Kevesebbet panaszkodunk
A harmadik negyedévben 1610 fogyasztói kérelem érkezett a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF), ez majdnem kétszázzal maradt el az előző negyedév 1803 bejelentésétől - derül ki a csütörtökön publikált jelentésből. A tavalyi harmadik negyedévben még 3881 panasz érkezett, vagyis egy év alatt kevesebb mint a felére esett vissza a kérelmek száma. Ehhez hozzá kell tenni, hogy a magánnyugdíjpénztári reálhozamok kifizetése miatt 2011 harmadik negyedéve volt a csúcs.
A legtöbb kérelem továbbra is a pénzpiaccal kapcsolatos, július és szeptember között három megkeresésből nagyjából kettő volt ilyen. A biztosítók esetében 23,9 százalék volt az arány, a tőkepiaci és a pénztári kérelmek száma elenyésző volt. A pénz- és tőkepiaci kérelmeken belül a panaszok 72,5 százaléka volt bankokkal kapcsolatos, de figyelemre méltó, hogy a pénzügyi vállalkozásokra jutó kérelmek aránya az előző időszakhoz képest növekedett, és több mint 20 százalékot tett ki.
A pénz- és tőkepiaci bejelentések legnagyobb része, 15,5 százaléka úgynevezett egyéb szolgáltatásokkal volt kapcsolatos, a PSZÁF ide sorolja például a behajtást, a kézizálog hitelt és a gyorshitelt. A kérelmek 12,1 százaléka deviza alapú lakáshitelekhez kötődött, 11,8 százalék pedig deviza alapú szabad felhasználású hitelekre vonatkozott. Közel tíz százalék volt az arány a gépjárműhitelek esetében. Összességében a kérelmek 74,8 százaléka hitelezéssel volt kapcsolatos.
Az ügyfelek a legtöbbször elszámolással, illetve megbízás teljesítésével kapcsolatban fordultak a felügyelethez, majdnem minden harmadik kérelem erre vonatkozott. A panaszok 12,4 százaléka a tájékoztatást hiányolta, 11,7 százaléka pedig a szolgáltatások minőségével volt kapcsolatos.
Melyik bankkal vagyunk a legkevésbé elégedettek?
A PSZÁF szokás szerint összeállította "feketelistáját" arról, melyik cégekre érkezett a legtöbb panasz. A listán azonban nem csak a bejelentések számát érdemes figyelembe venni, hanem azt is, hogy az adott cég piaci részesedése mekkora. Számszerűen a legtöbb kérelem az OTP Bankkal kapcsolatban érkezett, azonban a 176 bejelentés alig húsz százaléka az összes pénz- és tőkepiaci kérelemnek, miközben az OTP piaci részesedése ennél lényegesen magasabb.
Piaci pozíciójához képest aránytalanul sok kérelem érkezett be az AXA Bankkal kapcsolatban, hiszen a 77 panasz az összes bejelentés 8,7 százaléka, miközben a vállalat a hitelszerződések darabszáma szerint 1,1 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik. Piaci súlyához képest problémásnak mondható az FHB Bank is, melyet a kérelmek 5 százaléka érintett 2,2 százalékos piaci részesedés mellett. A fenti két pénzintézeten kívül a CIB Bank, az UniCredit Bank és a Budapest Bank esetében érkezett súlyukhoz képest nagyobb arányú kérelem.
Biztosítókra összesen 384 panasz érkezett a felügyelethez, ennek több mint 30 százaléka kötelező gépjármű felelősségbiztosításokkal volt kapcsolatos. További 21,4 százalék lakásbiztosításokra vonatkozott, 9,1 százalék pedig hagyományos életbiztosításokhoz kötődött. A legtöbbször a kárigény vagy szolgáltatási igény elutasítása miatt panaszolták be a biztosítókat, a kérelmek 16,1 százaléka a kárösszeg megállapításával volt összefüggésben, 14,8 százaléka pedig a cégek tájékoztatási kötelezettségében talált kivetnivalót.
A biztosítók "feketelistája" szerint piaci részesedése arányában feltűnően sok panasz érkezett például az MKB Általános Biztosítóra és az MKB Életbiztosítóra, de a két céggel kapcsolatban együttesen is mindössze hét kérelem futott be a PSZÁF-hoz. Mellettük 57 kérelmével kifejezetten problémás volt az ügyfelek számára a Generali-Providencia, mely 12,8 százalékos piaci súlya mellett 14,8 százaléknyi kérelmet kapott. Részesedésénél magasabb volt a panaszok aránya a Közlekedési Biztosító Egyesület és a Magyar Posta Biztosító esetében.
Beke Károly
mfor.hu