b) Az engedélyezési eljárás kialakításában a környezetminőségi megközelítés előnyt élvez a szennyezéskibocsátási határértékekkel szemben. Az EU- tagországoknak a helyi környezetállapot és a határokat átlépő szennyezési lehetőségek figyelembe vételével kell megalkotniuk az engedélyezési eljárás feltételeit, ami ahhoz vezethet, hogy a szabályozás elnézőbb lesz a jelenleg kevésbé szennyezett területeken, mivel a szennyezéskibocsátási határértékeket is a környezetállapot alapján határozzák meg. A direktíva minősége erősen függ a kapcsolódó direktívák minőségétől is.
Az IPPC direktíva legfőbb gyengesége ennek megfelelően, hogy elveti az EU eddigi környezetvédelmi politikájának azt a fontos alapelvét, miszerint szükséges a környezetvédelmi előírások egységesítése a különböző szabályozási rendszerek versenyének elkerülése és a nemzetközi környezetvédelmi problémák megoldása érdekében. Erőssége viszont az integrált és megelőző szemlélet, amellyel az ipari tevékenységből származó szennyezést kezeli, s amely jelentősen kedvez a tisztább termelési módok elterjedésének és ezáltal a környezet eredményesebb védelmének.
EU-direktívák és a tisztább termelés: az EMAS és az IPPC direktíva jellemzése
Az európai ipari vállalatok működését környezetvédelmi szempontból erőteljesen érinti az EMAS és az IPPC néven ismert két EU-direktíva, amelyek sikeres megvalósításában a tisztább termelési módszerek alkalmazásának jelentős szerep jut és amelyek hatását Magyarország EU-csatlakozásával hazai vállalataink sem kerülhetik el.