5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Nemzeti Közlekedési Hatóság szerint szoros, de nem irreális az a határidő, amit a BKV szabott az Alstomnak a kettes metró vonalára szánt szerelvények végleges típusengedélyének megszerzésére. A műszaki hiányosságokkal küszködő, eleve késve érkező francia metrók forgalomba állását eredetileg 2009 elejére ígérték, majd folyamatosan tologatták a dátumot. Június vége a BKV szerint már tényleg a "türelem véghatárideje" – az Alstom egyelőre nem nyilatkozik az ügyben. Mfor.hu háttér.

"Szoros, de nem irreális" az a határidő, amit a BKV szabott a héten az Alstom francia járműgyártó vállalatnak a kettes metró vonalára szánt Metropolis-szerelvények végleges típusengedélyének megszerzésére - legalábbis ezt a véleményt fogalmazta meg az mfor.hu kérdésére az engedély kiállítására hivatott Nemzeti Közlekedési Hatóság. Szabó Aliz, az NKH kommunikációs referense egyúttal hozzátette: a határidő természetesen nem kötelező érvényű a hatóság számára.

Még javítják a hibákat

Az NKH szerint a végleges típusengedély kiadásának legfőbb akadálya, hogy az Alstom "nem tudta eddig hitelt érdemlően igazolni, hogy a jármű teljes körűen megfelel a vonatkozó szabványok, jogszabályok előírásainak, és minden szempontból kielégíti a közlekedésbiztonság alapvető követelményeit". Hozzátették, hogy az NKH-nak "tartalmi és formai kifogásai" is vannak a francia cég által benyújtott engedélyezési dokumentációval kapcsolatban. 

Azon kérdésünkre, hogy melyek a Metropolisok legfőbb hiányosságai, a hatóság - azzal az indokkal, hogy az eljárás még zajlik - nem kívánt részletekbe bocsátkozni. Közlésük szerint az Alstom - amely saját felelősségére már az összes szerelvényt legyártotta - lehetőséget kapott a hibák kijavítására, ami jelenleg is folyamatban van.  

Már a kezdet is nehéz volt

A BKV szerint a Metropolisnál már a 2009 áprilisában megkezdett típusvizsgálati tesztek során számos műszaki probléma került felszínre - ilyen volt többek között az áramszedő és a homlokfali menekítő ajtó kérdése is. A hibákat a gyártó kijavította, majd benyújtotta végleges típusengedély kérelmét az NKH-hoz. A hatóság azonban - a fent részletezett okból - ezt nem adta meg, hanem független szakértőt kért fel az elbírálásra, és további 1500 kilométer tartampróbát rendelt el. 

Az NKH szerint utóbbi ütemezése és lebonyolítása az Alstom feladata - ott a hatóság, a BKV és a független szakértő is csak ellenőrző szerepben lép fel. A szakértői eljárás tartampróba befejezését követően zárulhat le - ennek várható időpontjával kapcsolatban szintén nem kívántak találgatásokba bocsátkozni.   

Annyi biztos, hogy 2009. szeptember 15-e óta a típusengedélyezési eljárás hiánypótlási szakaszban van. Az NKH a BKV által felügyelt próbafutás, a típusengedélyezési dokumentáció benyújtása, valamint a független szakértői vizsgálat eredménye alapján hoz majd döntést arról, megadja-e a szerelvénynek a végleges típusengedélyt. 

2009 elejére ígérték

Mint ismert, a BKV Zrt. még 2006 májusában kötött szerződést az Alstommal metró járművek gyártására és szállítására mintegy 215 millió euró értékben. A kettes metró vonalára összesen 22, egyenként öt kocsiból álló, vezetőfülkés, az új, négyes metróvonalra pedig 15 darab, egyenként négy kocsiból álló, vezetőfülke nélküli járműnek kell érkeznie.

Akkori nyilatkozatok szerint az első szerelvényeknek 2008 nyarán kellett volna megérkezniük  a BKV-hoz, azonban már erre is csak fél éves csúszással, 2009. január végén került sor. Forgalomba állásukat eredetileg 2009 elejére ígérték, majd ezt a dátumot is folyamatosan tologatták - a "türelem véghatárideje" most június utolsó napja.

Ha ezt sem sikerül tartani, akkor a közlekedési cég "rákényszerülhet" a szerződés felmondására. Ebben az esetben a BKV visszavonná a már kifizetett előleleget, és valamennyi többletköltségét az Alstomra terhelné rá. A szerződés felbontása azonban egyik félnek sem érdeke, ezért a tárgyalások - a még hátralévő tesztekkel párhuzamosan - folytatódnak, közölte a BKV.

A felét már kifizették

A közlekedési vállalat egyébként eddig a szerződéses összeg felét fizette ki előlegként, melynek ellenében az Alstom ugyanezen összeggel feltétel nélkül lehívható bankgaranciát adott. Emellett a szerződéses ár tíz százalékának megfelelő "teljesítési biztosítékot" állított ki, amely kártérítés címén fizethető ki a BKV-nak.

Az Alstom a történtekkel kapcsolatban kiadott közleményében mindössze annyit közölt, hogy a BKV-val tartott március 2-i egyeztetésén bemutatta azt a tesztprogramot, amelynek megvalósításával a metrószerelvények forgalomba helyezhetők. Egyúttal kiemelte, hogy a végleges típusengedély megszerzése érdekében a BKV-nak és az NKH-nak is lépéseket kell tennie.

Hogy ez alatt pontosan mit értett a járműgyártó cég, azt kérdésünkre nem részletezte, mint ahogy egyelőre egyéb, az üggyel kapcsolatos kérdéseinkre sem kívánt válaszolni. 

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!