A Puzzle International májusban vezeti be Magyarországon azt az internetes szolgáltatást a toborzási piacon, ami nagy robbanással indult útjára pár évvel ezelőtt az Egyesült Államokban, s azóta dinamikusan nő a portálon keresztül futó keresések száma. "Az online piactér segítségével a Puzzle összehozza a toborzó és a munkatársat kereső cégeket, előnyöket biztosítva mind a tanácsadónak, mind a vállalati oldal HR-eseinek. Az átláthatóbb és kevesebb adminisztrációval járó folyamatok segítik a jelöltek gyorsabb felkutatását”- nyilatkozta Somogyi Katalin, a Puzzle International magyarországi ügyvezetője. Az online piactér megnyitását egy piackutatás előzte meg, amelyben a vállalati oldalt kérdezték meg a toborzási szokásokról és a tanácsadó cégek munkájáról.
Toborzási csatornák választása
A vállalati HR-esek megkérdezése alapján elmondható, hogy az internetes, nyomtatott sajtós hirdetések mellett minden 5. cég személyzeti tanácsadó szolgáltatásait is igénybe veszi. A toborzási csatornák között, a közvetítő cégek választása mellett az elmúlt két évben megfigyelhető az ismeretségek, ajánlások útján történő keresés térnyerése is, amit a cégek egy része valamilyen úton-módon próbál támogatni is a munkavállalói körében.
A hazai, átlagos méretű (250 – 500 alkalmazottal rendelkező) cégek az esetek 95 százalékában HR-es pozícióban dolgozó munkatársakat vonnak be a keresési feladatok döntő többségébe, ők ráadásul az esetek harmadában a munkaidejük felét kereséssel és kiválasztással kapcsolatos feladatokkal töltik.
A tanácsadó kiválasztásának szempontjai
A Puzzle felmérése szerint a külsős személyzeti tanácsadó kiválasztásakor elsődleges szempont a HR-esek körében a referencia és az ár – a díjazás mértéke – legyen szó akár sikerdíjas megbízásról, akár fix + sikerdíjas konstrukcióról.
A válaszokból arra lehet következtetni, hogy még a tanácsadójukkal "viszonylag elégedett" HR-esek (vagy döntéshozó pozícióban lévő vezetőik) egy jó referencia vagy a díjazás mértéke alapján az általuk ismert, bejáratott kapcsolatok mellett (vagy helyett) is hajlandóak új tanácsadók kipróbálására. Egy külföldi anyavállalat, tulajdonos előírásai a tanácsadó cég kiválasztásánál csak minden 10. cég életében határozzák meg a preferenciákat. A megkérdezettek 61 százaléka válaszolta, hogy "többnyire elégedett” a tanácsadójával, míg közel 10-10 százalék jelzett vissza átlagon felüli ("teljes mértékben") és valamivel átlagon aluli elégedettséget.
A Puzzle online piactere a tanácsadókat és a megbízókat is segíti. A tanácsadóval dolgozó HR-esek 36 százaléka a keresés sebességében szeretne javulást látni, 28 százalék említi az átküldött önéletrajzok "minőségét", mint javítandó területet. 23 százalék válaszolta azt, hogy a díjazás mértékén kellene a tanácsadóknak változtatniuk, míg 13 százalék a tanácsadó és megbízó közötti kommunikáció minőségét is fejlesztendő területként jelölte meg. (A tanácsadóval legalább "többnyire elégedett" HR-esek válaszai ugyanilyen sorrendet és nagyon hasonló százalékos megoszlást tükröztek.)
Az online piacterek térnyerése egyre több szolgáltatás területén hozza meg a piaci folyamatok "tisztulását”. A Puzzle piacterén a tanácsadók és a toborzó vállalatok regisztrációja díjmentes, a piactér használata ingyenes, nem jár semmiféle kötelezettséggel. A HR-esek a nyitott pozíció részleteinek feltöltésével, a megajánlott fizetés és a díjazás mértékének rögzítése után egyetlen kattintással értesíthetik a tanácsadókat az új keresésről, akik a munka jellege és a díjazás mértéke alapján dönthetnek a megbízásra jelentkezésről.
A piactér használata a munkatársat kereső cégek számára nagyobb jelölt-pool-hoz való hozzáférést, a nagyobb „merítés” miatt rátermettebb jelölteket eredményezhet. A díjazás mértékét a kereslet-kínálat határozza meg, a legnehezebben betölthető pozícióknál a legjobb jelöltek megkeresését a tanácsadók a piactéren is csak magasabb díjazásért fogják elvállalni.
A gyorsaság is fő szempont
A kérdőíves felmérés eredményének egyik tanulsága lehet a tanácsadók számára, hogy az átlagon felüli sebesség igen nagy érték a munkatársat kereső cégek számára. A piactér használata során a megbízó cégek erre is apellálnak, bármilyen munkakörről is legyen szó, a legjobb jelölteket legrövidebb idő alatt elérő cég munkáját fogják honorálni.
A tanácsadókkal dolgozó cégek preferenciája
"A tanácsadókkal dolgozó cégek a felmérés szerint – ha csak az ár és a referencia alapján tudnak választani – az esetek 56 százalékában az ár, 44 százalékában a referenciák alapján döntenek a tanácsadóval való együttműködésben. A referencia-alapú döntést a Puzzle International piacterén a tanácsadók egyedülálló minősítési lehetősége segíti. A kutatásunk részletes elemzését a honlapunkon szereplő emailcímen keresztül kérhetik”- tette hozzá Somogyi Katalin.
Külföldi üzletek lehetősége
A magyarországi indulást követően a piactéren már elérhetőek lesznek külföldi keresések is – megkönnyítve a tanácsadóknak olyan piacok és cégek elérését, amelyek az átlagosnál jövedelmezőbbé tehetik a működésüket. „ Jelenleg a magyarországi tanácsadók regisztrációja folyik, s a hazai bevezetést követően a környező országok piacain szeretnénk folytatni a terjeszkedést,amelynek előkészületeit már megkezdtük. Az országok közötti munkaerő-áramlás elősegítése nagy lehetőségeket rejt” - nyilatkozta a cég ügyvezetője.
mfor.hu