A MÁV igazgatóságának keddi döntése értelmében a Rail Cargo Austria és a GySEV konzorciuma tulajdonába kerül a MÁV áruszállítási üzletága.
102,5 milliárdért viszik
Az osztrák-magyar páros 102,5 milliárd forintos ajánlatával, összesen 97 pontos eredménnyel utasította maga mögé a szlovák Spedtrans és a Slavia Capital (86 milliárd forintos ajánlat, nyolcvan pont) pályázatát, valamint az amerikai szakmai és angol pénzügyi befektető alkotta Cargo Central Europe (57 milliárd forint, 54 pont) konzorciumot. (A negyedik, kötelező érvényű ajánlatot benyújtó csoportot, a holland pénzügyi és cseh szakmai befektetőkből álló New World Resources Transportation B.V.-t az értékelőbizottság kizárta a küzdelemből.)
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter szerint az osztrák-magyar konzorcium által kínált vételár két-háromszorosa annak, mint amennyit a nemzetközi gyakorlat alapján el lehetett volna várni. A miniszter úgy véli: a hasonló profilú cégeket általában az általuk megtermelt éves profit 10-15-szereséért szokták értékesíteni, a tavaly 2,8 milliárd forint adózás előtti eredményt elért MÁV Cargo esetében viszont a szorzó mintegy 35-szörös. Hozzátette, hogy egy korábbi elemzés a MÁV Cargo értékét "csupán" hatvanmilliárd forintra tette.
Többszázezres privatizációs "jutalom"
Kóka János szerint a most privatizált MÁV Cargóban a cég 3170 dolgozója is tulajdont vásárolhat, együttesen öt százalék erejéig. A munkavállalók a piaci ár feléért szerezhetik meg a részvényeket, amiket a győztes konzorcium köteles tőlük teljes áron átvenni.
Így - tette hozzá a miniszter - "minden egyes dolgozó többszázezer forintos privatizációs prémiumhoz juthat.” Tájékoztatása szerint egyébként a reprezentatív szakszervezetek is az osztrák-magyar csoport pályázatát támogatták.
A nyertes által vállalt kötelezettségekkel kapcsolatban Kóka annyit közölt, hogy az "komoly logisztikai beruházásokat” fog elvégezni, például fejleszti a gördülő-állományt. Konkrétumokat azonban a szerződés megkötéséig sem ő, sem a MÁV jelenlévő vezetői nem kívántak közölni.
Megújulhat a vagonállomány
Ami a beruházási igényeket illeti, az biztos, hogy a Cargo 13.500 vagonját fel kell újítani, mondta el Dióssy Gábor. A cég elnöke emellett az információtechnológia területén tart szükségesnek beruházásokat, és a dolgozók munkakörülményeit is javítaná.
Az adásvételi szerződést várhatóan január első napjaiban írják alá, a vételár kifizetésére pedig még az első félévben sor kerül. Az összeg teljes egészében az eddigi tulajdonos MÁV Zrt.-t illeti meg, amit a társaság konszolidációjára fordítanak majd.
Ez azt jelenti, hogy a pénzből valószínűleg az aktív beruházásokat, a hitelállomány csökkentését, valamint a műszaki fejlesztésekre felvett újabb hiteleket fogják finanszírozni, mondta el Kamarás Miklós, a MÁV Zrt. igazgatóságának elnöke.
A privatizált - az elmúlt években egyébként rendre nyereséges - MÁV Cargo a remények szerint az eddiginél hatékonyabban üzemel majd, még jobban integrálódik a nemzetközi árufuvarozó hálózatokba, és összességében növelni fogja a magyar árufuvarozás versenyképességét.
Mint ismert, a vasúti árufuvarozás piacát 2007. január elsejével liberalizálták az EU-ban, így a cégnek az eddiginél erősebb versenyben kell helytállnia. A MÁV Cargo - amely bevételeinek mintegy nyolcvan százalékát realizálja nemzetközi forgalomban - a vezetők előzetes becslései szerint idén is nyereséges lesz.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum