Két új internetes szolgáltatást - online check in és online jegymódosítás - vezet be a Malév szeptember 18-tól, jelentette be mai sajtótájékoztatóján Leonov Péter. A társaság vezérigazgatója közölte: az internetes bejelentkezés a járatokra egyelőre csak a Budapestről induló utasok számára lehetséges, egy éven belül azonban az összes, Malév által használt repülőtérről való indulásnál biztosítva lesz ez az opció.
Kényelmesebb és olcsóbb
A magyar légitársaságnál az online check-inre legkorábban az indulás előtt 23 órával van lehetőség, legkésőbb pedig ötven perccel a felszállás előtt lehet bejelentkezni. A szolgáltatás lényege, hogy az utasoknak nem szükséges a repülőtéri pultoknál várakozni, hanem otthonról vagy munkahelyről is "becsekkolhatnak", és maguk nyomtathatják ki a beszállókártyájukat. Így nem kell a járat indulása előtt két órával a repülőtérre kiérkezni, elég negyven perccel korábban ott lenni. A bőrönddel nem rendelkező utasok egyből áteshetnek a biztonsági ellenőrzésen, akik pedig poggyászt szeretnének feladni, azok a "drop off" pultoknál tehetik ezt meg.
Az online check-in előnye utasszempontból tehát leginkább az, hogy - plusz díjak nélkül - egyszerűbbé és gyorsabbá teszi az utazás folyamatát. A Malév pedig költségeinek csökkentését várja az újítástól, hiszen – feltételezve, hogy sok utas él majd ezzel a lehetőséggel – a jelenleginél kevesebb check-in pultot kell fenntartania a repülőtereken.
"Iparági becslések szerint a hagyományos jegykezelés átlagosan 3,68 dollárba kerül utasonként, míg az online check-in esetében a költség mindössze 0,16-0,25 dollár" - tette hozzá Leonov Péter. A társaság arra számít, hogy új szolgáltatása rövid időn belül népszerű lesz, s hamarosan – a nagy európai repülőterekhez hasonlóan – utasaik mintegy ötven százaléka az interneten jelentkezik majd be járatára.
A Ryanairnél már fizetős a reptéri check-in
A Nemzetközi Légifuvarozási Szövetség (IATA) adatai szerint egyébként ma már mintegy száz légitársaság teszi lehetővé az online check-int, két éven belül pedig – az Airline IT Trends Survey 2008-as felmérése alapján - a légicégek 92 százaléka fogja biztosítani ezt a lehetőséget. Ferihegyen a jelentősebb légitársaságok többségénél, így – többek között – a British Airwaysnél, a Lufthansánál, az easyJetnél és a Ryanairnél már eddig is adott volt ez a lehetőség.
"Augusztusban Budapestről induló utasaink csaknem húsz százaléka használta az online-check int" - mondta el az mfor.hu-nak Nagy Katalin. A British Airways marketingmenedzsere hozzáfűzte: a szolgáltatást Ferihegyen egy éve vezették be, azóta egyre többen veszik igénybe.
A Ryanairnél 2008 tavaszi adatok szerint az utasok negyven százaléka "csekkol be" interneten a járatokra az egész hálózatot tekintve. Ez az arány valószínűleg azért ilyen magas, mert az ír fapados a hagyományos, repülőtéri bejelentkezésért már pótdíjat számít fel. A Lufthansánál érdeklődésünkre annyit mondtak, hogy egyelőre csupán az utasok kis része él az online check-in lehetőségével.
Jön a mobil check-in
A német légitársaság egyébként a főbb németországi repülőtereken a közelmúltban vezette be a mobil check-in szolgáltatást. Ennek lényege, hogy a repülőjegyét interneten vagy mobilon megvásárló utas a járat indulása előtt a neten "becsekkolja magát", kiválasztja a megfelelő ülést, és beszállókártya helyett egy mms üzenetet kap. A kép egy fekete-fehér négyzetekből álló, leginkább tévés adásszünetre emlékeztető ábra, amellyel az utasnak nem kell sorba állnia a repülőtéren, hanem rögtön mehet a biztonsági ellenőrzéshez, ahol az adatokat megfelelő szkennerrel beolvassák a mobiltelefon képernyőjéről. Beszálláskor is csak a mobilt kell felmutatni, a papíralapú beszállókártya teljes mértékben megszűnik.
A Lufthansa ígérete szerint a mobil check-in szolgáltatás néhány héten belül, de legkésőbb év végéig Magyarországon is elérhető lesz, emellett a Malév is tervezi annak bevezetését.
Wéber Balázs