3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

2012 utolsó negyedévében az előző időszakinál több fogyasztóvédelmi kérelem érkezett a felügyelethez. A legtöbb gond változatlanul a deviza alapú szabad felhasználású hitelekkel volt.

A Pénzügy Szervezetek Állami Felügyelete csütörtök délután tette közzé 2012 negyedik negyedévére vonatkozó fogyasztóvédelmi jelentését, mely szerint összesen a három hónap alatt 1750 fogyasztói kérelem érkezett a szervezethez.

Ez valamivel több, mint a harmadik negyedéves kérelemszám, viszont jóval alacsonyabb az előző évinél, aminek magyarázata, hogy a végtörlesztés akkor igen sok kérdést vetett fel a lakosságban.

Az összes kérelmen belül 1233 kérelem, vagyis 70,5 százalék a pénzpiaci szektort érintette, melynek részaránya egyébként előző negyedévhez képest növekedett. Ugyanakkor a tőkepiaci, biztosítási és pénztári szektorral kapcsolatban arányaiban kevesebb problémája volt a fogyasztóknak, mint 2012 harmadik negyedévében. 

A pénzpiaci szektoron belül nem meglepő módon a legtöbb fogyasztóvédelmi kérelem, pontosan 903 darab a bankokat érintette. Ha a termékek szerint nézzük a kérelmek megoszlását, akkor kiderül, hogy a deviza alapú szabad felhasználású hitelekkel kapcsolatban merült fel a legtöbb probléma - számszerűen 168 darab, de ennél csak alig kevesebb gond volt a deviza alapú lakáshitelekkel, 146 darab.

A leggyakrabban előforduló kérelemtípusok továbbra is az elszámolások, megbízások teljesítésével, a szolgáltatások minőségével és a hiányos tájékoztatással összefüggő ügyek. Figyelemre méltó ugyanakkor, hogy a negyedik negyedévben a kamatok mértékével és az egyoldalú szerződésmódosításokkal kapcsolatos kérelmek száma több, mint kétszeresére emelkedett. A megállapított jogszabálysértések egyébként leggyakrabban a panaszkezelési határidő be nem tartása, illetve a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat folytatása volt.

Amelyikre a legtöbb panasz volt...

A legproblémásabb bank az AXA Bank volt, melyet érintően 110 kérelem érkezett be a vizsgált három hónap alatt. Ez az összes kérelem 10 százalékát teszi ki, ami bőven nagyobb a bank 1 százalékos piaci részesedésénél. Piaci súlyához mérten szintén problémásnak minősíthető még a CIB Bank  - számszerűen 45 -, illetve az FHB és a Raiffeisen Bank 44, illetve 64 kérelemmel. A kérelmek abszolút számát tekintve viszont az OTP áll az élen, hiszen 171 darab érkezett a felügyelethez, ám a bank 28 százalékos piaci részesedése alatt van jócskán a 16,5 százalékos panaszarány.

A jelentés ismereteti a felügyelet hivatalból lefolytatott vizsgálatát is, melynek fókuszában az EOS Faktor Magyarország Zrt. állt.

A vizsgálatot lezáró határozatában megállapította, hogy a pénzügyi vállalkozás által az ügyfeleknek küldött sms-üzenetek tartalmuk – egyebek között a „saját érdekében azonnali visszahívását várom”, a „jogi eljárás elkerülése végett fizessen határidőre”, vagy a „Szeretné, ha önnel szemben kényszerintézkedéseket foganatosítanánk?” kitételek – fenyegető jellege miatt alkalmasak voltak pszichés nyomás kifejtésére és emiatt a fogyasztói döntéshozatal megzavarására.

A több mint 61,5 ezer fogyasztónak összességében bő 102 ezer alkalommal kiküldött üzenetek így megsértették az agresszív kereskedelmi gyakorlatot tiltó törvényi előírást. A vizsgálat eredménye az lett, hogy a felügyelet 10 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a pénzügyi vállalkozás által tanúsított magatartás miatt.

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!