4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Hétfő délig jelentkezhetnek be a társaságok a MÁV Cargo privatizációjára. Ma még minden titok, csak annyit tudni, hogy minden, a régióban meghatározó vasúttársaság szimatol a privatizációs pályázat környékén. Kedden egy tengerentúli konzorcium is bemutatkozott, bennfentesek azonban a német és orosz vasút esetleges közös pályázatát várják befutónak. Mfor.hu háttér.

Mindenkinek a MÁV Cargó kell (mfor.hu montázs)

Hétfő délig tíz-húsz vasúttársaság jelenetkezhet be a MÁV Cargó privatizációs tenderére a várakozások szerint. Pontosan még semmit sem lehet tudni, így azt sem, melyik társaság milyen konzorciumot alkot a tender elnyeréséért. Legutóbb az amerikai Rail World és a Mid Europa Partners befeketőcég állt össze - egy ma még lazán meghatározott - konzorciummá és jelezte: biztosan megjelennek hétfő délelőtt a MÁV Andrássy úti székházában - mondta Edward A. Burckhard, a Rail World elnök-vezérigazgatója a társaság keddi sajtótájékoztatóján.

A Cargo Central Europe (CCE) névre keresztelt konzorciumban többségi tulajdonosa a Mid lesz, amely főként halódó cég megvásárlásával, majd a reorganizációt követően, legfeljebb öt év múlva - lehetőelg többszörös áron - történő értékesítésével foglalkozik. A cégnek a MÁV Cargóval is hasonlóak az elképzelései: a tervek szerint öt év múlva a tőzsdére lépéssel szállnának ki az üzletből. Ha a CCE veszi meg a Cargót, akkor a Mid tulajdonrésze kétharmad-háromnegyed lesz - saccolta meg Craig Bucher, a befeketető cég igazgatója.

Nincs még konkrétum

A pontos menetrendről, illetve arról, hogy hozzávetőleg mekkora összeget kívánnak invesztálni a Cargóba nem nyilatkoztak, mondván a könyvek áttekintése után tudnak csak részeletekbe bocsátkozni. Példaként azt hozta fel Burckhard, hogy Észtországban hat évvel ezelőtt a működőképesség határán lévő mozdonyparkot 75 új mozdonnyal újították fel. A MÁV Cargónak 13 ezer vagonja van, amelyek átlagosan húsz évnél is idősebbek.

A CCE bízik abban, hogy elegendő tapasztalattal rendelkeznek a régiós piacon (az Észt vasutat 2001-ben privatizálták, majd az idén visszavásárolta a kormány, emellett a lengyel áruszállításban is jelen vannak). Ennek ellenére a legkevésbé sem szabad lebecsülni a nagy régiós vasúttársaságokat, amelyek biztosan képviseltetik magukat a tenderen egy pénzügyi befektető által.

A medve és a sas összeáll?

Az már bizonyos, hogy a román vasúttársaság is bejelentkezett a Cargóért, a háttérben azonban még nagy a mozgolódás. Az sincs kizárva, hogy a CCE az utolsó pillanatban még bevesz a konzorciumba egy regionális vasúttársaságot, így biztosítva a hosszú múltra visszatekintő helyi tapasztalatot. Ugyanakkor a piaci pletykák szerint egy sokkal nagyobb és jelentőségteljesebb csoport is alakulóban van.

A hírek szerint a Deutsche Bahn az orosz vasúttal alkot szövetséget és együttes erővel szállnak versenybe a MÁV Cargóért. Ez valószínűleg csak hétfő délben fog kiderülni, addig inkább titokban tartja az együttműködést a két fél. Ha a német-orosz konzorcium valóban létrejön, akkor nem szabad mást kihozni nyertesnek, véli egy forrásunk. Nem csak azért, mert ez lesz a legerősebb, sokkal inkább azért, mert a két szereplő száz százalékig ki fogja használni Magyarország és a MÁV Cargo lehetőségeit.

Az idén minden kiderül

A két fordulós tenderre hétfő délig lehet jelentkezni - a dokumentációt péntek délig lehet megszerezni. A második fordulóra október 19-ig lehet beadni a már kötelező ajánlatokat. A tervek szerint az év végéig lezárul a privatizáció, s a MÁC Cargo 29,5 milliárd forint névértékű teljes részvénycsomagja az új tulajdonoshoz kerül. A kiírásban még egyetlen kikötés szerepel: nagyságrendileg 150 millió forint névértékű részvényt a dolgozók rendelkezésére kell bocsátani.

A MÁV Cargo elemzések szerint 70-80 milliárd forintot ér - pontos adat nincs, mert a társaság értékét felmérendő tender félbe szakadt. Szkeptikusok ugyanakkor erősen megkérdőjelezik még ezt a piaci értéket is, mert a MÁV Cargónak csak vagonjai vannak, mozdonya azonban nincs. Vagyis eőteljesen rá vannak utalva a MÁV vontatási üzletágára.

F. Sz. E.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!