A Pénzügy Szervezetek Állami Felügyelete csütörtök délután tette közzé 2012 negyedik negyedévére vonatkozó fogyasztóvédelmi jelentését, mely szerint összesen a három hónap alatt 1750 fogyasztói kérelem érkezett a szervezethez.
Ez valamivel több, mint a harmadik negyedéves kérelemszám, viszont jóval alacsonyabb az előző évinél, aminek magyarázata, hogy a végtörlesztés akkor igen sok kérdést vetett fel a lakosságban.
Az összes kérelmen belül 1233 kérelem, vagyis 70,5 százalék a pénzpiaci szektort érintette, melynek részaránya egyébként előző negyedévhez képest növekedett. Ugyanakkor a tőkepiaci, biztosítási és pénztári szektorral kapcsolatban arányaiban kevesebb problémája volt a fogyasztóknak, mint 2012 harmadik negyedévében.
A pénzpiaci szektoron belül nem meglepő módon a legtöbb fogyasztóvédelmi kérelem, pontosan 903 darab a bankokat érintette. Ha a termékek szerint nézzük a kérelmek megoszlását, akkor kiderül, hogy a deviza alapú szabad felhasználású hitelekkel kapcsolatban merült fel a legtöbb probléma - számszerűen 168 darab, de ennél csak alig kevesebb gond volt a deviza alapú lakáshitelekkel, 146 darab.
A leggyakrabban előforduló kérelemtípusok továbbra is az elszámolások, megbízások teljesítésével, a szolgáltatások minőségével és a hiányos tájékoztatással összefüggő ügyek. Figyelemre méltó ugyanakkor, hogy a negyedik negyedévben a kamatok mértékével és az egyoldalú szerződésmódosításokkal kapcsolatos kérelmek száma több, mint kétszeresére emelkedett. A megállapított jogszabálysértések egyébként leggyakrabban a panaszkezelési határidő be nem tartása, illetve a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat folytatása volt.
Amelyikre a legtöbb panasz volt...
A legproblémásabb bank az AXA Bank volt, melyet érintően 110 kérelem érkezett be a vizsgált három hónap alatt. Ez az összes kérelem 10 százalékát teszi ki, ami bőven nagyobb a bank 1 százalékos piaci részesedésénél. Piaci súlyához mérten szintén problémásnak minősíthető még a CIB Bank - számszerűen 45 -, illetve az FHB és a Raiffeisen Bank 44, illetve 64 kérelemmel. A kérelmek abszolút számát tekintve viszont az OTP áll az élen, hiszen 171 darab érkezett a felügyelethez, ám a bank 28 százalékos piaci részesedése alatt van jócskán a 16,5 százalékos panaszarány.
A jelentés ismereteti a felügyelet hivatalból lefolytatott vizsgálatát is, melynek fókuszában az EOS Faktor Magyarország Zrt. állt.
A vizsgálatot lezáró határozatában megállapította, hogy a pénzügyi vállalkozás által az ügyfeleknek küldött sms-üzenetek tartalmuk – egyebek között a „saját érdekében azonnali visszahívását várom”, a „jogi eljárás elkerülése végett fizessen határidőre”, vagy a „Szeretné, ha önnel szemben kényszerintézkedéseket foganatosítanánk?” kitételek – fenyegető jellege miatt alkalmasak voltak pszichés nyomás kifejtésére és emiatt a fogyasztói döntéshozatal megzavarására.
A több mint 61,5 ezer fogyasztónak összességében bő 102 ezer alkalommal kiküldött üzenetek így megsértették az agresszív kereskedelmi gyakorlatot tiltó törvényi előírást. A vizsgálat eredménye az lett, hogy a felügyelet 10 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a pénzügyi vállalkozás által tanúsított magatartás miatt.
Székely Sarolta
mfor.hu