Hétfő délig tíz-húsz vasúttársaság jelenetkezhet be a MÁV Cargó privatizációs tenderére a várakozások szerint. Pontosan még semmit sem lehet tudni, így azt sem, melyik társaság milyen konzorciumot alkot a tender elnyeréséért. Legutóbb az amerikai Rail World és a Mid Europa Partners befeketőcég állt össze - egy ma még lazán meghatározott - konzorciummá és jelezte: biztosan megjelennek hétfő délelőtt a MÁV Andrássy úti székházában - mondta Edward A. Burckhard, a Rail World elnök-vezérigazgatója a társaság keddi sajtótájékoztatóján.
A Cargo Central Europe (CCE) névre keresztelt konzorciumban többségi tulajdonosa a Mid lesz, amely főként halódó cég megvásárlásával, majd a reorganizációt követően, legfeljebb öt év múlva - lehetőelg többszörös áron - történő értékesítésével foglalkozik. A cégnek a MÁV Cargóval is hasonlóak az elképzelései: a tervek szerint öt év múlva a tőzsdére lépéssel szállnának ki az üzletből. Ha a CCE veszi meg a Cargót, akkor a Mid tulajdonrésze kétharmad-háromnegyed lesz - saccolta meg Craig Bucher, a befeketető cég igazgatója.
Nincs még konkrétum
A CCE bízik abban, hogy elegendő tapasztalattal rendelkeznek a régiós piacon (az Észt vasutat 2001-ben privatizálták, majd az idén visszavásárolta a kormány, emellett a lengyel áruszállításban is jelen vannak). Ennek ellenére a legkevésbé sem szabad lebecsülni a nagy régiós vasúttársaságokat, amelyek biztosan képviseltetik magukat a tenderen egy pénzügyi befektető által.
A medve és a sas összeáll?
Az már bizonyos, hogy a román vasúttársaság is bejelentkezett a Cargóért, a háttérben azonban még nagy a mozgolódás. Az sincs kizárva, hogy a CCE az utolsó pillanatban még bevesz a konzorciumba egy regionális vasúttársaságot, így biztosítva a hosszú múltra visszatekintő helyi tapasztalatot. Ugyanakkor a piaci pletykák szerint egy sokkal nagyobb és jelentőségteljesebb csoport is alakulóban van.
A hírek szerint a Deutsche Bahn az orosz vasúttal alkot szövetséget és együttes erővel szállnak versenybe a MÁV Cargóért. Ez valószínűleg csak hétfő délben fog kiderülni, addig inkább titokban tartja az együttműködést a két fél. Ha a német-orosz konzorcium valóban létrejön, akkor nem szabad mást kihozni nyertesnek, véli egy forrásunk. Nem csak azért, mert ez lesz a legerősebb, sokkal inkább azért, mert a két szereplő száz százalékig ki fogja használni Magyarország és a MÁV Cargo lehetőségeit.
Az idén minden kiderül
A két fordulós tenderre hétfő délig lehet jelentkezni - a dokumentációt péntek délig lehet megszerezni. A második fordulóra október 19-ig lehet beadni a már kötelező ajánlatokat. A tervek szerint az év végéig lezárul a privatizáció, s a MÁC Cargo 29,5 milliárd forint névértékű teljes részvénycsomagja az új tulajdonoshoz kerül. A kiírásban még egyetlen kikötés szerepel: nagyságrendileg 150 millió forint névértékű részvényt a dolgozók rendelkezésére kell bocsátani.
A MÁV Cargo elemzések szerint 70-80 milliárd forintot ér - pontos adat nincs, mert a társaság értékét felmérendő tender félbe szakadt. Szkeptikusok ugyanakkor erősen megkérdőjelezik még ezt a piaci értéket is, mert a MÁV Cargónak csak vagonjai vannak, mozdonya azonban nincs. Vagyis eőteljesen rá vannak utalva a MÁV vontatási üzletágára.
F. Sz. E.