7p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az olimpiai lángot Athénban a hajó pénteken vette át, szombaton hajózott ki és május 8-án érkezik majd Marseille-be, ahol vízi parádéval fogadják. A hajó egyidős az újkori olimpiákkal.

Az olimpiai láng szombaton indult útjára a görög fővárosból Athénból az olimpiát rendező Franciaországba – számol be róla többek között a Reuters. Április 26. és május 8. között a hajó áthalad a Földközi-tengeren, hogy elhozza a lángot Görögországból Marseille-be, az olimpiai fáklya váltójának kezdetére francia földön – ismerteti a France24. A Belem egy 58 méter hosszú és 8,8 méter széles háromárbocos vitorlás, amely 22 vitorlát hordoz, amelyek közül a legnehezebb 800 kilogrammot nyom. Főárboca 34 méter magas. Maximális sebessége 9,2 csomó, azaz 17 km/h. A hajót jelenleg a kereskedelmi flotta 16 hivatásos tengerésze és legfeljebb 48 gyakornok szolgálja ki. Aymeric Gibet, a hajó kapitánya felügyeli azt a 20 fiatalt, akik arra készülnek, hogy Franciaországba vigyék a lángot.

Az olimpiai lángot hordozó francia Belem vitorlás szencsenapja a május 8.
Az olimpiai lángot hordozó francia Belem vitorlás szencsenapja a május 8.
Fotó: olympics. com

„Mi vagyunk az első láncszem egy kollektív kalandban, amely a parton folytatódik" - büszkélkedett Gibet kapitány.

A bretagne-i Nantes kikötőjében épült hajó kezdetben kereskedelmi feladatokat látott el, kakaót, rumot és cukrot szállítottak rajta Európába az Atlanti-óceánon át a Karib-térségből és Brazíliából. Összesen 33 nagy utat teljesített, míg kereskedelmi szolgálatát 1914. január 31-én be nem fejezte. 1914-ben Winchester hercege, Hugh Grosvenor luxusjachttá alakította, és 1921-ben az ír Arthur Guinness sörgyártó vette meg. A 1950-es években a kereskedelmi flotta kiképzőhajójává alakították át, miután megvették Vittorio Cini velencei gróftól. A Caisses d'Epargne takarékpénztárnak köszönhetően került vissza francia tulajdonba, amely előteremtette a vásárláshoz szükséges pénzt.

A jármű 1979 augusztusában került vissza legelső kikötőjébe, Bretagne-ba. 1980 óta a non-profit Belem alapítvány kezeli. 1984-ben, eredeti állapotába visszaállítva, hivatalosan nemzeti műemlékké nyilvánították. Amellett, hogy vitorlás oktatóhajóként szolgált, számos utat tett ünnepélyes jelleggel: jelen volt a Szabadság-szobor századik évfordulóján (1986), Quebec City 400. évfordulóján (2008) és II. Erzsébet angol királynő gyémánt jubileumán (2012). A Belem a 2012-es londoni olimpiai játékokon is jelen volt.

Épp egyidős az olimpiával

Az újkori olimpiai játékok sora – az ókori olümpiák mintájára, 1503 év elteltével – 1896-ban Athénban kezdődött el, épp abban az évben, amikor a Belem története is elkezdődött. Az acéltestű vitorlás hajót 1896. június 10-én bocsátották vízre, mindössze hét hónappal azután, hogy a nantes-i hajógyárban leadták rá a megrendelést – írja a történetét bemutató portál. A Belem az akkori hajók többségéhez képest kis hajó volt. Ellentétben a legtöbb vitorlás kollégájával, nem a glóbusz körül hajózására vagy a fokok megkerülésére szánták. Kifejezetten arra készült, hogy kakaót és cukrot szállítson Brazíliából és Nyugat-Indiából Nantes-ba Henri Menier Noisielben található csokoládégyára számára. A hajó a nantes-i Denis Crouan és Fiai nevű vállalat tulajdona lett. A cég a brazil kikötő Belem nevét viselte, ahonnan sok árut szállított, és az új brazil állam jelmondatát, az Ordem e Progresso-t (Rend és Fejlődés) viselte az orrában. Az „antillai” típusú hajókhoz tartozott és akár 675 tonna árut is szállíthatott.

A francia hajógyárak ebben az időben nem tétlenkedtek: az acélvitorlások építését fellendítették különféle ösztönző intézkedések, nem beszélve a globális teherszállítás növekedéséről. Annak ellenére, hogy megjelent a gőzhajó, amely elvette az utas- és postai forgalmat, valójában ez volt a vitorlázás aranykora. A hajók elértek egy bizonyos technikai tökéletességet, és még soha nem volt belőlük ennyi a világ tengerein. Hatékonyak és gazdaságosak bizonyultak, különösen nagy rakományokhoz, szénhez, gabonafélékhez stb.

A Belem első útja csak félig volt sikeres, mivel egy tűzvész következtében a dél-amerikai partjai felé tartó útja során elpusztult a hajón szállított 121 öszvér. A tűzkár miatt sürgősen vissza kellett térnie a hajógyárba jelentős javításra.

A karibi szigeten a vulkánt rejtő  Pelée-hegy most békésnek tűnik
A karibi szigeten a vulkánt rejtő Pelée-hegy most békésnek tűnik
Fotó: uncommoncaribbean. com

Átvészeli a vulkánkitörést, május 8-án

Úgy tűnik, május 8, a dátum, amikor a hajó megérkezik majd Franciaországba, szerencsés nap volt már korábban is a Belem számára. 1902. május elején futott be a karibi Martinique szigetén található Saint-Pierre kikötőjébe, de tervezett kikötőhelyét a nantes-i Rozier hajózási társaság Tamaya vitorlása már elfoglalta. Ez a kis incidens menti meg a Belemet. Julien Chauvelon kapitánynak Robertnél kell lehorgonyoznia, a sziget másik oldalán.

Saint-Pierre abban az időben Martinique fővárosa és az egész nyugat-indiai régió gazdasági központja volt. Kis-Párizs becenevű, kellemes város volt, ahol lehetett élni. Egyik büszkesége az olasz színház volt, ahol szaporodtak az előadások, és amely a bordeaux-i színház mása volt. Világhírű botanikus kertje is szó szerint virágzott. A város felett magasodó Pelée-hegy, a kihaltnak nyilvánított és a lakosság számára biztonságosnak ítélt vulkán turisztikai helyként funkcionált.

Azonban a vulkán 1902 februárjában kezdődő különféle megnyilvánulásainak figyelmeztető jeleknek kellett volna lenniük. Saint-Pierre-t ellepte a hamuzápor és május 3-a óta zárva tartottak az iskolák. A lakosság félt, és néhányan már elmenekülnek. A május 11-én esedékes parlamenti választás második fordulójának megszervezése miatt aggódó hatóságok igyekeznek megnyugtatni az embereket. Május 5-én a várostól három kilométerre fekvő Guérin cukorgyárat egy sárlavina tönkretette, számos áldozattal. A kikötői szabályok azonban megtiltották a kapitányoknak, hogy engedély nélkül távozzanak. Május 7-én azonban egyikük, Ferrata kapitány, az Orsolina parancsnoka úgy döntött, hogy mégis kihajózik, mivel hajóját már hamu borította. Jól ismerte a Vezúv haragját és az előjeleket riasztónak látta.

A vámhatóság megtagadta a távozását, és súlyos büntetésekkel fenyegette, amite azt válaszolta: „Ki fogja beszedni ezt tőlem? Holnap mind halottak lesztek!" Az ő hajója lett az egyetlen túlélő azok közül, akik ott horgonyoztak.

Május 8-án reggel 8 órakor kezdődött Saint-Pierre teljes megsemmisülése. Hatalmas tüzes fergeteg rohant a város felé, beborította, megfojtotta, felgyújtotta. Semmit sem kímélt. A parlamenti választások jelöltjei, Fernand Clerc és Louis Percin már reggel fél hatkor elmenekültek a városból, ahol közel 28 ezer lakos halt meg fulladásban és égési sérülésekben. A tragédiában a városból csak ketten maradnak életben. Eközben Chauvelon kapitány épp partra szállni készült, hogy lóháton menjen Saint-Pierre-be, hogy Mahéo kapitánnyal ebédeljen. A robbanás hangja és a füstfelhő látványa azonban eltántorította. Hamueső borította be a Belemet.

Évekkel később szintén szerencséje volt a hajónak. Miközben 1923-ban közeledett a japán Jokohama kikötőjéhez, ismét elkerülte a legrosszabbat, amikor egy földrengés elpusztította a város nagy részét.

Kisérőhajók tömegeire számítanak az érkezési ceremónián
Kisérőhajók tömegeire számítanak az érkezési ceremónián
Fotó: paradeflammeenmer. fr

Parádés fogadtatás a győzelem napján, május 8-án

A hajó Franciaországba való érkezését tengeri parádéval üdvözölik majd - a szervezők jóvoltából – épp a második világháborút lezáró győzelem napján, május 8-án. A történelmi hajó fogadására lelkes hajósok jelentkezését várják, akik elkísérik a Belemet. Számos vitorlást várnak, és talán a szponzorokról sem feledkeztek el a szervezők, hiszen a Lángparádé honlapja szerint:

„A 2024-es Párizs azt szeretné, ha az olimpiai láng Franciaországba érkezése határozottan népszerű és részvételt hozó pillanat lenne, és történelmi ünneppé változna, a végén Coca-Cola koncerttel.”

Számos eseményt terveznek erre a kivételes napra, amely a Belem érkezését szolgáló nagy tengeri felvonulással fog nyitni. Amikor megérkezik Marseille-be az olimpiai lánggal a fedélzetén, a Belem több mint ezer hajó kíséretében előszőr bejárja az északi és a déli kikötőt, mielőtt nagyszabású ünnepséggel megérkezik a régi kikötőbe. Alig várjuk!

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!