4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Európai Bizottság elé viszik a román fuvarozói szervezetek a magyar hatóságok bírságolási gyakorlata miatt kirobbant vitát. A románok már több alkalommal is panaszkodtak amiatt, hogy fuvarozóikra "vadásznak" a magyar hatóságok, emellett a vámosok állítólagos zaklatásait is kifogásolták. A magyar szervek tagadják a vádakat – úgy vélik, jogszerűen járnak el.

(Illusztráció)

Az Európai Bizottsághoz, Antonio Tajani közlekedésügyi biztoshoz fordul két román fuvarozói érdekvédelmi szervezet, az APTE 2002 és a Fort a magyar hatóságok bírságolási gyakorlata miatt – jelentették be az egyesületek vezetői pénteken Nagylakon.

Pikkelnek a magyar hatóságok?

A magyar hatóságok által a román fuvarozókra kiszabott közigazgatási bírságok túlzott nagyságúak, és nincsenek arányban az elkövetett szabálytalanságok veszélyességével - mondta Mayer Siegfried, az APTE 2002 titkára a határátkelőhely közelében egy teherautó platóján tartott sajtótájékoztatón.

A szakember, aki maga is egy fuvarozócég vezetője, hangsúlyozta: a magyar hatóságokkal kiváló a kapcsolatuk, a közigazgatási bírságok mértékét megszabó 57/2007-es kormányrendelet azonban nemzetközi viszonylatban is túl szigorú, ezért változtatni kellene rajta.

400 ezer forintra is megvághatják

A szabályokat be kell tartani, Magyarországon azonban olyasmiért is igen magas bírságokat szabnak ki, amiért más országokban legfeljebb figyelmeztetés jár, tette hozzá. Ha egy sofőr huszonnyolc nap alatt összesen hat perccel lépi túl az engedélyezett vezetési időt, 50 ezer forintos közigazgatási bírságot szabhatnak ki, ha helytelenül kezeli a tachográfot (menetíró berendezést), a büntetés 400 ezer forint lehet – közölte Mayer Siegfried.

A magyar hatóságok különösen szigorúan bánnak a román kamionosokkal. A 2007-2008-as évek statisztikája szerint Magyarországon a szabálytalanságok 38 százalékát – két esztendő alatt összesen 8707 esetben - román sofőrök követték el, míg a lényegesen nagyobb számban az utakon közlekedő magyar kamionosok ez idő alatt csupán 3819 alkalommal vétettek a jogszabályok ellen.

"Szemet szemért, fogat fogért"

Augustin Hagiu, a Fort elnöke közölte, egy memorandumot fogalmaztak meg, amelyet eljuttatnak többek között Antonio Tajani közlekedésügyi biztosnak. A petícióban – melyet hétszáz román fuvarozócég vezetője írt alá – azt kérik, hogy a magyar kormány változtasson az 57/2007-es kormányrendeleten, hogy a bírságok mértéke arányos, hatékony legyen, idézi az elnököt az MTI.

A tiltakozásnak nem ez az első állomása:  Románia – Bulgáriával közösen – már múlt novemberben panaszt emelt az Európai Bizottságnál amiatt, hogy a magyar hatóságok állítólag"vadásznak" a romániai fuvarozókra, azaz túlzottan magas pénzbírságokat rónak ki rájuk magyar területen. "Ha nem változtattok a román sofőrökkel szembeni bánásmódon, mostantól minden magyar sofőrt a 'szemet szemért, fogat fogért' elv alapján fogunk kezelni" – mondta a Mediafax román hírügynökség szerint Ludovic Orban román szállítási miniszter a magyar félnek egy tavalyi kormányülésen.

A magyarok szerint nincs diszkrimináció

A romániai fuvarozók tavaly áprilisban Aradon is tüntettek, akkor többek között a magyar vámosok állítólagos zaklatásai miatt tiltakoztak. Ősszel pedig Nagylaknál zárták el a határt, több kilométeres sort előidézve, a magyar vámosok "túlbuzgó" ellenőrzései miatt.

A Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága (VPOP) és a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) korábban az MTI-nek cáfolta ezeket a vádakat. Szerintük a magyar szervek nem gyakorolnak diszkriminációt a román fuvarozókkal szemben, a VPOP által alkalmazott bírságok minden esetben megfelelnek a jogforrásokban előírtaknak, függetlenül az elkövető nemzetiségétől.

Az NKH kiemelte: a külföldi hatósági jelzéssel ellátott járművek által Magyarországon elkövetett szabálysértések esetén az eljárás teljesen hasonló módon zajlik, mint a belföldi fuvarozóknál.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!