6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A köztársasági elnök és a miniszterelnök fenntartásai ellenére is az előre borítékolt eredmény született az országos rádiófrekvenciákért zajló pályázaton: az eddigi két csatornának távoznia kell, helyüket pedig a nemrég alakult Advenio, illetve az FM1 konzorcium veszi át. Az első hírek szerint - bár sokat nem tudnak tenni - a vesztesek az eredményt nem fogják annyiban hagyni. Piaci szempontból ennél fontosabb ugyanakkor, hogy a döntéssel felértékelődhet a nagyobb regionális rádiók, illetve a hálózati adók szerepe.

A két országos frekvencián eddig üzemelő Danubius és Sláger Rádiótól a mostani állás szerint november közepén búcsúzniuk kell a hallgatóknak.  Ugyanakkor a két cég vélhetően nem fogja egykönnyen feladni pozícióit, és jogi úton próbálnak majd igazat szerezni maguknak. Legalábbis erre utal a Sláger közleménye, amely szerint perrel és minden lehetséges eszközzel támadják majd meg a döntést.

Korábban is a politika döntött

Miután a döntést hozó Országos Rádió és Televízió Testületben (ORTT) pártpolitikusok ülnek (a tagokat a parlamenti pártok delegálják, néhányuk pedig maga is országgyűlési képviselő), így vitathatatlanok azok az érvek, hogy "politikai döntés született" - de szintén ez volt a helyzet, amikor anno az eddig sugárzó rádiók javára döntöttek. Igaz, az első felhördülések után a vezető politikusok nyilatkozat meglehetősen árnyalt volt.

Hosszas lamentálásra adhatna lehetőséget Majtényi Lászlónak, az ORTT elnökének a pályázat kapcsán kifejtett ténykedése is. Ő felelt ugyanis a pályázati kiírásért, amelyen azután a győztesek megtalálták a benne hagyott kiskaput, vagyis a sales house közbeiktatásával végzett értékesítést. Ennek köszönhetően ugyanis a győztesek árbevételük jóval nagyobb százalékát tudták felajánlani koncessziós díjként, és ezzel jelentős többletpontokhoz jutottak az elbírálás során.

Az ORTT elnöke a döntés után a Magyar Rádió 180 perc című reggeli műsorában azt mondta: nem írja alá a két országos kereskedelmi rádiós frekvencia pályázatának győzteseivel kötendő műsorszolgáltatási szerződést. Sőt, csütörtökön azt is bejelentette, hogy az ORTT döntése miatt távozik posztjáról. Igaz, azt is hozzátette: "Más kérdés, hogy én nem fogom azt a szerződést aláírni, de a testület bármelyik tagja aláírhatja az ORTT nevében, a megállapodás érvényességéhez egy szignó elegendő".

Felértékelődhetnek a kisebb rádiók

Ha és amennyiben az eddig sugárzó adóknak, a Slágernek és a Danubiusnak valóban búcsúzniuk kell az országos frekvenciáktól, iparági elemzők szerint több vészforgatókönyv is elképzelhető. Egyrészt felértékelődhetnek a gyenge eredményességgel működő fővárosi adóállomások, illetve a vidéki helyi frekvenciák, vagy éppen a már most félig-meddig országos hálózatban működő rádiók, mint például a Juventus, a Klubrádió vagy a Rádió 1 - ezek lefedettsége ugyanis vidéken is számottevő.

Kérdés persze, hogy ezek tulajdonosai eladják-e egyáltalán a portékát, és ha igen, mennyiért. Szintén érdekes lehet a győztesek által használt jelenlegi fővárosi csatornák sorsa - igaz, az mfor.hu értesülése szerint az Advenio, mely a Danubius által eddig használt frekvencián Klassz néven sugároz majd műsort, mindenképpen meg akarja tartani a Lánchíd Rádiót. Balázs Csaba, az Econet Nyrt. vezérigazgatójának szavaiból szintén az tűnt ki, hogy a Slágert kiütő új adó, a Neo FM elsősorban zenei csatorna lesz, míg a Café megtartja jelenlegi műsorstruktúráját.

Egy másik lehetőség, hogy a folytonosság fenntartása érdekében a mostani adókon népszerű műsorvezetők egy részét – akár csak átmenetileg is – leigazolják az új adók. A csatornák műsortervéről még keveset tudni, azt mindenesetre az mfor.hu-nak név nélkül nyilatkozó médiaszakértő nem tartotta valószínűnek, hogy az alapvetően zenés jelleg megváltozna.

"Sok a beszélő rádió a piacon, viszont kevés megy jól. A fontos piaci szegmensnek számító fővárosban és környékén legalább öt adón mondanak folyamatosan híreket, vagy mennek beszélős műsorok. Egy ilyen országos, "mainstream" rádiótól pedig a hallgatók jó része szórakoztatást vár. Emellett hiba lenne a nagyon jól felépített neveket kidobni" – jellemezte a helyzetet forrásunk.

Zsugorodó reklámpiac 

A "mennyit ér" kérdés másik oldala is érdekes - azaz mennyi formális és informális országos rádiócsatornát bír el a piac. A hazai rádiós reklámpiac a Mediaedge:cia előrejelzése szerint az idén a tavalyihoz képest 26 százalékkal, 10 milliárd forintra zsugorodik. A visszaesés a reklámpiac szektorai között a rádiónál a legnagyobb mértékű.

A három legnagyobb hazai kereskedelmi rádió, a Sláger, a Danubius és a Juventus az év első három hónapjában - a Netpool adatai szerint – 1,832 milliárd forint nettó árbevételt könyvelt el. Ez 33 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól, nominál alapon a 2001-es szintnek felel meg.

Ráadásul a második félévben a frekvenciapályázat miatti bizonytalanság további problémákat okozott, a hirdetők ugyanis - a pályázati elbírálás kapcsán utólag igazolva döntésüket - csak szeptember-októberre rendeltek be megjelenéseket, az év utolsó két - a reklámpiac szempontjából azonban legerősebb - hónapjára nem. 

Ritkábban rádiózunk

Ráadásul a jövő is elég borús: ritkábban kapcsoljuk be ugyanis a rádiót, mint öt éve, a visszaszorulás vesztesei inkább a közszolgálati adók; az "összhallgatás" mintegy háromnegyede továbbra is a kereskedelmi adóknál összpontosul, derül ki a "Magyarországi médiapiaci körkép 2008" című tanulmányból.

Az ORTT Alkalmazott Kommunikációtudományi Intézete által kiadott munka szerint 2004 óta 83,7-ről 80,4 százalékra csökkent a 15 évesnél idősebbek körében azok aránya, akik naponta rádióznak, a kereskedelmi adókat választók aránya pedig 63,3-ról 62 százalékra mérséklődött.

A csökkenő hallgatottság hirdetői szempontból okoz gondot a rádiók tulajdonosainak. Bár az összefüggés nem lineáris, de elmondható, hogy minél nagyobb közönséget érnek el a médiumok, annál magasabb a potenciális bevételük.

Ennek kapcsán az mfor.hu úgy értesült, hogy politikai körökben felmerült az MR2 Petőfi "lekapcsolása" is. Így ugyanis a kereskedelmi adók elérése 10-15 százalékkal ugorhatna meg, miközben a Magyar Rádió támogatásán is spórolhatna némi pénzt a költségvetés. 

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!