6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A válságról szóló riasztó hírek özönében sokan talán észre sem vették, hogy mennyi szabály, rendelkezés módosult kedvezően a fuvarozók javára az elmúlt hónapokban. Apró változások mellett megoldódott néhány olyan kérdés is, melyekért évek óta harcolt a fuvarozó társadalom. Az alábbiakban a legelőnyösebb változások toplistáját állítottuk össze – fuvarozói szempontból.

4. Átláthatóbb az új bírságrendelet

Jelenleg száz felett van azoknak a szabálysértéseknek a száma, melyekért 50 és 800 ezer forint közötti büntetést lehet kiszabni, gyakorlatilag bármikor bármelyik hivatásos sofőrre.

Nem is az volt a nagyobb baj, hogy ezeket elkerülni szinte lehetetlen. A komoly problémát az jelentette, hogy a bírságokról szóló rendelet nem ismerte sem a méltányosságot, sem pedig az eset súlyához mért büntetés-kiszabást. A tarifákat csak nagy csoportokra határozták meg, így a megbüntetett sofőr joggal sérelmezhette, hogy egy apró papírmunka elmaradása miért kerül 800 ezer forintjába.

A nyáron életbe lépett új bírságrendelet egyik fontos hozadéka, hogy differenciál. Bár a maximális bírságtételek nem lettek mindig alacsonyabbak, de most már nagyobb súlyú cselekményekért osztják ki a 800 ezret, mint korábban. Ez főleg a vezetési és pihenőidők betartására, illetve a tachográf használatára vonatkozik, amelyek esetében a jogszabályalkotók igyekeztek nagyon részletesen leírni a különböző vétségeket.

Néhány példa az enyhülő szigorra:

A megszakítási idő (szünet) kivétele az előírtnál 10 perccel később: régebben: 100 ezer forint, most: 10 ezer forint.

A vezetési idő túllépése 10 perccel: régebben: 50 ezer forint most: 10 ezer forint

A napi pihenőidő 10 perccel kevesebb az előírtnál: régebben: 50 ezer forint most: 10 ezer forint.

Emellett a jogszabályalkotók végre különbséget tettek a valóban közösségi engedély nélkül fuvarozók és azok között, akiknek véletlenül éppen nincs az autójukban az engedély másolata. Utóbbiért régebben 300 ezer forint bírság járt, most csak 30 ezer forint -  feltéve, hogy a vállalkozás valóban rendelkezik engedéllyel. (Ha nem, akkor 300 ezer forint a bírság.)

3. A felrakó fizet  

Az ömlesztett árut szállítók ennek az intézkedésnek örülhetnek a legjobban. Eddig, ha túlterhelt volt az autó, kénytelenek voltak lenyelni a büntetést, miközben a járművet túlterhelő felrakó - például a bányavállalat - munkatársa még csak dorgálást sem kapott. A felrakónak feljegyzést kellett készítenie arról, hogy a jármű nem túlterhelt, de ha ez nem felelt meg a valóságnak, annak rá nézve semmi következménye sem volt.  

Tehát a túlsúlyért a büntetést a sofőr fizette, a felrakót pedig maximum tájékoztatni kellett arról, hogy nem valós adatokkal töltötte ki a bizonylatot. 

Ez most megfordult. Az új szabály szerint a túlsúlyért a bizonylat kiállítója felel, s őt terheli az ellenőrzés során kirótt bírság megfizetése is. És ez nemcsak az ömlesztett árut szállítókra igaz: a rendelet kimondja, hogy ha a hatóság túlsúlyt állapít meg, a fuvaroztatónak kell a bírságot megfizetnie.  

2. Nem tartható vissza a megbírságolt jármű  

Jó szokása volt a vámhatóságnak, hogy már néhány tízezer forintos vétség miatt is visszatartották, gyakorlatilag zálogba vették a járművet teljes rakományával együtt. Nem volt mit tenni, a tulajdonos rohant a helyszínre készpénzzel (az ország másik végébe sokszor), mert amíg a helyszínen ki nem egyenlítette a számlát, addig se autó, se rakomány. 

Több évnyi ígérgetés, tárgyalás után a kérdés a jogszabályok szintjén megoldódott. Augusztustól nem szabad visszatartani a járművet abban az esetben, ha a megbírságolt cég székhelye, tartózkodási helye Magyarország területén van és a kötelezett rendelkezik adószámmal.

Ez azt jelenti, hogy egyetlen belföldi vállalkozás autóját sem tarthatják vissza a büntetésre hivatkozva Magyarország területén sem a vámhatóság, sem a közlekedési hatóság emberei. Ugyancsak tilos a visszatartás abban az esetben, ha a megbírságolt sofőr fel tud mutatni bankgaranciát vagy belföldi szervezet által kiállított garanciát arról, hogy adott esetben vállalják a büntetés kifizetését.  

1. Kötelező a 30 napos fizetési határidő  

Talán ez a rendelkezés lehet a legfontosabb a tőkeszegény fuvarozói társadalom számára. Ennek ellenére biztosak vagyunk abban, hogy ennek a betartásáért fognak a fuvarozók a legtöbbet harcolni a következő hónapokban, években.

A lényeg: a fuvardíjat a fuvaroztató 30 napon belül kell, hogy megfizesse, minden ezzel ellentétes megállapodás érvénytelen. Ennél hosszabb határidőt csakis akkor adhat a megrendelő, ha valamilyen más módon kárpótolja a fuvarozót. Ezt kizárólag pénzzel teheti, az tehát nem kárpótlás, hogy hosszú távra szóló munkát ígér. Megfelelő kárpótlásnak csakis az minősül, amivel pénzben a fuvarozó legalább annyit nyer, mint amennyi a ki nem fizetett pénze kamata lenne.

A fuvarozók szerint a megbízók nem akarják majd betartani ezt a rendelkezést, a lehető legtöbb eszközzel igyekeznek kibújni alóla. Úgy vélik, a fuvarozók egy része bele is megy a törvénytelen és megalázó feltételekbe annak érdekében, hogy megmaradjon a megrendelése.

Azért jobb ha tudjuk: a törvény a fuvarozót védi… Ha van a fuvarozói szerződésnek olyan pontja, amely 30 napnál hosszabb fizetési határidőt köt ki, akkor az a pont a jogszabály szerint nem érvényes. Olyan mintha nem is lenne... (De a szerződés többi része ettől függetlenül érvényben marad.)

Annak érdekében nem kell bírósághoz fordulni, hogy megtámadja valaki az előnytelen feltételeket. Viszont ha bíróság előtt bizonyítja, hogy a fuvaroztató nyomást gyakorolt rá, hogy fogadjon el egy nyilvánvalóan törvénysértő szerződést, akkor a késedelmi kamatnál sokkal komolyabb elmarasztalás is lehet az ügy vége.

Késedelmi kamat a 30 napon túli fizetések után jár. Ha a fuvarozói szerződésben nincs másként szabályozva, akkor a rendelet életbe lépésétől, 2009. május 8-tól júniusig 17, július 1-től pedig 15,5 százalék számlázható a Polgári Törvénykönyv 301/A paragrafusa szerint. 

A feltételeket a törvény biztosítja, de azt nem lehet hatósági eszközökkel szabályozni, hogy a fuvarozó egyenrangú partnere legyen a megbízónak. Lehet, hogy inkább vállalja a törvénytelen körülményeket, de ragaszkodik a megbízáshoz.

Ami biztos: eredményt elérni csak akkor lehet, ha egyre több és több fuvarozó követeli meg szerződéskötéskor a törvények betartását.

Nagy Csaba

Fuvarlevél

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!