A tilalmi listára került társaságok zöme afrikai, de van észak-koreai, kazah, kirgiz és thaiföldi is közöttük. Az EU a döntését elsősorban az egyes légitársaságok hazájában működő ellenőrzési rendszerek elégtelenségére hivatkozva hozta.
A tilalom, illetve korlátozás a személy- és az áruszállításra egyaránt vonatkozik. Érvényessége három hónap, ilyen rendszerességgel kívánja felülvizsgálni azt az EU, hacsak nincs rendkívüli fejlemény valamelyik társasággal kapcsolatban. A lista kidolgozásáról a tavaly nyári légikatasztrófa-sorozat után döntöttek az EU-tagországok. Eleinte csak egyes országok vontak meg leszállási jogokat bizonyos légitársaságoktól, az egységes lista igénye csak később fogalmazódott meg.
Franciaország például tavaly augusztusban jelentette be, hogy a nyári szerencsétlenségek miatt egyes légitársaságokat kitilt légteréből. Az ország civil repülési hatósága (DGAC) eközben első alkalommal tette hozzáférhetővé a négy korábban kitiltott vállalat nevét. Az ország példáját Belgium követte leghamarabb, ahol 2005-ben kilenc társaságtól vonták meg a leszállási engedélyt.
MTI / Menedzsment Fórum