4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Koszos, pontatlan, drága, de legalább a mienk, és szeretnénk jobbá tenni – így összegezhetők a tegnapi Nemzeti Vasúti Kerekasztalon a MÁV-ról elhangzott vélemények. A felszólalók szerint a vasútnak az autó-, nem pedig a buszközlekedést kellene legyűrnie az utasok visszaszerzéséhez – ehhez viszont jobb szolgáltatásra, több észre, nagyobb törődésre és a változások iránti valódi akaratra lenne szükség. Mfor.hu tudósítás.

"Két opció létezik: bezárjuk és hazamegyünk, vagy olyan vasutat teremtünk, amely reális alternatívája lesz az autónak” - ezzel a kissé populáris, de a lényeget jól summázó beugróval adta meg az alaphangot előadásának Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnökségi tagja és szóvivője a szerdai Nemzeti Vasúti Kerekasztalon - a vitanapon a vasút első számú vezetői, a MÁV-ért felelős politikusok, valamint szakmai szervezetek képviselői és jól ismert véleményvezérek mondták el, mi a baj a vasúttal, és mit kellene azért tenni, hogy jobb legyen.

Céltalan, igénytelen, néma

Vitézy szerint a magyar vasút hét fő bűne a céltalanság, az önsorsrontás, az igénytelenség, a fejlődésképtelenség, a bezárkózottság, a motiválatlanság és a némaság. (Azaz nagyjából olyan, mint a magyar társadalom - a szerk.) Példaként említette, hogy a MÁV-nál előforduló 30-40 perces késések alapján nehéz lenne megbízható szolgáltatásról beszélni - statisztikáik szerint egyes vonalakon egy héten több napon késnek a vonatok, mint ahányon nem.

Az igénytelenséggel kapcsolatban fényképeket mutatott be több állomásról - például a 2007-ben az akkori kormány által nagy csinnadrattával felavatott ferihegyi megállóról, amely mára a graffitik és a kosz következtében látványt tekintve teljesen leépült, és a liftje is hosszabb ideje harcképtelen.         

A kritikus hangvételű és kellemesen életszagú előadást tartó VEKE-szóvivő szerint ezeket a "bűnöket" kellene levetkőzni annak érdekében, hogy előreléphessen a MÁV. A gyakorlati teendők között említette a jelenleg még egymással versenyző vasúti és a buszközlekedés működésének összehangolását - szerinte közös cél- és tarifarendszerre és utastájékoztatásra, összehangolt menetrendekre, valamint egységes irányításra és megrendelésre lenne szükség. Emellett javasolta, hogy az egész országra terjesszék ki az ütemes menetrendet.    

"Rengeteg  vasutasnak nincs értelmes munkája”

Utóbbi javaslatokat több más felszólaló is pártolta - például Tevan Imre szakújságíró, a  kotottpalya.blog.hu szerzője is. Úgy véli, az ütemes menetrend nagyon sok problémát megoldana, és végre beindítaná a vasúti hálózat vérkeringését - a vonatoknak kora reggeltől estig, a mellékvonalakon is maximum két órás időközönként, azonos időpontokban kellene járniuk, amivel biztosítanák a folyamatos mobilitást.

Tevan abban is egyetértett Vitézyvel, hogy a MÁV pazarló, színvonaltalan és nem hatékony. Szerinte "az a vasút baja, ami az egész országé: az emberek nem jól végzik a munkájukat.”          

Az Index főszerkesztő-helyettese egy tabutémára is rátapintott azáltal, hogy kimondta: jelenleg túlfoglalkoztatottság van a MÁV-nál. "Rengeteg vasutas van, akinek nincs kitöltve a munkaideje értelmes munkával, nem csak a Könyves Kálmán körúton, hanem a végrehajtó szolgálatoknál, például a kalauzoknál."

A vasút nem csak pénzkérdés

A két véleményvezér mellett persze ott voltak még mások is, például Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára, aki szintén a vasúti és a buszközlekedés összehangolása mellett érvelt. "Az igazi verseny az egyéni és a közösségi közlekedés között van - utóbbit kell szolgáltatásbarátabbá tenni, hogy visszaszokjanak az utasok.”


Megemlítette azt is, hogy a MÁV nem csak gazdaságossági, hanem társadalompolitikai kérdés is. "Vidéken régen a vasút társadalomszervező erő, biztos pont volt az életben. Ezt az állapotot helyre kell állítani” - magyarázta.

Az utasok visszaszerzésének fontosságát emelte ki előadásában Csanádi István, a Vasutas Települések Szövetségének elnöke is -ehhez, mint mondta, a szolgáltatás színvonalával arányos díjszabás lenne szükséges.

Készül a személyszállítási törvény

Ami a konkrét cselekvési terveket illeti, Fónagy szerint a megfelelő politikai döntéseket követően a közeljövőben vitára bocsátják a közösségi közlekedés koncepcióját, illetve a készülő személyszállítási törvényt, amely az idei év végéig jogalkotási fázisba kerülhet.

A személyszállítási törvényben többek között szabályozzák az egységes menetrendet, az egységes tarifa- és kedvezményrendszert és az egységes szervezet kialakítását - azaz a vitanapon ismertett elképzelések egy része hamar valósággá válhat.

Wéber Balázs

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!