy minden tőle telhetőt megtesz egy beszerzési eljárás mielőbbi kiírása és új metrószerelvények biztosítása érdekében. Az M4-es metró esetében további 3-5 év csúszás várható és gondoskodni kell arról, hogy az új jármű a megtervezett infrastruktúrával, biztonsági rendszerekkel kompatibilis legyen; ez érintheti több kapcsolódó szerződés (pl. Siemens: automatika, Járműtelep: karbantartó berendezések) szükségszerű felülvizsgálatát is. A BKV Zrt. mindent megtesz annak érdekében, hogy az új jármű beszerzési eljárása - azon túl, hogy a lehető legrövidebb időn belül végbemenjen - mindenben maximálisan megfeleljen az európai unió versenyjogi elvárásainak, ezáltal ne vesszen el további támogatási forrás - szögezte le a cég.

Az M2-es metró vonalán jelenleg üzemelő metró motorkocsikon azonnal megkezdik a szükséges javítások elvégzését, melyek becsült költsége 3 milliárd forint, illetve itt is megteszik a járműbeszerzéshez kapcsolódó egyéb szerződések felülvizsgálatát.

A BKV szerint az Alstom hibázott

Mint ismert, a Budapest Metropolis Konzorcium és a BKV Zrt. 2006. május 30. napján az M2 és az M4 metróvonalakra vonatkozó metrószerelvény szállítási szerződéseket kötöttek. A szerződések alapján a végleges típusengedély megszerzése a szállító szerződéses kötelezettsége és felelőssége volt, amelyet saját költségére és kockázatára kellett volna teljesítenie. Az is ismert, hogy a Budapest Metropolis Konzorcium több, a szerződésekben meghatározott határidő kapcsán késedelembe esett.

A BKV Zrt. úgy fogalmazott, hogy a szerződésekben rögzített és a polgári jogviszonyokban egyébként is elvárható együttműködési kötelezettségének minden vonatkozásban maximálisan eleget tett. A társaság több alkalommal figyelmeztette a szállítót szerződéses kötelezettségei teljesítésére. A vállalat álláspontja szerint azonban a szállító nem tett meg minden tőle elvárhatót a szerződés teljesítése érdekében, és nem szerezte meg a járművek végleges típusengedélyét, így ebben a helyzetben a BKV Zrt. előtt nem állt más lehetőség, mint hogy felmondja az M2 és M4 metrószerelvényekre vonatkozó szállítási szerződéseket és érvényesíti valamennyi szerződésben rögzített és egyéb polgári jogi igényét.

Kocsis István vezérigazgató azonnali hatállyal felmondta a szerződéseket és haladéktalanul lehívta a szerződések alapján kifizetett 50 százalékos előlegek (mintegy 108 millió euró) visszafizetésére, valamint a jóteljesítésre vonatkozó (10 százalék) bankgaranciákat, és bejelentette kötbér- és kárigényét a szállító felé.

Máshol jó, csak nálunk nem?

Az Alstom Transport még hétfőn közölte, hogy sajnálattal értesült másodfokú döntésről, mely szerint a Nemzeti Közlekedési Hatóság elutasította a társaság fellebbezését, ezáltal pedig a budapesti 2-es metróvonalra gyártott új metrószerelvények típusengedélyének kiadását, annak ellenére, hogy ezen szerelvények a legszigorúbb uniós és nemzetközi biztonsági előírásoknak is megfelelnek.

Az Alstom Transportnak 30 munkanapja van arra, hogy a határozatot tanulmányozza és azzal kapcsolatos jogi lépésekről - beleéretve a bírósági fellebbezést is - döntsön.

Hosszú csata előzte meg a döntést

A probléma nem újkeletű, az elmúlt időszakban többször egymásnak feszültek az érintettek. Az Alstom metrókocsiknak eredetileg már 2008 májusában meg kellett volna érkezni, ám csak 2009 januárjába futottak be. A franciák a megváltozott műszaki követelményekre hivatkoztak, emellett felrótták a BKV-nak azt is, hogy drágítja az új szerelvényeket, hogy késésben van a 4-es metró alagútjának építése. A korábbi megállapodások ugyanis arról szóltak, hogy ezen a vonalon is az Alstom Metropolis szerelvényei futnának. Így hiába szállítaná le az Alstom a kocsikat, nem állhatnának időben forgalomba, a BKV nem tudná hol tárolni, amíg nincs kész a pálya, ezért a garanciális feltételeket is újra kell írni - mondta korábban az mfor.hu-nak az Alstom egyik képviselője.

Tavaly ősszel azt közölte a közlekedési társaság, hogy mindent megtettek annak érdekében, hogy a 2-es vonalra "rendkívül sok műszaki problémával megérkezett prototípus szerelvény" megkapja végre a végleges típusengedélyt, melynek megszerzésére az Alstom mindezidáig képtelen volt - noha a magyar jogszabályokat és szabványokat már a szerződés 2006-os megkötésekor is ismernie kellett. Akkor még úgy volt, hogy a Metropolis november elején áll majd forgalomba a kettes vonalon - legalábbis erről szóltak a legutóbbi ígéretek, ám ez nem valósult meg.

Tavasszal lapunknak úgy nyilatkozott a Nemzeti Közlekedési Hatóság képviselője, hogy szoros, de nem irreális az a határidő, amit a BKV szabott az Alstomnak a 2-es metró vonalára szánt szerelvények végleges típusengedélyének megszerzésére. A közlekedési vállalat akkor június végéig adott haladékot a járműgyártónak. A hatóság akkor a hibákat illetően nem kívánt részletekbe bocsátkozni, csak annyit közöltek, az Alstom lehetőséget kapott a hibák kijavítására, ami jelenleg is folyamatban van.

A történet vége azért is érdekes, mert időközben a francia társaság saját felelősségére már az összes szerelvényt legyártotta, a tender kihirdetésekor ugyanis összesen 37 szerelvényre kaptak megbízást, melyek közül 22 darab, egyenként 5 kocsiból álló szerelvény a 2-es vonalon, míg 15 darab négy egységből álló szerelvény a majdani 4-es vonalon állt volna szolgálatba.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!