4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egyre kevesebb gond van a pénzügyi cégekkel, legalábbis a felügyelet friss adatai szerint a harmadik negyedévben ismét csökkent a panaszok száma. Így összesen már alig 1600 panasz érkezett három hónap alatt, ami majdnem kétszázzal kevesebb, mint az előző időszakban, az egy évvel korábbinak pedig kevesebb mint a fele. Mfor.hu-háttér.

Kevesebbet panaszkodunk

A harmadik negyedévben 1610 fogyasztói kérelem érkezett a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF), ez majdnem kétszázzal maradt el az előző negyedév 1803 bejelentésétől - derül ki a csütörtökön publikált jelentésből. A tavalyi harmadik negyedévben még 3881 panasz érkezett, vagyis egy év alatt kevesebb mint a felére esett vissza a kérelmek száma. Ehhez hozzá kell tenni, hogy a magánnyugdíjpénztári reálhozamok kifizetése miatt 2011 harmadik negyedéve volt a csúcs.

A legtöbb kérelem továbbra is a pénzpiaccal kapcsolatos, július és szeptember között három megkeresésből nagyjából kettő volt ilyen. A biztosítók esetében 23,9 százalék volt az arány, a tőkepiaci és a pénztári kérelmek száma elenyésző volt. A pénz- és tőkepiaci kérelmeken belül a panaszok 72,5 százaléka volt bankokkal kapcsolatos, de figyelemre méltó, hogy a pénzügyi vállalkozásokra jutó kérelmek aránya az előző időszakhoz képest növekedett, és több mint 20  százalékot tett ki.

A pénz- és tőkepiaci bejelentések legnagyobb része, 15,5 százaléka úgynevezett egyéb szolgáltatásokkal volt kapcsolatos, a PSZÁF ide sorolja például a behajtást, a kézizálog hitelt és a gyorshitelt. A kérelmek 12,1 százaléka deviza alapú lakáshitelekhez kötődött, 11,8 százalék pedig deviza alapú szabad felhasználású hitelekre vonatkozott. Közel tíz százalék volt az arány a gépjárműhitelek esetében. Összességében a kérelmek 74,8 százaléka hitelezéssel volt kapcsolatos.

Az ügyfelek a legtöbbször elszámolással, illetve megbízás teljesítésével kapcsolatban fordultak a felügyelethez, majdnem minden harmadik kérelem erre vonatkozott. A panaszok 12,4 százaléka a tájékoztatást hiányolta, 11,7 százaléka pedig a szolgáltatások minőségével volt kapcsolatos.

Melyik bankkal vagyunk a legkevésbé elégedettek?

A PSZÁF szokás szerint összeállította "feketelistáját" arról, melyik cégekre érkezett a legtöbb panasz. A listán azonban nem csak a bejelentések számát érdemes figyelembe venni, hanem azt is, hogy az adott cég piaci részesedése mekkora. Számszerűen a legtöbb kérelem az OTP Bankkal kapcsolatban érkezett, azonban a 176 bejelentés alig húsz százaléka az összes pénz- és tőkepiaci kérelemnek, miközben az OTP piaci részesedése ennél lényegesen magasabb.

Piaci pozíciójához képest aránytalanul sok kérelem érkezett be az AXA Bankkal kapcsolatban, hiszen a 77 panasz az összes bejelentés 8,7 százaléka, miközben a vállalat a hitelszerződések darabszáma szerint 1,1 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik. Piaci súlyához képest problémásnak mondható az FHB Bank is, melyet a kérelmek 5 százaléka érintett 2,2 százalékos piaci részesedés mellett. A fenti két pénzintézeten kívül a CIB Bank, az UniCredit Bank és a Budapest Bank esetében érkezett súlyukhoz képest nagyobb arányú kérelem.

Biztosítókra összesen 384 panasz érkezett a felügyelethez, ennek több mint 30 százaléka kötelező gépjármű felelősségbiztosításokkal volt kapcsolatos. További 21,4 százalék lakásbiztosításokra vonatkozott, 9,1 százalék pedig hagyományos életbiztosításokhoz kötődött. A legtöbbször a kárigény vagy szolgáltatási igény elutasítása miatt panaszolták be a biztosítókat, a kérelmek 16,1 százaléka a kárösszeg megállapításával volt összefüggésben, 14,8 százaléka pedig a cégek tájékoztatási kötelezettségében talált kivetnivalót.

A biztosítók "feketelistája" szerint piaci részesedése arányában feltűnően sok panasz érkezett például az MKB Általános Biztosítóra és az MKB Életbiztosítóra, de a két céggel kapcsolatban együttesen is mindössze hét kérelem futott be a PSZÁF-hoz. Mellettük 57 kérelmével kifejezetten problémás volt az ügyfelek számára a Generali-Providencia, mely 12,8 százalékos piaci súlya mellett 14,8 százaléknyi kérelmet kapott. Részesedésénél magasabb volt a panaszok aránya a Közlekedési Biztosító Egyesület és a Magyar Posta Biztosító esetében. 

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!