6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Tovább zuhant a Magyar Hírlap és a Figyelő értékesített példányszáma, éves bázison pedig egyre kevesebb lap számolhat be 10 százalék alatti visszaesésről. Mfor.hu-háttér.

A Magyar Terjesztés-Ellenőrző Szövetség (MATESZ) legfrissebb, harmadik negyedévre vonatkozó statisztikája szerint fokozódik a napilapok értékesített példányszámainak zuhanása. Míg ez előző két negyedévben még 8-11 százalék körüli éves visszaesésről tanúskodtak a számok, a július-szeptember időszakban 10 százalék alatt mínuszt nem is találtunk, az általunk vizsgált napilapok körében. Közülük kiemelendő a Magyar Hírlap, melynek 9055 darabos harmadik negyedéves értékesítése az előző negyedévhez képest 6,4 százalékos visszaesés eredménye, a 2011 azonos időszakához viszonyítva viszont már 18,8 százalékos csökkenést láthatunk. A második arányaiban legrosszabb változás, talán már nem nagy meglepetésre a Népszabadsághoz kötődik, melynek értékesítése a válság óta a felére esett vissza. A Népszabadság harmadik negyedévben 55 496 példányt értékesített, vagyis negyedéves alapon 2,6, éves bázison pedig 11,9 százalékkal kevesebbet. Számszerűen ez éves viszonylatban közel 7500 darabszámos csökkenést jelent.

A Magyar Nemzet 40 484 darabos példányszáma előző negyedévhez mérten 2,1 százalékkal alacsonyabb értékesítést jelent, míg 2011 harmadik negyedévéhez viszonyítva 11,1 százalékos csökkenés eredménye. Éves szinten szinte megegyező mértékű visszaesést szenvedett el a másik baloldali napilap, a Népszava is (11 százalékot csökkent), a frissen auditált 16 784 darabos értékesítés az előző negyedévinél 4,4 százalékkal alacsonyabb.

Napilapok közül a frissen auditált adatnak örülhettek is páran, hiszen a Nemzeti Sport 58 718 darabos értékesítése az előző negyedévinél 4,1 százalékkal magasabb, ám ez még mindig elmarad az egy évvel korábbi közel 63 ezres adattól. A csökkenés 9,4 százalékos. A negyedéves növekedés minden bizonnyal magyarázható a londoni olimpiával is, mely megnövelhette az értékesítési példányszámot a lapnál. Ami a napilapokat illeti szintén kedvező változás következett be negyedéves alapon a Bors esetében is, ám erről a cikkünk egy későbbi részében szólunk.

Továbbra is lejtmenetben a közéleti-gazdasági hetilapok

Negyedéves alapon a közéleti-gazdasági hetilapok értékesítése arányaiban a leginkább a 168óra és a Figyelőnél esett vissza. Előbbi 2,7, utóbbi 2,6 százalékkal kevesebbet értékesített a harmadik negyedévben, mint a megelőzőben. Éves bázison azonban jelentős különbség mutatkozik a két lap között. A Figyelő 8 804 darabos frissen auditált értékesítése 22,2 százalékkal marad el az előző évitől, a 168óra 18 200 darabos értékesítése pedig akárcsak negyedéves bázison, előző évhez mérten is 2,7 százalékos visszaesésre utal.

A Figyelő mellett a HVG sem lehet túl büszke a harmadik negyedévére, a 52 024 darabos értékesítése 15,8 százalékkal kevesebb, mint amennyit tavaly ugyanerre az időszakra vonatkozóan auditált a MATESZ. A Heti Válasz negyedéves bázison lóg ki a többiek közül, hiszen egyedüliként, ha kismértékűt is, de növekedést realizált. A 15 750 darabos értékesítés ugyanis 0,4 százalékos növekedés eredménye, ám ez nem meglepő módon kevés ahhoz, hogy az éves szintű csökkenést megállítsa: a harmadik negyedévben 8,2 százalékos visszaesést kellett realizálniuk.

Feléledt a Bors, magukhoz tértek a pletykalapok

Cikkünk korábbi részében már utaltunk arra, hogy a Bors negyedéves alapon kedvező eredményt tud felmutatni, az értékesítését ugyanis sikerült 2,3 százalékkal növelnie. A harmadik negyedévben eladott 74 709 darab példány előző évitől viszont még mindig 12,5 százalékkal marad el. A napilapként versenytárs Blikk 163 048 darabos értékesítése azonban már negyedéves alapon is kismértékű visszaesésről árulkodik: 0,7 százalékos csökkenés következett be, egy év alatt pedig 10,2 százalékos.

Ami a pletykalapokat illeti, a HOT! és a Story magazin bővülést tudott realizálni az értékesített példányszámok terén. A HOT 84 952 darabos értékesítése 16,2 százalékkal haladja meg az előző negyedévi teljesítményt, ám még ez is kevés volt ahhoz, hogy az éves változás pozitívba forduljon át, így harmadik negyedévben éves 1,7 százalékos visszaesés kötődik a laphoz. A Story 1,5 százalékkal 189 231-re tudta növelni az értékesítését a vizsgált időszakban, bár ez a színes napi, és pletykalapok körében a második legnagyobb éves visszaesést is jelenti egyben, 14,6 százalékkal csökkent az értékesítés. Ennél nagyobb, egy év alatt bekövetkezett zuhanást a Best volt kénytelen realizálni, hiszen a frissen közölt 88 365 darabos értékesített példányszáma 15,4 százalékkal, vagyis valamivel több mint 16 ezerrel kevesebb lapot adtak el idén, mint tavaly.

A női lapok közül a Kiskegyedet és a Nők Lapja eredményeit tartjuk szemmel rendszeresen. A harmadik negyedévi adatok alapján úgy tűnik, hogy mindkét lap növelte értékesítését az előző negyedévhez képest. A Kiskegyed 197 367 darabos példányszáma 0,2 százalékkal haladja meg a második negyedévit, ám előző évhez képest még mindig 0,6 százalékos mínuszban van az értékesítés. A Nők Lapja 214 999 darabos heti átlagértékesítése 3,3 százalékkal haladja meg a második negyedévi teljesítményt, ám közel ugyanennyivel (-3 százalék) marad el az egy évvel korábbi értékesítéstől.

Sokkal kevesebb hétvégi lapot veszünk, mint egy éve

Éves szinten további visszaesést szenvedett el a vasárnapi lapok többségének értékesítése. Ebből a szempontból az élen a Vasárnap Reggel áll, melynek 120 764 darabos harmadik negyedévre közölt értékesített példányszáma 7,5 százalékkal marad el az előző negyedévi teljesítménytől, az egy évvel korábbi állapotnál viszont 16,4 százalékkal alacsonyabb. Egyedüliként egyébként ez volt az egyetlen olyan általunk szemmel tartott hétvégi lap, mely negyedéves és éves bázison egyaránt csökkenést mutatott.

A Vasárnapi Bors a második negyedévi példányszámnál most közel 6000-rel többet értékesített átlagosan, ami 10 százalékos növekedést jelent, a harmadik negyedévre közölt 63 543 darabos értékesítés azonban 13,3 százalékkal marad el a tavaly azonos időszaki teljesítménytől. A Vasárnapi Hírek 29 279 darabos értékesítése az előző negyedévinél 0,3 százalékkal több, ám 9,5 százalékos éves visszaesés eredménye. A Vasárnapi Blikk 141 397 darabos átlag értékesített példányszámot tudott produkálni az év harmadik negyedévében, ami közel 11 500-zal több az előző negyedévinél, vagyis 8,8 százalékos bővülést realizáltak. Éves bázison viszont kicsivel több mint 10 ezer példányszámos, vagyis 6,6 százalékos zsugorodás következett be a lapnál.

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!