Az izlandi vulkán hamufelhőjének koncentrációja valószínűleg a mai napon sem éri el a veszélyes mértéket, így a légtér korlátozására nem lesz szükség, mondta el szerdai sajtótájékoztatón Bozó János.
Tiszta az ég, de lehet még csiki-csuki
Az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) repülésmeteorológusa szerint 6000 méter felett már teljesen tiszta a légtér hazánk felett, és csupán 6000 méter alatt, a Győr-Moson-Sopron - Mohács vonaltól keletre található a levegőben vulkáni hamu. Utóbbi azonban annyira felhígult állapotban van, hogy nem veszélyezteti a repülőgépeket, ráadásul késő délutánra Románia irányába elhagyja az országot.
Az elkövetkező napokban azonban ismét "van mitől tartani”, figyelmeztetett Bozó János. A jelenlegi előrejelzések szerint ugyanis csütörtök reggel vagy délután és szombaton újabb hamufelhő érheti el hazánkat, ezért elképzelhető, hogy megint elkezdődik "a csiki-csuki játék” a magyar légtérben, magyarázta a szakértő.
Igaz, mivel az 1600-1700 méteres magasságban lévő vulkán kilövelléseinek intenzitása már nem éri el az egy héttel ezelőttit, ezért csak a 6000 méter alatti légtér lehet szennyezett, és az sem annyira, mint korábban - efelett valószínűleg nem lesz szükség korlátozásra.
Lassan helyreáll a rend Ferihegyen is
Bár a magyar légtér jelenleg szabad és Európa többi országában, így Nagy-Britanniában és Németországban is feloldották a korlátozásokat, a forgalom csak lassan áll helyre. Fehér Imre, a légiforgalmi szolgáltató HungaroControl szóvivője szerint ma a normál forgalom több mint ötven százaléka bonyolódhat le a magyar légtérben, az Eurocontrol pedig azt közölte, hogy a járatok háromnegyede közlekedhet Európában.
A Budapest Airport szerint ma már csak akkor törölnek járatokat, ha a célállomás nem tudja fogadni a repülőgépet - mondta Hardy Mihály vállalati kapcsolatok igazgató az MTI-nek. Szerinte a törlések főleg a németországi járatokat érintik.
Ferihegy tegnap - bár már délelőtt 10 órakor feloldották a légtérkorlátozást - az ilyenkor szokásos forgalom felét tudta lebonyolítani, ez ötvenhét érkező és hatvanhárom induló járatot jelent. A csupán átrepülő gépeket is beszámítva a hazai légtér forgalma 40 százaléka volt az ilyenkor szokásosnak.
Az európai helyzet normalizálódását segítette, hogy - több tesztrepülés után - hétfőn az EU-államok közlekedési hatóságai megegyeztek a légtérbe kerülő vulkáni hamu repülésbiztonsági értékelésének egységes rendszeréről.
Ez alapján az európai légteret három részre osztották. A magas kockázatúakban továbbra is tilos a repülés, az alacsony kockázatúakban a légitársaságok saját felelősségükre közlekedhetnek, a harmadik kategóriában pedig teljesen szabad az út.
1,7 milliárd dollárt buktak a légicégek
Az IATA nemzetközi légiipari szövetség adatai szerint az elmúlt hat napban legalább 95 ezer járatot töröltek a légitársaságok, amelyek miatt az iparág mintegy 1,7 milliárd dollár veszteséget szenvedett el. A Malév több mint egymilliárd forintra becsüli a hamupánik miatti bevételkiesést, a teljes kár nagysága azonban még ennél is nagyobb lehet.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum