A VCD a fogyasztás csökkentésére szólította fel az autógyártókat. Rámutatott, hogy miközben a modern benzinmotorok károsanyag-kibocsátása már meglehetősen alacsony és a dízelmotorok koromkibocsátása is korlátozható szűrő alkalmazásával, az alacsonyabb fogyasztást az autók növekvő mérete és tömege miatt nem lehet érvényesíteni.
Az autógyártók szervezte, a Verband der Automobilindustrie (VDA) visszautasította a VCD vádjait. A Németországban gyártott autók a statisztikák szerint egyre kevesebbet fogyasztanak. Az elmúlt tizenkét hónapban a 100 kilométeren 6,5 liter alatt fogyasztó modellek száma 250-ről 290-re emelkedett. Közülük 50 modell 5 liter alatt fogyaszt. A VDA kimutatásai szerint az átlagos fogyasztás 1990 óta egy negyedével csökkent. A német piacon értékesített autóknak több mint a fele üzemanyag-takarékos és környezetbarát dízel jármű. A Németországban forgalomba állított német gyártmányú új dízel autók négyötödét már felszerelték koromszűrővel.
A koromszűrővel nem rendelkező régebbi dízel típusok tulajdonosait a német tartományok összesen 330 millió eurónyi adókedvezményekkel kívánják a berendezés utólagos felszereltetésére ösztönözni. Aki viszont régi autóját nem hozza fel az Euro-4 norma által megkövetelt károsanyag-kibocsátási szintre, annak a motor űrtartalma alapján többletadót kellene fizetnie.