Megalapozottnak találta Jóri András adatvédelmi biztos azokat az állampolgári panaszokat, amelyek az RTL Klub Mónika Show, valamint a TV2 Joshi Barath című műsorával kapcsolatban érkeztek, mondta el az mfor.hu kérdésére Mészáros Katalin. Az Adatvédelmi Biztos Irodájának sajtótitkára szerint a biztos által lefolytatott vizsgálat során mindkét műsorról bebizonyosodott, hogy nem érvényesül az adatvédelmi törvényben meghatározott tisztességes adatkezelés, illetve tájékoztatási kötelezettség követelménye.
Csőbe húzott szereplők
Mint ismert, a panaszosok egybehangzóan kifogásolták a műsorgyártók, illetve a műsorszolgáltatók eljárását a személyes adatok kezelése során. Szerintük "műsorba csalogatási" stratégiát alkalmaztak a szereplő-jelöltekkel szemben, nem tájékoztatták őket arról, milyen televíziós műsorban fognak szerepelni, témájával kapcsolatban megtévesztették őket, és csak a felvételen szembesültek a műsor gyakran az emberi méltóságot sértő voltával.
Ez a gyakorlat annál is inkább kifogásolható, mivel a vizsgált produkciók többségénél különleges adatok (a személyek egészségi állapotával, kóros szenvedélyével, ideológiai nézeteivel, szexuális életével kapcsolatos információk) is elhangzottak.
A beadványok szerint a műsor felvételének helyszínén a szereplőknek kiszolgáltatott helyzetüket kihasználó, megalázó bánásmódban volt részük. Nyilatkozatot írattak alá velük, amely mind adatvédelmi, mind polgári jogi szempontból kifogásolható rendelkezéseket tartalmazott.
Az adatvédelmi biztos vizsgálata során a panaszosok állításainak helytállósága mellett az is nyilvánvalóvá vált, hogy egyes esetekben a szereplők pszichikai, érzelmi ráhatás alatt írtak alá szerződéseket.
Tudniuk kell, mi vár rájuk
Ezen hiányosságokat szem előtt tartva az adatvédelmi biztos csütörtöki közleményében ajánlásokat fogalmazott meg a műsor készítőinek. Eszerint a kibeszélő-show gyártása során meg kell szüntetni azt az egyenlőtlenséget, amelybe a meglepetésen alapuló szerkesztési elvek miatt a szereplő kerül. Ha például nem közlik a vele együtt fellépő többi szereplő nevét, illetve a műsor témáját, akkor a felvételt követően kell beleegyeznie személyes adatainak kezelésébe. További kívánalom, hogy az írásbeli hozzájárulást nem szabad kötbér megfizetéséhez vagy egyéb hátrányos helyzet kilátásba helyezéséhez kötni.
Az adatvédelmi biztos szerint már az első kapcsolatfelvételnél közölni kell a szereplőjelöltekkel a műsorkészítés és az adatkezelés minden lényeges körülményét, a beszélgetőpartnerek neve és a téma kivételével. Így tudniuk kell a műsor jellegét (hagyományos beszélgetés vagy kibeszélő show), annak címét, időpontját és helyét, valamint a műsorvezető nevét.
További kívánalom, hogy a szereplők korlátozás nélküli, visszavonhatatlan hozzájárulását hagyományos beszélgető műsor esetén a műsorkészítést megelőzően, kibeszélő show-nál azt követően kell beszerezni. Ha a program készítője az előzetesen egyeztetett feltételektől eltér, a hozzájárulás bármikor visszavonható vagy megtagadható.
Az ajánlások között szerepel továbbá, hogy az adatkezelő köteles elegendő időt biztosítani a hozzájárulás kinyilvánításához, illetve a nyilatkozatnak megfelelő betűméretűnek és összességében a szereplő számára könnyen befogadhatónak kell lennie.
Az adatvédelmi biztos kiemeli azt is, hogy a műsor készítői kötelesek tájékoztatni a szereplőt a fellépést érintő változásokról, az adatok tárolásáról, kezeléséről, valamint arról is, ha a felvételeket más műsorszolgáltatóknak továbbítják.
A TV2 enged, az RTL Klub tagad
Az adatvédelmi biztos elmarasztaló megállapításaival kapcsolatban Kedves Brigitta, a TV2 vállalati kommunikációs menedzsere az mfor.hu kérdésére annyit közölt, hogy egyelőre tanulmányozzák azokat, és a jövő hét első felében határoznak róluk. Hozzátette, az ajánlásokat feltétlenül betartják, és az intézkedésekről a megadott 30 napos határidőn belül részletesen tájékoztatják a biztost.
Ezzel szemben az RTL Klub csupán néhány apróbb változtatást kíván végrehajtani adatkezelési gyakorlatán. Ennek oka, hogy meglátásuk szerint az ajánlások többsége nem a Mónika Show-ra vonatkozik, illetve az adatvédelmi biztos megállapításainak nagy része esetükben "nyitott kapukat dönget", mondta Rényi Ádám.
A csatorna kommunikációs igazgatójának állításait Mészáros Katalin cáfolja - szerinte az adatvédelmi biztos elmarasztalásai és ajánlásai mindkét csatornára vonatkoznak. (Erre utal egyébként az adatvédelmi biztos honlapján az általunk idézett közlemény után megjelentett részletes ajánlás is – a szerk.)
Nincsenek szankciók
A biztos állásfoglalása egyébként semmiféle szankciókkal nem jár, így csak a csatornák józan belátása vagy/és a nyilvánosság kényszerítő ereje hozhat változást a műsorok adatkezelési gyakorlatában.
Ha ez nem történik meg és továbbra is nagy számú panasz érkezik az irodához, akkor a biztos élhet hatósági jogkörével, "közigazgatási határozattal" egyenértékű határozatot hozhat, ennek részeként töröltethet bizonyos adatokat, illetve azok megsemmisítésére szólíthat fel, mondta Mészáros Katalin.
A valódi kérdés azonban az, hogy hosszú távon lesz-e visszatartó erejük az ajánlásoknak és az esetleges szankcióknak, vagy a nézettség végül úgyis mindent felülír.
Wéber Balázs