3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az elmúlt három hétben elvégzett vizsgálatok alapján eddig közel száz kereskedelmi és szolgáltatóipari vállalkozásnak van esélye arra, hogy felkerüljön a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) pozitív listájára - mondta el a szervezet főigazgatója csütörtökön Zalaegerszegen tartott sajtótájékoztatóján.

Pintér István kifejtette: az eddigi gyakorlattal szemben nem a szankcionálásra, hanem a megelőzésre helyezi a hangsúlyt a hatóság, ezért is döntöttek úgy, hogy készüljön nyilvános lista azokról a vállalkozásokról, amelyek ellenőrzésekor pozitívak a tapasztalatok. Ez a lista az előzménye lesz a jövő évtől bevezetni tervezett fogyasztóbarát emblémának, amelynek részletes feltételeiről a vállalkozói szervezetekkel és a civil fogyasztóvédelmi szervezetekkel tárgyalnak majd.

A főigazgató azt mondta: az idén három országos témavizsgálat eredményeként kerülhetnek a cégek a névsorba. Vizsgálják az árképzés szabályainak betartását, a fogyasztók minőségi kifogásának kezelését és hozzáveszik majd a nyári idegenforgalmi ellenőrzések tapasztalatait.

Akkor kerülhet a listára egy-egy vállalkozás, ha a megyei felügyelőségek nem tárnak fel jogsértést, az előző egy évben nem szabtak ki szankciót, illetve ha nem volt megalapozott fogyasztói bejelentés. A hatóság ekkor ad ki egy igazolást, ami kifüggeszthető az üzletben, és az NFH honlapján is megtalálható lesz a cég neve.

Pintér István elmondta: azoknak a vállalkozásoknak, amelyekhez nem jutottak el az ellenőrök, de szeretnének szerepelni a pozitív listán, kérvényezniük kell az átfogó ellenőrzést. Ha mindent rendben találnak náluk, akkor ők is szerepelhetnek a névsorban.

Mindezek után a jövő évtől tervezik a fogyasztóbarát embléma bevezetését, de ennek elnyeréséhez plusz szolgáltatásokat is fel kell mutatnia az adott vállalkozásnak. A hatóság elképzelései szerint ezeket a kezdeményezéseket a határmenti együttműködések keretében a szomszédos országokra is kiterjesztenék, ennek érdekében Szerbiával és Szlovákiával még az idén közös pályázatot nyújtanak be uniós forrásokra.

Pintér István azt mondta: minden száz ellenőrzésből 30 esetében találnak hiányosságokat. A fennmaradó 70 százaléknyi vállalkozás közül nagyjából minden harmadik teljesíti mindazokat a kritériumokat, amelyek révén szerepelhetnek a pozitív listán.

Erdei Lehel, a Zala Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének megbízott vezetője a megyében gyűjtött tapasztalatok alapján kijelentette: idén januárban már érezhető volt javulás a vállalkozások jogkövető magatartását illetően. Ez azonban még korántsem kielégítő, ezért folytatódnak az átfogó vizsgálatok Zalában is.

Rigó Csaba, a Zala Megyei Kormányhivatal kormánymegbízottja arról beszélt, hogy nemcsak a fogyasztók, hanem az adott cégekkel kapcsolatban álló más vállalkozások is tájékozódhatnak partnereikről a pozitív lista jóvoltából. Emlékeztetett arra, hogy a közigazgatásban is az az alapelv, hogy nagyobb hangsúlyt kap a megelőzés, mint a szankcionálás, és minden területen - így a hatósági munkában is - kiemelkedően fontos az ügyfélbarát hozzáállás.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!